| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hjälp med komputräkning
|
1, 2 >> 2533 besök totalt |
|
Hjälp med komputräkning
Behöver hjälp med att räkna ut lite komp Min motor (1.8 Ford Zetec) har 10.0:1 som standard, nu har jag dock planat toppen 1mm så inte helt oväntat har ju kompet höjts, frågan är då till vad. Jag hittade ett exelark där man kan fylla i vissa värden för att på så sätt räkna ut kompressionen (länk till dokument längre ner). Nåväl jag fyllde i det som jag visste: - Slaglängd: 88mm - Kolvdiam: 80,6mm - Cylindrar: 4 - Tjocklek på packning: 1.56 (drog av 1mm då min topp är planad) - Förbränningsrum: Detta vet jag inte Exceldokumentet räknar själv ut motorstorlek på kompression när allt är inmatat, eftersom jag inte visste förbränningsrumstorleken så ändrade jag det värdet succesivt för att till slut hamna på ett värde som gav en motorstorlek på 1795,98 CC (Ford anger 1796CC) och en kompression på 10.0:1. Verkar detta rimligt? Nu till mitt problem, jag vill använda ett 2.0 block tillsammans med min topp. Jag har hört att kompet kan bli på tok för högt med denna kombination om man använder sig av en planad topp. Då båda motorena har samma slaglängd ändrade jag bara kolvstorleken till 86mm, detta gav mig ett komp 12.31:1 vilket man får anse som ganska högt om det nu stämmer, tips på att sänka kompet? Detta kanske inte var helt lätt att förstå, lite svårt att förklara idag... Länk till dokument: http://www.rs1800.net/arkiv/kompression.xlshttp://www.rs1800.net/arkiv/kompression.xls _________________ :: Mikael Lindqvist |
||
|
Mät förbräningsrumet i den lösa toppen.
Jag har inte en aning om hur förbräningsrumet ser ut i en Fåååård topp men det skulle förvåna mig kopiöst om man kan hitta en linjärt volymberoende på antal mm planing. Utan man måste mäta. Hmm man kanske kan göra en fuling men då måste jag veta hur förbräningsrumet ser ut.
Var vänder kolven?? (över/under eller i blockkant) Vad har topp-packninen för diameter??? om vi bara tittar std med 10:1 och antar att topp har samma diameter som borret och kolven vänder i blockkant. 1800=10:1 2000=11:1 Allså då räknat på samma förbräningsrums volym ca ca 42cm^3 (oplanat) _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Räknade med 80.6 i borr och sket i topppackningen (för du skall väl ha en sen också?) men jag räknade med att du planade blocket istället...
Jag tycker som fuling, kasta på toppen och mät med byrett. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
oj det var mycket här.
Kolven vänder i blockkant iaf så mycket vet jag. Jag slängde iväg ett mail till Bo Jacobsen på Roadster för att få reda på lite mer siffror. Återkommer när han har svarat. _________________ :: Mikael Lindqvist |
||
|
vet inte hur säker denna sidan är, men du kan jo kolla vad du får för värden där...
http://www.bostream.nu/racingparts/p |
||
Det där var en konstig sida med dåliga formler. Om jag utgick från min originaleffket i M3:an och körde spridarkapaciteten på 100% så skulle jag behöva spridare som var 251cc stora... Original i M3:an sitter det 237cc spridare och dessa räcker åtmonstonde till 230hk med original soppatryck och då har man ändå inte 100% öppningstid. MVH Jonas _________________ Jonas Edling |
||
|
Nu har jag fått svar på en del frågor av Bo på Roadster
Håldiametern på packningen är cylinderdiamtern + 2mm Tjockleken på packningen sammanpressad är 0,5-0,8 mm Sen fråga jag även om kompet med 1.8 topp och 2.0 block, fick ganska konstigt svar av honom Med standard 1.8 topp och 2.0 block hamnade kompet på mellan 15-16 Med 1mm planad 1.8 topp och 2.0 block hamnade kompet på 17 Storleken på förbränningskammaren visste han inte. _________________ :: Mikael Lindqvist |
||
|
ok lite mer kött på bena.
Ta och bär ner toppen du har från vinden och mät förbräningsrumet. 1. Åk till apoteket och köp en plastspruta av lite större dimention typ 50ml 2. Skaffa en plexiglas bit som täcker förbränningsrumet 3. Borra 2st hål ca 5mm plexiglaset så de ligger i förbänningsrumet. 4. Smeta lite fett runt kanten på förbänningsrumet 5. Tryck dit plexiglasskivan på toppen 6. Spruta nu in tex T-sprit eller någan annan vätsak i förbränningsrumet (ett är till för att få in vätaskan och det andra är ett luftingshål) 7. Fyll nu förbäningsrumet med vätsak och räkna antalet ml. Simlaslabim och vi har volymen hur än förbränningsrumet ser ut. Är kolvtoppen plan????? _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Nu ska jag dra upp en gammal tråd. Har tagit reda på volymen på färbränningskammaren på både 1.8 och 2.0 topp. Det verkar dock som det diffar lite mellan dom
1.8 kan ha allt mellan 43 och 45cc och 2.0 toppen mellan 45 och 47 En 1.8 egnine har kompression på 10.0:1 Vilket borde ge följande värden för en standard motor (0,96mm är tjockleken på topplockspackningen) 45cc = 0,96mm för 10.0:1 44cc = 1,15 mm för 10.0:1 43cc = 1,35 mm för 10.0:1 En 2.0 topp med en 1.8 botten borde ge följande värden: 47cc 2.0 topp 0,96 mm = 10.48:1 1,15 mm = 10.29:1 1,35 mm = 10.10:1 46cc 2.0 topp 0,96 mm = 10.67:1 1,15 mm = 10.47:1 1,35 mm = 10.27:1 45 cc 2.0 topp 0,96mm = 10.86:1 1,15 mm = 10.65:1 1,35 mm = 10.44:1 Verkar det rimligt, problemet är att jag nu planat min topp med 1mm, hur ska jag räkna på det? _________________ :: Mikael Lindqvist |
||
|
ok, men jag tror du kan göra en kvalifiserad gissning.
om du har en oplanad topp så ta och rita av kanten på förbränningsrumet, tex på ett rutat papper. När du vet hur stor ytan är är det bara att ta den gånger 1mm som du plande. Ta nu bort den från det befintliga förbräningsrumet, simsalabim du har volymen i den palnde toppen. Är du med? ps Nu har jag iof ingen aning om hur förbräningsrumet ser ut i din topp
_________________ Johan Sjölinder |
||
Yep, jag är med, smart _________________ :: Mikael Lindqvist |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Hjälp med komputräkning
|
1, 2 >> 2533 besök totalt |
