Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Lämplig billig trackday bil? | << 1, 2, 3 >> 1009 besök senaste veckan (3064 totalt) |
Håller med, just nu har jag stort begär efter en bil som har 84 hkr... _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||||
nej, den har inte alls lika långa dörrar. den har typ en sedan framdörr och en riktig b-stolpe. helt annat än en coupe. |
||||||
Billig i inköp,Låg vikt, mycket effekt, funkar på banan direkt, bränslessnål, Pålitlig, rymmer familj och semesterpackning. funkar året runt En Porsche 996 C2 mk1 kommmer ganska nära Jag hade en sådan i 12 år. Utmärkt trackdaybil för småpengar. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||
Bra val och går dessutom att få vansinnigt snabb med lite vassare dämpare, bussningar och hjulinställningar. För bil + 50 tkr i delar så får du riktigt kul. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||
Hade en E36 Compact förut, nog har de längre dörrar än sedanen allt? Kollade ETK på E46 och Compacten har inte likadana dörrar som varken sedan eller coupe, då kanske den har något mittemellan. Riktig B-stople är ju bra. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||
Det jag tror plato menar med sedan dörr är att den har en rutram och "riktig" b-stolpe. Men den är typ lika lång som en coupe dörr.
_________________ Daniel Fredin -------------- Sierra Cosworth Superstage 1.17.71 Kinnekulle 54.51 BMW E46 compact 332i Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023 |
||||||
Lyfter tråden
Idag om man letar vad bör man titta efter? Mina önskningar - Rwd / 4wd - Bil som även kan användas att köpa glass - Bygga på under tid - Trimbart, även så den går att köra lagligt - Gillar starkt 90 tals bilar, typ hatchbacks - Lätt att hitta delar, normala priser Några bilar jag funderat på: BMW E46 Lancia Delta Integrale Volvo 242 Volvo 740 Mazda RX8 Alfa Romeo Men ingen av de ovan kanske varken är bra eller normala i pris... Jag vill bygga och utveckla bilen under tid och den måste också vara snygg att titta på(enligt min smak ;-)). Tack _________________ Johan Boj |
||||||
Tycker alla i listan är bra kandidater Den enda som jag kanske är lite osäker på om den är ett bra val, mest pga okunskap kanske, är RX8 som jag har för mig har en ömtålig drivlina. Men det kanske finns universalåtgärder för det, eller så har jag kanske dessutom helt fel . En BMW E46 330 kan man ju ut o köra på bana ganska som den är och utveckla vidare medans man kör den. Sen är jag osäker men har inte Integrale stuckit iväg i pris? Som sagt, osäker.
_________________ Magnus Thomé |
||||||
idag så skulle jag rekommendera en Mazda Miata NC med stora motorn, en pålitlig konstruktion med många delar lånat från RX8:an iofs bara 160hkr men på andra sidan rejält bra chassi osv. från start, sedan relativt enkelt att kasta i 2,5 liters spis med fler pållar i om man vill få upp effekten.
något som jag själv funderar på om jag tröttnar på min Cayman och vill tillbaka till en miata /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||
Du fick mig att surfa runt o läsa massa om NC vs ND _________________ Magnus Thomé |
||||||
Vad har du för budget...?
Integralen är ju riktigt dyr om du änns hittar nån... Modifieringar är dyrt och det börjar bli svårt med reservdelar. Bilen är en gammal konstruktion och man måste nog va en stor entusiast för att ro runt ett sånt projekt. Alfa Romeo! 155or växer inte på trän, 156or börjar också bli ovanliga och dyra. 147or är väl fortfarande rätt billiga men ska du upp på gta-nivå så räcker inte 100' långt. Nyare 159or är väl inget banobjekt direkt. Alfetta, 75, GTV är ju koolt men dyrt. Det finns mycke delar och kunskap. Att få dom att gå fort är ju inga problem men att hitta ett bra objekt börjar bli svårt, främst rostmässigt. _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||||
Våga vara annorlunda, köp en Fox Mustang
5-liters V8, manuell låda T5:a, vettiga hjulupphängningar för att bygga vidare på, massor med eftermarknadsgrejor, underbart ljud. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Miata kanske kan vara en kandidat, tack för tips!
Jag vill gärna bygga/ändra lite själv på bilen. Budgeten får väl bli lite mer än vad som sägs i rubriken, 100.000 kanske. Jag är inte ute efter den snabbaste bilen, utseende är en faktor för mig också;-). Absolut annorlunda gärna för mig :-) Tack för hjälpen! _________________ Johan Boj |
||||||
JAAAAAAA! _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||||
Ingen dum idé med en foxbody, känns relativt liten och lätt att köra, typ europeisk 80talsbil. Sen får man kanske budgetera för lite mods för att det ska funka bra på bana. Typ bromsar och lite väghållning, kanske bakaxelutväxling(gör stor skillnad!). Men eftermarknaden är enorm som sagt!
Men det behövs nog lite fix även till en e46. Jag har bara kört en orginal sådan, den kändes rätt tung, slapp och gubbig, men med trevlig motor, ingen direkt färdig räserbil. NC är nog betydligt bättre på den fronten. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Då drar nog pengen iväg iof jmfrt med bang for the buck Mustangförslaget _________________ Magnus Thomé |
||||||
Miata är garanterat snabbaste valet på bana skulle jag säga.
Men du får en vettig BMWturbo för dem pengarna. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Jag hjälper en kompis med en Camaro gen 3 1989, de som har manuell låda har alltid 305 motorn, automaterna kan ha 350, 305:an är inte speciellt populär när det kommer till trimning. I övrigt är det en hygglig plattform men det som skiljer mest från Fox Mustangen är storleken, Camaron är ca 30 cm längre och 15 cm bredare och det märks tydligt, den känns rejält mycket större. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Hur är prisnivåerna på de olika, inkl Mustangen? _________________ Magnus Thomé |
||||||
Camaron är vanligare och med lite tur kan du hitta ett bra exemplar för runt 75kkr, Foxen är ovanligare och verkar spreta mer i prissättningen, mellan 50-125kkr ligger de flesta som jag sett på sistone. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Allmänt banåkaforum Lämplig billig trackday bil? | << 1, 2, 3 >> 1009 besök senaste veckan (3064 totalt) |