Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2267 besök totalt |
Bygge av pedalställ till sim. Lite frågor.
Vet inte vad denna frågan hör hemma egentligen. ![]() Nu när säsongen är över forsätter den ju inomhus vid simulatorn. ![]() Ska bygga ett eget pedalställ i alu med justerbara pedaler och lite bättre känsla i. Så frågan handlar egentligen inte om sim utan om potentioometrar. Har tänkt att använda mitt gamla pedalställs elektronik till viss del och behöver då potentiometrar likvärdiga dom befintliga. Man är ju inte så smart när det gäller elektronik. ![]() Det enda det står på potentiometern är 100kb 45' (grader) Har sökt på elfa men det säger mig ingenting. ![]() När man vrider den fullt åt ena hållet har den 91.8kohm. Så vad kallas en likvärdig? (fråga om ni behöver veta nåt mer) Fråga två. Till bromspedalen har jag tänkt till lite extra och istället för att mäta hur långt man pressat pedalen vill jag istället veta hur hårt man pressar pedalen. Det borde göra att det blir mer likt en riktig bil. Problemet är då. Vad ska jag använda för att mäta tryck och översätta till 91.8kohm vid "lagom" tryck??? om detta gick att lösa på ett bra sätt och det finns intresse kanske man kunde tillverka flera pedalställ. ![]() |
||||
När det gäller bromsen behöver du någon form av lastcell... vi byggde en sån på kth
![]() Hur man ska göra sen vet jag inte tiktigt... _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Jag vill oxå ha koppling... ![]() Vad är det normalt för konstruktion/typ av pottar i pedaler, vridpottar...? Har aldrig rivit i pedalerna... Menar du att du kan du rita ihop elektronik, så att det bara är att smacka in signalen in i USB porten på PC'n... *imponerad* Berätta mera.... ![]() |
||||
Re: Bygge av pedalställ till sim. Lite frågor.
Lastcell som nämnts tidgare är ju den naturliga komponenten att välja, vet dock inte om det finns några enkla till riktigt "konsumentvänliga" priser, enkla industriella kostar ngn tusenlapp ivf En grej att grunna på är om du inte ska göra konstruktionen så att det går att lägga in en fjäder mellan pedal och lastcell, jag tror nämligen att en helt stum pedal känns lika overkligt som en vanlig "simpedal" som mäter hur långt ner man trycker. Genom att labba med fjäderstyvheten så kan man få till en pedalkänsla som är hyggligt lik sin bils pedalkänsla. Antagligen ska fjäderna ha relativt stor progressivitet F ö så kanske man kan få vettig känsla genom att fortfarande ha kvar vridpotten men använda fjäder enligt ovan _________________ Pär Hylander |
||||
Vi tänker lika märker. Hade precis som du skriver tänkt använda en ganska styv fjäder för att simulera det lilla flex och även den första biten man måste trycka ner för att bromsen ska börja ta. Som det ser ut i mina nuvarande pedaler siter det en liknande lösning som ditt sista förslag. En hård gummikula som ska simulera broms, men det blir aldrig riktigt bra, dock bättre än vanliga pedalställ. Hur ser en såndär lastcell ut? Ang vridpot till usb så har jag en liten låda från actlabs som omvandlar 3st vridpotar till usb. Det följde med mina pedaler. Vet inte hur svårt det är att kopiera en sådan. Men om man tittar i den så sitter det lite ytmonterade motstånd och kondensatorer, cirka 12st totalt samt ett chip. Så kan man skaffa ett likadant chip så skulle man ju kunna bygga schyssta omvandlare till usb. Det finns nämligen uttag för riktig växlingsspak också. ![]() Magnus: Hur hade du tänkt göra med elektroniken? Tänkte du också på actlabs-grejen? |
||||
I mina pedaler sitter det en helt vanlig vridpot. Jag misstänker att den är av typen "balance" till stereos. Alltså höger-vänster. Den beter sig precis så men använder bara ena halvan av poten. Förmodligen har dom gjort så enbart för att då får men en pot med lite mindre slaglängd. |
||||
_________________ May the Downforce be with you Team Swedish Racing Mates |
||||
Elektriskt är dom nog rätt lika allihopa, dom flesta är nog egentligen bara en trådtöjningsgivare med lite analog tillbehörselektronik integrerat, men tillverkade under kontrollerade former för att ge mycket hög noggrannhet. Fysiskt kan dom se ut lite hursomhelt (och även vara begåvade med olika prislappar....). Här kan man se några varianter http://www.erde.se/flik01.htm På sätt och vis kanske det smartaste är en att limma på en trådtöjningsgivare på en egenutformad metallbit som passar i pedalstället. Antar att det blir lite knåp med tillhörande analog elektronik med det finns säkert ngn här som vet hur det ska göras. Nogrannheten blir inte lika hög som en bra lastcell, men det behövs å andra sidan inte i denna applikation. _________________ Pär Hylander |
||||
Våra hemmagjorda på kth använde vi som vågar och dom hade en noggranhet på nått gram. Ritade och fotade med mobilkameran... kanske inte riktigt i klass med en cadritning ![]() Trådtöjningsgivarna satt vid pilarna. Vänstersidan satt fast i ett bord och så tryckte man på högra sidan.. Mycket enkel konstruktion. Givarna kopplades så att dom samverkade för maximalresistansskillnad. Dom två hålen som är sammankopplade är urfrästa för att få lite mer flex i materialet. ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Såvitt jag kan se så har ni tillverkat en singlepoint-lastcell! ![]() Kan med med hygglig enkelhet få valbart resistansområde? T.ex nästan nära det Samuel skrev ovan? _________________ Pär Hylander |
||||
www.frex.com/gp omkring 4.500-5.000:- komplett. antagligen tillkommer frakt, moms, tull. Bygg nåt liknande för halva priset så köper iaf jag en =) _________________ Mattias Sjöström |
||||
En ombyggnadssats för att bygga om vanliga MOMo-pedaler kostar cirkus 310$. 390$ för en färdigmonterad. Skall man ha koppling så kan man köpa till det för ca 190$. Frakt tillkommer. Frex är det billigaste? proffsalternativet.
_________________ May the Downforce be with you Team Swedish Racing Mates |
||||
Det här kanske alla initierade redan känner till. En USB-burk... ![]() http://www.simbox.bulletweb.de/ Det var nytt för mig... ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2267 besök totalt |