Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Rattstångsservo modul - överhettningsproblem | 1165 besök totalt |
Hej.
Är de någon här som har fått Opel corsa rattstångsservon o funka utan att överhetta strömmodulen? Har kommit fram till detta än så länge. Transistor 1 och 2 är dom som får hantera all ström. 3 och 4 ökar inte i temp vid belastning. Värmeöverföringen mellan transistor och alublock är mycket dåligt men tyvärr mycket svår att förbättra. Vi har monterat en 60mm fläkt som blåser genom kortet och ut men då värmeöverföringen är så dålig då hjälper den ingenting. Den drar 40 amp vid full belastning. Motorn har 0 ohm stillastående. Har testat 2 moduler. Ska hämta en motorn till idag o kika. https://youtu.be/fceHVbtQ7mM [/youtube] _________________ Johnny Borg ACB Motor Dynomappning och tillverkning av kabelhärvor Johnny@acbmotor.com |
||||||
Fick tag i en beggad motor som inte gått racing nu.
Den hade 1.4 ohm. DVS att problemet kan nog legat där. Om de är så lär de behövas mer kylning till motorn alltså. _________________ Johnny Borg ACB Motor Dynomappning och tillverkning av kabelhärvor Johnny@acbmotor.com |
||||||
Har provat att åka Opel servo i långlopps Corvetten.
Större kylflänsar på elektroniken med kylfläkt, fräst hål o slitsar i motorn med kylfläkt monterad, kopplat styrenheten så servoverkan avtar med hastighet, funkar som mest 30-40min, provat flera styrenheter och ett par motorer, ungefär lika illa på alla. Gav tillslut upp och skaffade motorsport grejjer. |
||||||
Intressant ändå Har du bilder på moddarna? |
||||||
Ja precis. De var inte motorn problemet var i tyvärr. Den blir när 0ohm när den blir varm, Båda två. Det verkar förövrigt vara nån form av stepper motor men de är bara 2 kablar. 225 R-däck, _________________ Johnny Borg ACB Motor Dynomappning och tillverkning av kabelhärvor Johnny@acbmotor.com |
||||||
Jasså. Det svaret var intressant. Tänkte också montera kylflänsar på motorn och fläktar osv. Vilka motorsport saker skaffade du? Bilen de gäller är förövrigt DK Mantan ni tävlar mot _________________ Johnny Borg ACB Motor Dynomappning och tillverkning av kabelhärvor Johnny@acbmotor.com |
||||||
Tyvärr inga bilder, å skrotet ligger långt ner i en pall.... |
||||||
Skaffade Pro Race från DC electronics. Får väl se om den kommer ut mer, blev rätt dålig på Kullen. |
||||||
Okej. Perfekt. Då kommer vi nog uppdatera till nått liknande. Just nu måste ja dock få denna o fungera inför nästa helg. Har hittat att den gula isolatortejpen var största problemet. Dessvärre måste den sitta där för o isolera mellan MOSFET trissorna mellan varandra. Men just nu håller ja på o tillverkar inviduella kylflänsar till varje och sen köra AC5 Kylpasta mellan fläns o trissa. Vi testade detta igår med riktig kylpasta på stora kylflänsar och då klarar den att hålla servo funktionen levande mycket längre. Temperaturökningen blir då givetvis mycket trögare. _________________ Johnny Borg ACB Motor Dynomappning och tillverkning av kabelhärvor Johnny@acbmotor.com |
||||||
Problemet blir vid upprepande rattade runt bana... men om man ju skulle använda dylikt i en bil som mer äter landsväg... skulle det hålla i längden då? (Typ min gamla vw buss så frun vill köra den...)
_________________ Michael Thulesius |
||||||
har en kompis som har satt en sån i sin t3 husbil o det fungerar galant _________________ henrik nielsen |
||||||
det finns en "ny" reglerbox som är hastighets styrd typ högre hastighet mindre servoverkan
dom gamla hade fast servoverkan har sån liggandes någonstans kan leta fram den om du vill veta namnet på den som har gjort den _________________ henrik nielsen |
||||||
Jag har nu sågat av dom och sen fräst dom som en kylfläns. Dom sitter nu inviduellt monterade med AC5 kylpasta och varje kylfläns funkar nu som en kylfläns ska göra. Vi har provat de på full belastning och den håller ut längre jämfört med innan. Men vi får se i helgen om de räcker till. Vi kör redan med att den ändrar kraft efter hastighet. Utnyttjar AIM GPS som sen går ut på CAN nätverket som sedan MaxxECU gör om till en FREQ/PWM mod signal. Den tar även hänsyn till växlar/g-krafter osv. _________________ Johnny Borg ACB Motor Dynomappning och tillverkning av kabelhärvor Johnny@acbmotor.com |
||||||
Nuså har vi testat.
De blev tyvärr inget super resultat med servons uppdaterade kylning. De verkar vara nått mer än transistorna som blir varma. Däremot bilen går som satan och föraren kör som en tok och rattade hem en andra plats. 1min o frammåt https://youtu.be/X7HooZCg_Kc _________________ Johnny Borg ACB Motor Dynomappning och tillverkning av kabelhärvor Johnny@acbmotor.com |
||||||
Ni som har överhettningsproblem - hur är det med vinklarna på knutarna i rattstången?
Det har inte blivit särskilt många meter med min bil, men jag har nyligen byggt om rattstången eftersom jag hade problem att vrida ratten på tomgång. Gick från fyra knutar till tre (en vid ratt, en vid växel och en mitt på) samt 15° vinkel som högst (och några få grader på de två andra). Skillnad? Som natt och dag. Kunde knappt vrida på ratten innan vid stillastående. Numera vrider man den med ett finger. 285 breda däck, väldigt låg scrubradie typ 20mm samt 2 rattvarv mellan fulla utslag (30° åt varje håll). Jag kanske också kommer få överhettningsproblem vad det lider. Det var bara en riktig ögonöppnare kring hur mycket kraftförluster för stora vinklar i knutkorsen ger (och därmed gör att växeln får jobba mycket hårdare). |
||||||
Skruva banåkabil Rattstångsservo modul - överhettningsproblem | 1165 besök totalt |