Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2004-09-05 MGCC Knutstorp
<<   1, 2, 3, 4
21 besök senaste veckan (14884 totalt)
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Re: Roadsport

Bengt Metz skrev:

Modsport (RS i MGCC) heter den klass där man kan kör oregistrerade bilar.
Eventuellt kör man formel vagn.
Man kan även köra gokart som inte heller måste vara inregistrerad.

Roadsport är till för registrerade bilar.

Pär: det skulle ju vara kul om man blandade pistolskyttarna ex fripistol med standard pistol.

Lika barn leka bäst.

/ Bengt Metz

Bengt,

jag vet inte om det är som jag inte var tydlig nog i det jag försökte förmedla eller om du bara försöker att driva med mig?

Andemeningen i det jag skrev var att man det kanske inte är helt orimligt att att tänka sig att det viktiga i reglementet är att bilen uppfyller de tekniska reglerna för att kunna vara registrerade och besiktigade.

Jag vet att den gängse tolkningen, som sammanfaller med din, inte är sådan utan är av mer bokstavstrogen natur. Jag är inte heller ute efter att bedriva ett korståg för att få igenom min tolkning, utan ville bara peka på vad jag tycker är relevant och vad som jag inte tycker är relevant. T.ex så är ju det faktum att bilens skatt och avgifter till SBP är betalda inte ett dugg avgörande för hur fort den går på banan.

[OT mode on}
F ö går det utmärkt att tävla i grenen fripistol med en standardpistol, fast det kräver en del att skytten för att hävda sig. Med en fripistol får man dock inte tävla i grenen standardpistol, men även om man fick det så skulle det vara helt omöjligt att hävda sig eftersom en fripistol inte har något magasin, och då är det förbaskat svårt att hinna skjuta 5 skott på 10 sekunder . Fast denna jämförelse kan överföras tillbaka på bilsport, en ökenrallybil kan komma i mål i ett F1-lopp, även om den blir varvad många gånger. En F1-däremot skulle nog inte komma många meter i Safarirallyt innan det fastnar i en sand-dyn
[OT mode off]

Danmark
Här sen Sep 2004

Hej Bengt

Desværre har jeg stillet bort bilerne for vinteren, men om nogen ville köre lidt go-cart i malmö eller köbenhavn, er jeg meget interesseret ;-)

Malmö
Här sen Jan 2004

Winquist skrev:
Hej Bengt

Desværre har jeg stillet bort bilerne for vinteren, men om nogen ville köre lidt go-cart i malmö eller köbenhavn, er jeg meget interesseret ;-)

Finns det inte en häftig inomhusbana vid Kastrup där banan går i två plan? Jag har försökt leta på nätet men hittar den inte... Där skulle jag gärna vilja testa att köra.

Mvh,
P-o

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Plus2 skrev:
Winquist skrev:
Hej Bengt

Finns det inte en häftig inomhusbana vid Kastrup där banan går i två plan? Jag har försökt leta på nätet men hittar den inte... Där skulle jag gärna vilja testa att köra.

Mvh,
P-o

Så fräckt! Då får man hoppas att där lite pulver i dom motorerna så att man inte (90 kg...) inte behöver hoppa av och putta karten i uppförsbacken!

Danmark
Här sen Sep 2004

Den bane du tänker på i 2 plan ligger i Ballerup, ca 15 Km fra Kobenhavn centrum.

Jeg arrangere gerne ;-)

Desuden er der en fin ny stor udendörs bane i roskilde med "rigtige" carts = hoj fart ;-)

Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004

Pär Hylander skrev:
Plus2 skrev:
Winquist skrev:
Hej Bengt

Mvh,
P-o

Så fräckt! Då får man hoppas att där lite pulver i dom motorerna så att man inte (90 kg...) inte behöver hoppa av och putta karten i uppförsbacken!

Hej Pär, där finns faktiskt inga motorer alls utan man springer med fötterna genom ett hål som finns i golvet på karten. Skor med bra nya sulor rekommenderas då man även bromsar på samma vis.

Nä det måste vara fräckt om banan går i två skilda plan!!!

Fredrik
Citera
Winquist
Danmark
Här sen Sep 2004

Halmstad
Här sen Jun 2003

Winquist skrev:
Hej Dennis

Jeg er ganske enig i dine betragtninger.

Jeg mener dog at fokus er rettet forkert, da man ikke kan eller må forvente at man med en "bil för sköna sommardagar", skal kunne gore sig gældende i top 5. Det er simpelthen et faktum (jeg har forsogt dette med et utal af biler )
Det er måske en fejl, men lige så länge jeg kan huske i MGCC tid (ca. 10-12 år), lige så länge har der väret roadsport biler der komme på släp, og er rena race biler och alle disse har varit i top 5.

Vad som är rätt eller fel bestämmer ju i längden vi som kör; personligen tror jag att enda möjligheten till bestående stora startfält inom klubbracingen (motsvarande Roadsports) är att reglementet premierar bilar som modifierats lite eller inte alls.

Winquist skrev:

Hertil kommer det faktum at C klassen, synes at være "entry level" til motorsport i södre sverige og en oprykning til klass B eller C forst sker når man har vundet eller modificeret sin bil til at kunne gore sig gældende i denne klasse.

Personligen är jag inte intresserad av att "avancera" till B eller A (av flera skäl) utan vill se hur snabb jag kan bli med min miata. Det finns en liten risk för återfall till Lotus (Elise den här gången) och då är det förstås kört i C, men annars...

Winquist skrev:

Jeg mener at vi i hojere grad skal fokusere på at få nogle bra race, med gode fights och så fokucere mindre på hvem som for topplacering, da der altid vil väre folk som komme at mode op med bedre prepperede biler end en selv.

Än så länge är jag mest intresserad av varvtider - mest mina egna men visst är det kul med lite fajt

Winquist skrev:

For at komme "Har man t ex en bil med en viss effekt på papperet och en annan i verkligheten, så väljer man självklart att redovisa den som gynnar en bäst, d v s den lägsta - för att hamna i en klass där man har en chans att placera sig" til ivs mener jeg man skal göre som så mange andre steder.
opstille en "rullande landsveg" om måle alle biler ved forste tävling, klasse ind bilarne efter dette (kontar vikt) og plombere motoren. Om alle ville betale lite for dette én gang på året (ca. 800,- pr. bil), var vi ude over de fleste problemer - jeg er klar til en sådan test thumbs up

Jag med! thumbs up

Winquist skrev:

er i klar på lite go-cart i vinter, jeg invitere på Dansk öl og hygga

Jodå, bara jag blir av med gipset på min arm så

Citera
Eftersnack
2004-09-05 MGCC Knutstorp
<<   1, 2, 3, 4
21 besök senaste veckan (14884 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande