| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Huvlås och dess infästning
|
1533 besök totalt |
|
Finns det några regler för hur huvlåsen ska sitta fast i karossen? Det är mest de två bakre jag funderar över. Kan/Bör/Ska man sätta dem direkt i/på/mellan någon av strävorna? Det ser ut såhär i motorutrymmet: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Tack på förhand _________________ Johan Rius Tonykart Racer DD2 |
||
vad det står i reglerna vet jag inte, men som vanligt misstänker jag att det är från person till person... Mina huvlås anmärkte de iaf inte på
|
||
|
Hej
Bilprovningen har dels krav på att motorhuven ska "vara så fastsatt i fordonet att huven eller luckan inte kan öppna sig själv under färd och därvid hindra förarens sikt framåt och skall utöver låsanordning ha spärr eller annan anordning som förhindrar detta." Den normala tolkningen är att det skall finnas något som håller den stängd, och något mer som håller den kvar om den första anordningen går upp. I de flesta fall är två eller fler huvsprintar okej. Men, sprintarna får inte vara för utstickande, då kan man åka dit på "förbjudna anordningar", definieras bland annat som "Anordning, vars höjd över omgivande karosseriyta överstiger 30 mm och som har en mindre bredd än höjd och som inte är nödvändig för fordonets användning" /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1533 besök totalt |