Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Lämplig billig trackday bil?
<<   1, 2, 3   >>
1009 besök senaste veckan (3064 totalt)
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4042



Magnus Bengtsson skrev:
Kan bara konstatera att många tittar på hk och underskattar Miatan som banbil.
I SPVM har Miatorna ett vikt/effektförhållande på 7,3 kg/hk

Håller med, just nu har jag stort begär efter en bil som har 84 hkr...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 811



Westersund skrev:
SevenEight skrev:
E46 325ti, 325 eller 330 - fantastiskt bra bilar! Finns grejer i överflöd färdigt, billiga kina-diffar som funkar (har kört 3000mil snart både gata och bana och det är lika kul påvägen till dagis på vintern som på bana - pris? 5500kr )

325ti har lättaste karossen av e46:orna och mest vridstyv - plus att den är jävla tuff! Men - 330, den har ju redan motorn och bromsarna... Och iom att det är samma size på beläggen som M3 så finnsd et mycket att tillgå.


Att compacten är lättast är ganska självklart, men är du helt säker att den är mest vridstyv? Den har lika stora dörrar som coupén och coupén är inte lika vridstyv som en sedan/touring.



nej, den har inte alls lika långa dörrar. den har typ en sedan framdörr och en riktig b-stolpe.

helt annat än en coupe.

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2548



Nillet skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Kan bara konstatera att många tittar på hk och underskattar Miatan som banbil.
I SPVM har Miatorna ett vikt/effektförhållande på 7,3 kg/hk

Håller med, just nu har jag stort begär efter en bil som har 84 hkr...


Billig i inköp,Låg vikt, mycket effekt, funkar på banan direkt, bränslessnål, Pålitlig, rymmer familj och semesterpackning. funkar året runt

En Porsche 996 C2 mk1 kommmer ganska nära Jag hade en sådan i 12 år. Utmärkt trackdaybil för småpengar.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1790



Benny Steen skrev:
Nillet skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Kan bara konstatera att många tittar på hk och underskattar Miatan som banbil.
I SPVM har Miatorna ett vikt/effektförhållande på 7,3 kg/hk

Håller med, just nu har jag stort begär efter en bil som har 84 hkr...


Billig i inköp,Låg vikt, mycket effekt, funkar på banan direkt, bränslessnål, Pålitlig, rymmer familj och semesterpackning. funkar året runt

En Porsche 996 C2 mk1 kommmer ganska nära Jag hade en sådan i 12 år. Utmärkt trackdaybil för småpengar.


Bra val och går dessutom att få vansinnigt snabb med lite vassare dämpare, bussningar och hjulinställningar.
För bil + 50 tkr i delar så får du riktigt kul.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1367



plato skrev:
nej, den har inte alls lika långa dörrar. den har typ en sedan framdörr och en riktig b-stolpe.

helt annat än en coupe.


Hade en E36 Compact förut, nog har de längre dörrar än sedanen allt? Kollade ETK på E46 och Compacten har inte likadana dörrar som varken sedan eller coupe, då kanske den har något mittemellan. Riktig B-stople är ju bra. thumbs up

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 573



Det jag tror plato menar med sedan dörr är att den har en rutram och "riktig" b-stolpe. Men den är typ lika lång som en coupe dörr.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
YOLO
Lund
Här sen Jun 2023
Inlägg: 13



Lyfter tråden

Idag om man letar vad bör man titta efter?

Mina önskningar
- Rwd / 4wd
- Bil som även kan användas att köpa glass
- Bygga på under tid
- Trimbart, även så den går att köra lagligt
- Gillar starkt 90 tals bilar, typ hatchbacks
- Lätt att hitta delar, normala priser


Några bilar jag funderat på:
BMW E46
Lancia Delta Integrale
Volvo 242
Volvo 740
Mazda RX8
Alfa Romeo


Men ingen av de ovan kanske varken är bra eller normala i pris...

Jag vill bygga och utveckla bilen under tid och den måste också vara snygg att titta på(enligt min smak ;-)).

Tack

_________________
Johan Boj
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41658

Forumägare
Forumägare

Tycker alla i listan är bra kandidater thumbs up Den enda som jag kanske är lite osäker på om den är ett bra val, mest pga okunskap kanske, är RX8 som jag har för mig har en ömtålig drivlina. Men det kanske finns universalåtgärder för det, eller så har jag kanske dessutom helt fel . En BMW E46 330 kan man ju ut o köra på bana ganska som den är och utveckla vidare medans man kör den. Sen är jag osäker men har inte Integrale stuckit iväg i pris? Som sagt, osäker.

_________________
Magnus Thomé
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1232



idag så skulle jag rekommendera en Mazda Miata NC med stora motorn, en pålitlig konstruktion med många delar lånat från RX8:an iofs bara 160hkr men på andra sidan rejält bra chassi osv. från start, sedan relativt enkelt att kasta i 2,5 liters spis med fler pållar i om man vill få upp effekten.

något som jag själv funderar på om jag tröttnar på min Cayman och vill tillbaka till en miata

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41658

Forumägare
Forumägare

carl.josefsson skrev:
idag så skulle jag rekommendera en Mazda Miata NC med stora motorn, en pålitlig konstruktion med många delar lånat från RX8:an iofs bara 160hkr men på andra sidan rejält bra chassi osv. från start, sedan relativt enkelt att kasta i 2,5 liters spis med fler pållar i om man vill få upp effekten.

något som jag själv funderar på om jag tröttnar på min Cayman och vill tillbaka till en miata

/C


Du fick mig att surfa runt o läsa massa om NC vs ND thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2298



Vad har du för budget...?
Integralen är ju riktigt dyr om du änns hittar nån... Modifieringar är dyrt och det börjar bli svårt med reservdelar. Bilen är en gammal konstruktion och man måste nog va en stor entusiast för att ro runt ett sånt projekt.
Alfa Romeo! 155or växer inte på trän, 156or börjar också bli ovanliga och dyra. 147or är väl fortfarande rätt billiga men ska du upp på gta-nivå så räcker inte 100' långt. Nyare 159or är väl inget banobjekt direkt.
Alfetta, 75, GTV är ju koolt men dyrt. Det finns mycke delar och kunskap. Att få dom att gå fort är ju inga problem men att hitta ett bra objekt börjar bli svårt, främst rostmässigt.

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4129



Våga vara annorlunda, köp en Fox Mustang

5-liters V8, manuell låda T5:a, vettiga hjulupphängningar för att bygga vidare på, massor med eftermarknadsgrejor, underbart ljud.




_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
YOLO
Lund
Här sen Jun 2023
Inlägg: 13



Miata kanske kan vara en kandidat, tack för tips!

Jag vill gärna bygga/ändra lite själv på bilen.

Budgeten får väl bli lite mer än vad som sägs i rubriken, 100.000 kanske.

Jag är inte ute efter den snabbaste bilen, utseende är en faktor för mig också;-).

Absolut annorlunda gärna för mig :-)

Tack för hjälpen!

_________________
Johan Boj
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2298



Janne J skrev:
Våga vara annorlunda, köp en Fox Mustang

5-liters V8, manuell låda T5:a, vettiga hjulupphängningar för att bygga vidare på, massor med eftermarknadsgrejor, underbart ljud.





JAAAAAAA!



_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
YOLO
Lund
Här sen Jun 2023
Inlägg: 13



Öppnar ju upp för Chevrolet också kanske 🤠😀, vilken isf Camaro, Corvette? Tänk på att jag gillar 90 tals bilar 😉

_________________
Johan Boj
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3082



Ingen dum idé med en foxbody, känns relativt liten och lätt att köra, typ europeisk 80talsbil. Sen får man kanske budgetera för lite mods för att det ska funka bra på bana. Typ bromsar och lite väghållning, kanske bakaxelutväxling(gör stor skillnad!). Men eftermarknaden är enorm som sagt!

Men det behövs nog lite fix även till en e46. Jag har bara kört en orginal sådan, den kändes rätt tung, slapp och gubbig, men med trevlig motor, ingen direkt färdig räserbil. NC är nog betydligt bättre på den fronten.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41658

Forumägare
Forumägare

YOLO skrev:
Öppnar ju upp för Chevrolet också kanske 🤠😀, vilken isf Camaro, Corvette? Tänk på att jag gillar 90 tals bilar 😉


Då drar nog pengen iväg iof jmfrt med bang for the buck Mustangförslaget

_________________
Magnus Thomé
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7773



Miata är garanterat snabbaste valet på bana skulle jag säga.

Men du får en vettig BMWturbo för dem pengarna.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4129



YOLO skrev:
Öppnar ju upp för Chevrolet också kanske 🤠😀, vilken isf Camaro, Corvette? Tänk på att jag gillar 90 tals bilar 😉


Jag hjälper en kompis med en Camaro gen 3 1989, de som har manuell låda har alltid 305 motorn, automaterna kan ha 350, 305:an är inte speciellt populär när det kommer till trimning.
I övrigt är det en hygglig plattform men det som skiljer mest från Fox Mustangen är storleken, Camaron är ca 30 cm längre och 15 cm bredare och det märks tydligt, den känns rejält mycket större.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41658

Forumägare
Forumägare

Janne J skrev:
YOLO skrev:
Öppnar ju upp för Chevrolet också kanske 🤠😀, vilken isf Camaro, Corvette? Tänk på att jag gillar 90 tals bilar 😉


Jag hjälper en kompis med en Camaro gen 3 1989, de som har manuell låda har alltid 305 motorn, automaterna kan ha 350, 305:an är inte speciellt populär när det kommer till trimning.
I övrigt är det en hygglig plattform men det som skiljer mest från Fox Mustangen är storleken, Camaron är ca 30 cm längre och 15 cm bredare och det märks tydligt, den känns rejält mycket större.


Hur är prisnivåerna på de olika, inkl Mustangen?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4129



Magnus Thomé skrev:
Janne J skrev:
YOLO skrev:
Öppnar ju upp för Chevrolet också kanske 🤠😀, vilken isf Camaro, Corvette? Tänk på att jag gillar 90 tals bilar 😉


Jag hjälper en kompis med en Camaro gen 3 1989, de som har manuell låda har alltid 305 motorn, automaterna kan ha 350, 305:an är inte speciellt populär när det kommer till trimning.
I övrigt är det en hygglig plattform men det som skiljer mest från Fox Mustangen är storleken, Camaron är ca 30 cm längre och 15 cm bredare och det märks tydligt, den känns rejält mycket större.


Hur är prisnivåerna på de olika, inkl Mustangen?


Camaron är vanligare och med lite tur kan du hitta ett bra exemplar för runt 75kkr, Foxen är ovanligare och verkar spreta mer i prissättningen, mellan 50-125kkr ligger de flesta som jag sett på sistone.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Allmänt banåkaforum
Lämplig billig trackday bil?
<<   1, 2, 3   >>
1009 besök senaste veckan (3064 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande