Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Bilder o videos Porsche 3.8 dyno | 812 besök totalt |
12 år av samlande av delar tog det,men nu är äntligen drömmotorn bänkad och klar. Pukema Engineering gjorde ett fantastiskt jobb att pussla ihop mina galna ideér till verklighet. Torde vara en av de starkaste luftkylda Porschemotorerna överhuvudtaget. 420nm vid 5400rpm och ärliga 385 hk vid 7500rpm.
_________________ Niklas Tuominen |
Jag påstår att det var värt 12år av samlande för att få höra den där sången!!
Berätta mer om motorn och bilen! /Claes _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
Utgångsläge var en 3.0 SC motor. GT3 76.4mm vevaxel och GT3 oljepump. LN 102.7mm Cylindrar,Dubbelstift,portade toppar med RST-ventiler med 7mm skaft,Pauter vippor och vevstakar.PMO 50mm ITB.Mittelmotor grupp 4 kammar. I övrigt så har ALLT gjorts på block och motor. Motorn ska sitta i "Leichtbau" panelen..
_________________ Niklas Tuominen |
Aha, i den underbara bilen! Jo, det är klart att man behöver nio gånger så mycket effekt än vad biltillverkaren ansåg vara lagom..
Jag håller ju på med att renovera en VW Dubbelhytt -66, jag har en tråd här på Rejsa, och jag har ju också vässat min motor rejält. Jag har bytt från 1500cc till 1600cc cylindrar, så den kommer nog att leverera minst 47hk numera! /Claes _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
Hade själv en -67 Dubbelhytt i tiderna med en 1835;a men blev lite less på konstanta värmebekymmer osv. Då hade jag redan Leichtbau med en 2.0 orschesexa men mycket vill ju ha mer,så där e vi..
Att bar byta motor e ju en sak men för att sänka ner en stormotor kräver naturligtvis mycket mer,som man lärt sig genom åren. Men redan med gamla motorn fungerar Leichtbau helt underbart idag. Inget skruvande på långresor och effekt mer än skallen tål . Men som sagt,mycket vill ha mer..dethär är en dröm som jag bara ville förverkliga. Världens snabbaste Vw buss som e legal (nästan) med våra knepiga besiktningsregler. Lycka till med ditt bygge! _________________ Niklas Tuominen |
Bilder o videos Porsche 3.8 dyno | 812 besök totalt |