Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
2633 besök totalt |
Hur många av Er har kört fullvarv?
Vid mitt första besök på Ringen 1995 så hade jag förmånen att få åka upp vid den gamla påfarten, hala över några D-Mark till den gamle mannen, som numera jobbar i butiken vid Breidscheid-påfarten, och få en pappersbiljett (som jag ska ha kvar någonstans i gömmorna) och därefter köra ett "riktigt" varv. Tyvärr körde jag på den tiden en VW Polo -77 med 50 vilda ![]() Men, jag har i alla fall kört ett fullvarv på Nordschleife. Hur många av Er har haft turen att få uppleva den förmånen (även race räknas naturligtvis)? _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||
1994 var mitt första besök (fullvarv alltså m.a.o.) och bilen var den samma som har tagit mig till Ringen ytterligare 7 gånger.
![]() Även jag var med om ett "oväntat" bakvagnskast i AF _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
|
||||
Under mina tio första år på ringen(87-97), så var det ju den gamla depån som gällde och då körde man ju i princip hela varv.
Bara att det var hastighetsbegänsning från Hohenrain och fram till påsläppet. Under de sju Scuderia-kurserna jag varit på, så åkte man ju också nästan hela varv. Då kom man ju upp till T13 från GP-banan och fortsatte ut på GP-banan efter Hohenrain, så man missade ju säkert c:a 100-150 meter. Det man framförallt missar med dagens turistpåsläpp är ju den snabba vänstern under Antoniusbrücke, som är en upplevelse i sig med en snabb bil! ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
Jag var full varje varv...
![]() ![]() Äsch. Svar: Ja. Kört flera varv full...fulla varv alltså.... ![]() ![]() ![]() 1995 eller kanske 1996 fick jag möjligheten att köra fullvarv efter avslutandet av Scuderia kursen. De öppnade upp helt under någon timme så att man kunde blåsa på ordentligt. Riktigt kul faktiskt! Min far körde vid tillfället en hyrd (preskriberat) Mercedes (C eller E slö diesel nånting typ...) som verkligen fick bekänna färg. Krängningarna och hasningarna på den kärran gav upphov till en hel del kommentarer av frekventa besökare. Det var liksom lite Citroen-känsla... Sedan har jag ju naturligtvis kört "fullvarv" på VLN, även om man som Peeter nämner missar lite, men det är nog inte mer än 50 meter. |
||||
Citroen känsla ![]() ![]() _________________ ![]() Patrik Zetterlund X3M Racing Partners / Citroen Motorsport |
||||
Hehe...
![]() Lugn nu Patrik. Det finns en bild på nån gammal grå Cittra (här på rejsa någonstans, pallar dock inte att leta rätt på den tråden) som ser ut att vara ca 1 mm från att välta. Alla hjulen är dock kvar i backen, vilket ser fasligt mystiskt ut. Jag menade med andra ord absolut inte de moderna varianterna. ![]() |
||||
Med den bilen så var knixen efter Antoniusbrücke helt odramatisk.... Men man undrade ju när man närmade sig på första varvet ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Ja det går ju att köra den med vilket spår som helst, iaf så länge bilen är hel. ![]() |
||||
Jag skulle tro att den knicken var odramatisk även för Christian Eick, så varför skall man ha en racepreppad M3 när en 50hk Polo går lika stabilt? ![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Alla som går Scuderia kursen får ju i princip köra fulla varv på lunch och middags körningen.
De flesta använder dock långa rakan som avkylning, det är då inte helt lyckat att ta passagen under bron i 270 bara för att se att någon annan ligger och kyler bromsarna i idialspåret i 65 km/h... På vilken annan bana som helst skulle det ju vara befängt att pausa efter varje varv, säger en hel del om hur speciell Nordslingan är. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Håller med om att det är guppigt - jag antar att problemen ökar med kvadraten på hastigheten eller något i den stilen och med tanke på din fart borde det ha varit riktigt spännande! ![]() _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Har läst att den gode Walter Rörhl hade en incident i "den snabba vänstern" efter Antoniusbrücke när han höll på att testa det som skulle bli dagens GT2. I dryga 300 knutar fick han ställ och var tvungen att styra emot ca ett kvarts rattvarv. När han kom tillbaka till teamet föreslog han att de skulle sätta på däckdimension 315 bak istället för 295 som satt på vid incidenten...och så blev det på produktionsbilen!
_________________ Mårten Olsson PCS 7003 |
||||
Nog för att Walther Röhrl är bättre än Von Saurma på att köra men när den gode greven inte kommer upp i mer än 294 km/h med en Carrera GT så har jag svårt att tro att Walther körde dryga 300 med GT2:an. ![]() |
||||
Det är befängt på Nordslingan också. ![]() ![]() Själv kör jag minst 1& 1/3 varv, det inkluderar då GP-slingan. ![]() |
||||
och årsmodell på bil, 1978 var ett spännande år för Porsche 911 turbo ![]() _________________ Joachim Qvarnström |
||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
2633 besök totalt |