| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Heat cycling är viktigt! (splittad tråd)
|
<< 1, 2, 3 3 besök senaste veckan (13400 totalt) |
|
Heat cykla Br. RE540S??
Tjena! Har precis tjackat Bridgestone RE540S som jag hört mycket gott om. Första turen kommer bli 10:e oktober när Alfa-clubben har banmöte här på Gotland Ring. (Min hemmabana)
Vad jag undrar över är om nån känner till hur ovan nämnda däck förhåller sig till heat-cykling. Är det bara att köra, eller måste de "köras in" på nåt speciellt sätt först? I så fall hur? Kommer bara att ha dem bak till att börja med. Har ännu bra Khumo Ecsta framme... Skulle uppskatta råd och tips! Bilen då: The Raukster". En Alfa 75 3.0 V6, 200hk, RWD, ca 1250kg. <--- (På avataren) mvh Seb
_________________ -Sebastian Stein- Porsche 968 CS -93 M030 M220 Ett par Alfor åxå... Gotland Ring-instruktör och transaxelfantst
|
||
|
Skall du inte ha dom runt om??
Du kan väl dra till ringen en gång innan och köra med däcken som det står här i tråden? Trodde du hade möjlighet att köra lite som du ville på GR? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
Jo, men det är svårt att ha 2 st. runt om.
Har som sagt två bra Khumo som sitter framme.
och ja, jag har tillgång till banan typ hur mycket som helst. Det är just därför jag frågar, så att jag kan "köra in" dem innan, om det skulle behövas. Frågan kvarstår: Hur göra med heat cykling på dessa? Hjälper ju inte att ha banan och jag inte vet jur jag bör göra med dessa däck. Har inte hittat nåt i tråden. mvh Seb _________________ -Sebastian Stein- Porsche 968 CS -93 M030 M220 Ett par Alfor åxå... Gotland Ring-instruktör och transaxelfantst
|
||
|
Verkar som det allmänna rådet är att ta upp dom till arbetstemp och hålla dom där i 10 minuter eller så, sen avlasta hjulen (pallbock under de-Dionröret) och låt dom kallna och vara kalla i 24 timmar.
Fast ingen av de som köpte RE540 via gruppköpet genom Lave tidigare i år gjorde nån heat cycling vad jag vet och de verkar hålla precis hur bra som helst ändå så du kan nog köra på dom lite som du själv vill.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
vi tar våra nya re540 och kör direkt på racen (inget mjäkande med hc
).
inga problem med högt slitage eller taskigt grepp. på knutstorp gick dom i ca 8tim med 70% kvar _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
|
Jag körde inte in mina re540, jag bara lade på dom sen körde ca 10 mil på landsvägen, sen bankörning på knutan. De var helt jämnt slitna, det enda jag gjorde var att jag skiftade fram/bakhjulen efter 500 mil. Vad skulle ha hänt om de blev felaktigt inkörda?
_________________ /// Mvh Ferenc Papp |
||
Det är bara att bromsa fast bilen rejält på uppfarten och sen hissa upp bakvagnen.
_________________ Martin Gustavsson Gzon Tuning AB |
||
|
Tack Folks! Uppskattar engagemanget!
Verkar som RE540S håller bra ändå. Och det passar mig fint för jag kommer inte hinna dalta med dem innan racet. mvh Seb _________________ -Sebastian Stein- Porsche 968 CS -93 M030 M220 Ett par Alfor åxå... Gotland Ring-instruktör och transaxelfantst
|
||
|
Körde inte heller in mina RE540 på något märkvärdigare sett. 15 gatmil i lugnt tempo i början och sen div busa hela sommaren lång... har nu slitit ner till botten på de tangentiella skårorna längst ut på däcket.
_________________ Ragnar Burenius
|
||
Tjena! Hmm... menar du med detta att du borde ha kört in dem bättre eller att det va bra som det va? Slängde på de nya R-däckrn igår och det ser fett ut! Va lite bredare än de gamla så jag fick gå på skärmkanten med en hammare från insidan... skönt men en okänslig bil Nu lirar det igen.
mvh Seb _________________ -Sebastian Stein- Porsche 968 CS -93 M030 M220 Ett par Alfor åxå... Gotland Ring-instruktör och transaxelfantst
|
||
|
Nej Maz, inte innerskärmen! Skärmkanten står det!
Däcken är breda och vi har 5mm spacers, så lite breddar det ju. Dock har vi kapat bort skärmkanten redan och struvat på plastbreddare ist. Och bankar ut den en bit till
Men som sagt, nu lirar det igen! Seb _________________ -Sebastian Stein- Porsche 968 CS -93 M030 M220 Ett par Alfor åxå... Gotland Ring-instruktör och transaxelfantst
|
||
![]() |
Däck för banåka
Heat cycling är viktigt! (splittad tråd)
|
<< 1, 2, 3 3 besök senaste veckan (13400 totalt) |