Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Goodyear Eagle F1 GS-D3 nått att ha eller bara skit?
3381 besök totalt
Getz
Vallentuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 58


Trådstartare
Goodyear Eagle F1 GS-D3 nått att ha eller bara skit?

Fått ett erbjudande av en granne att köpa en uppsättning med borbet bs fälgar i 16"x7.5" med just goodyear F1... monterade 205x45zr16

däcken är så pass lite körda att dom inte ens slitit ner den lilla kant som e kvar i slitbanan efter gutformen vid tillverknigen

hur beter sej dessa däck då dom blir varma hur går dom på vått/tort underlag
hade tänkt ha dessa på bana då jag kommer att köra med momo sport 17"x7.5 med 205x40 däck på gatan

bilen i fråga är framhjulsdriven och ligger på ca 1000 kg (Opel kadett sedan)

//Getz

_________________
Jhon Geuken

Svarvar, Fräser, Borrar, Helicoils, Blästrar (även hela bilar)
Projektbilen
http://gallery.voodoo-people.com/album390
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Fråga "RS6" vad han tyckte om Goodyear jämfört med P Zero.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
André V
Höör, Skåne
Här sen Jul 2003
Inlägg: 267



På en liten, lätt bil funkar de bra både i vått och torrt.

_________________
André Voss
Banvagn: 205 GTi 1.9 -90
Barnvagn: Avensis 2.4 kombi -06
Citera
racetoffe
Eskilstuna (hållsta)
Här sen Apr 2004
Inlägg: 92



det är nog ett rätt bra budget däck...jag övningskör med en Pegougt (stavning?) 206 med Goodyear på, rätt bra bätt måste jag säga , iofs...har bara jämnfört med en Volvo V70 med Pilot däck , men ändå

_________________
Christoffer Eriksson

#72 KG-Eriksson Motorsport (SLC)

V8 Challenge
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1951



Det satt Goodyear Eagle F1 p kadetten min när jag köpte den och kan väl säga att som gatdäck är dem bra. På bana tål dem inte mycket. Blir överhättade direkt och känslan i styrning och allmänt om stabiliteten känns inte alls bra. Jag kunde helt enkelt inte känna om det var på väg att släppa. När jag nu köpt r-däck kan jag säga att skillnaden är enorm. Framförallt var det mycket lättare att känna när det skulle släppa och sen när det släppte hasade den bara lite bak och det lätt att korrigera.

Mitt råd är att du köper r-däck istället. Och om det inte funkar så satsa på något annat däck.

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Chrisss
Kungsängen
Här sen Jul 2004
Inlägg: 233



Re: Goodyear Eagle F1 GS-D3 nått att ha eller bara skit?

Getz skrev:
Fått ett erbjudande av en granne att köpa en uppsättning med borbet bs fälgar i 16"x7.5" med just goodyear F1... monterade 205x45zr16

däcken är så pass lite körda att dom inte ens slitit ner den lilla kant som e kvar i slitbanan efter gutformen vid tillverknigen

hur beter sej dessa däck då dom blir varma hur går dom på vått/tort underlag
hade tänkt ha dessa på bana då jag kommer att köra med momo sport 17"x7.5 med 205x40 däck på gatan

bilen i fråga är framhjulsdriven och ligger på ca 1000 kg (Opel kadett sedan)

//Getz



Jag kör på GY F1 225x45x17" på min 1500 kg Audi A3 Quattro.

Dom kan ju inte vara skit om man ser på http://www.challenge.nu/resultat.htm
men när Potenza S03 gått ner så i pris skulle jag nog valt dom istället.
Ev. blir det R-däck till våren.

Christian

_________________
Christian Lindblom
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 14151



jag har kört på gy gsd 1 i sommar och dom funkar hyggligt tills dom blir för varma (så länge man har mönster kvar iaf...)

min bil väger ca 1500 på banan och blir för varma efter ca 15 min... då blir det halkigt...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
André V
Höör, Skåne
Här sen Jul 2003
Inlägg: 267



F1orna funkade bra på min 206 GTi (1140 kg) men mindre bra på min nuvarande bil (1570 kg).

_________________
André Voss
Banvagn: 205 GTi 1.9 -90
Barnvagn: Avensis 2.4 kombi -06
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag har precis motsatta erfarenheter. Har F1or på min V70 och tycker de fungerar jättebra på en tyngre landsvägscontainer.

Däremot hade jag en annan uppsättning F1or på min Seven och hade jätteproblem, de var hur hala somhelst! Gled 50 meter ut i en korsning mot rött ljus en gång för bilen bara kanade. (ok det gick lite fort) Det var förvisso bara 4 plusgrader och kalla däck men de har varit lite sisådär i andra normalare sammanhang också. Nu har jag sålt dem till en 200 kilo tyngre sjua och han har samma problem....

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
André V
Höör, Skåne
Här sen Jul 2003
Inlägg: 267



Det ska tydligen vara en viss skillnad på GS-D2 och GS-D3. De sistnämnda lär vara de bästa.

EDIT: Ytterligare något som spelar in är om däcken är tillverkade i Tyskland eller i Asien. De asiatiska däcken ska visst vara rätt dåliga.

_________________
André Voss
Banvagn: 205 GTi 1.9 -90
Barnvagn: Avensis 2.4 kombi -06
Citera
Rehan
Järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 213



Jag kör med GS-D2 på min 928 och jag är inte speciellt imponerad av dom. De funkar bra på gatan men för bana är de alldeles för mjuka. Jag får ganska snabbt problem med överhettade däck om man pressar däcken lite.

Jag har hört att det finnas lite olika varianter av F1 däcken, om de är märkta med XL så betyder det att de har lite hårdare stommar och passar lite tyngre bilar bättre.

_________________
Rehan Mirza
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

Superswift skrev:
Jag har precis motsatta erfarenheter. Har F1or på min V70 och tycker de fungerar jättebra på en tyngre landsvägscontainer.


När du kör bana med den alltså?


_________________
Magnus Thomé
Citera
Freddan
Sundbyberg
Här sen Jan 2004
Inlägg: 241



Ja är inte så nöjd med mina Eagle F1 (GS-D3), ångrar nu att ja inte köpte Potenza S-02 för 50kr mer/st... Under förväntan helt klart, överhettade på en gång å va för sladdriga bla.
Nu kör ja dock med r-däck å på gata e F1:orna klart godkända!

_________________
/Fredrik Fröberg
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2431



Har kört G3D3 (215/40-17) nu på
1. Gotland Ring (regn): Funkade skitbra och hade överlägset grepp.
2. Kinnekulle (sol): överhettade och blev slicks på ca 15 varv.

Till vardags är de de bästa däcken jag kört, tysta o bra känsla.

Nu blir det r-däck på original fälgarna (205/50-16).

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Freddan
Sundbyberg
Här sen Jan 2004
Inlägg: 241



Kanske ska tillägga att båda gångerna jag kört med F1:or på bana var det strålande sol hela dagen. Bidrar väl en hel del till överhettningen.

_________________
/Fredrik Fröberg
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Goodyear Eagle F1 GS-D3 funkar i vart fall inte på RS6 avant vilken är ganska tung f ö v.
Har kört upp en del däck på den bilen och Goodyear var klart odugliga för inspirerad körning på torrt väglag fast de var extra load däck som jag måste ha till min bil. De har väldigt dåliga turn in egenskaper vilket är viktigt på en tung bil, samt att stommen oxå är för mjuk. I övrigt är var de väldigt sladdriga på min bil. De finns en anledning till varför dessa däck inte sitter orginal på RS6!

Vet inget om tillvekningsland på mina däck jag hadde, och har ju inte provat tyska mot asiatiska Goodyear. Men har svårt att tro de skulle vara en väldig skillnad. Men vem vet.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Carl Aspenberg
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 70



Jag har stark koppling till Goodyear så jag ska försöka att hålla mig till fakta.

Goodyear Eagle F1 GS-D2 var namnet på föregångaren till GS-D3 som släpptes för ett par år sedan. Det är flera skillnader på de två däcken, både tekniskt och mönsterdesign.

Även flera dimensioner av GS-D3 har utvecklats sedan de första släpptes, mao två däck av samma dimension kan mycket väl uppträda olika!

Europa vs. Asien tillverkade? En stor skillnad mellan dessa är gummiblandningen, detta märks framförallt på våtegenskaperna...där de Europatillverkade ligger långt före. (Tänk även på att de måste vara "Europa godkända" för att vara lagliga....inte säkert/troligt att Asien tillverkade är det! Försäkringsbolag??)

Lufttrycket är MYCKET viktigt även för gatdäck, fel tryck och däcken kan bli "värdelösa"! thumbs down

Tänk även på åldern på däcket och ännu viktigare....hur det har förvarats! Ett felaktigt förvarat däck är mycket värre för egenskaperna än bara ålder!

Eagle F1 GS-D3 är ett rent gatdäck och kan rimligen inte förväntas prestera underverk var efter varv på bana! Det klarar nog inget rent gatdäck!

Personligen har jag kört bl a M3/E36, Volvo 960, Saab, Porsche mfl på Eagle F1 och är kanonnöjd Kommer fortsätta köra på det...väntar nu på en uppsättning 235/35R19 och hoppas på RunonFlat-version nästa gång, dvs "punkteringssäkert" thumbs up

(En ganska sexig sak med GS-D3 är att mönstret är utskuret i ett stycke "oneTRED-Design"...dvs alla block i hela mönstret sitter ihop!!)

_________________
Carl Aspenberg
9ELVA
Citera
Däck för banåka
Goodyear Eagle F1 GS-D3 nått att ha eller bara skit?
3381 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande