Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW e90 330i -06 "clubsport" | 1, 2, 3 >> 12 besök senaste veckan (6566 totalt) |
Hallå och hej.
Tänkte dela med mig om mitt senaste projekt. Bilen ifråga är en helt original BMW e90 330i pre lci. Tanken är att bygga om denna bil till en "vass" driftsäker track day bil. Det som är inhandlat för tillfället är. M3 e9x länkarmar fram. Millway bussningar till dessa ska beställas. D2 super racing 3 vägs coilovers med custom spring rate. Millway bakre subframe bussningar. Ak motion data display för att hålla lite koll på temp osv. Michelin cup 2 som kommer skos på org 17" m-sport fälgar nästa säsong. Ytterligare saker som ligger i pipen för nästa år är 335i bromsar fram tillsammans med vettiga belägg typ carbotech eller pfc som jag är nöjd med sedan innan. Även likande belägg bak och såklart riktiga bromsslangar och vätska. Bilen ska även få en liten bantning och målet är en halvbur med spartansk inredning, Ett cae eller ett coolerworks spakställ kommer också hitta in vad det lider. Motorn kommer lämnas orörd så när som på ett mysigare avgas för mitt eget välbefinnande. En riktigt diffspärr kommer också men inte tills nästa år. _________________ Rikard Tingåker BMW e90 330i |
||||
Haha kanske var lite otydligt? Det är bussningarna i dragstagen fram jag menar https://www.millway.se/front-control _________________ Rikard Tingåker BMW e90 330i |
||||
Aha, om du nu skall köpa M3 där så kan du lika gärna prova att inte byta, för det sitter en solid gummibussning i M3 staget istället för den trötta hydrobussningen som sitter orginal på 330i _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Den eneste forskjellen mellom ikke-M og M3 på den armen er bussningen, så alternativet er å kjope Millway istedenfor å kjope helt ny arm. Jeg har provd begge deler, og det er ganske stor forskjell med Millway-lageret. _________________ Marius Christoffersen 2009 BMW E92 M3 DKG 2010 BMW E90 335i N54 |
||||
Tänkte också på det men man skall inte underskatta fördelen med helt ny led i andra änden av staget också, har den gått 15000 mil så är det nog inte fel att byta. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Hej!
Har försökt att hålla koll på TRW M3 armarna fram på Autodoc. En har vart slut väldigt länge. Men nu finns alla i lager. En fundering bara. Jag förutsätter att ridex är av lägre kvalite. Men är det någon som vet om de har rätt mått för M3? Eller är det som vanligt på Autodoc. Delarna ligger i en ruga och svårt att veta om det passar... _________________ S te fan Be ck er BMW 320i -06 BMW 2002 Tii -75 BMW 2002 Tii -73 SÅLD BMW 2002 Projekt -74 SÅLD BMW 320d -06 SÅLD SVGK 639 BMWCS 2722 |
||||
https://profiteile.de/autoteile/achs
Har handlat här ibland istället för Autodoc som har för vana att byta ut tillverkare till sitt egna... Har funkat ok att handla där men lika dålig förpackat som många andra, kanske ngt långsamma med leverans dock. /Kent _________________ Kent Ohlsson |
||||
Sorry för sent svar. Som du säger så har den ena varit restnoterad väldigt länge men finns ni åter i lager. Jag köpte mina TRW från autodoc gick på 2500 cirkus för de i framvagnen. Inga problem med utbytta delar till något annat märke och de kom komplett med bortslipade M-märkningar, vilket jag ser som ett plus då de väger mindre Idag blir det en sväng till garaget och börja riva ner bakvagnen. Uppdaterar lite senare. _________________ Rikard Tingåker BMW e90 330i |
||||
Jo de ligger i kundkorgen ännu hoss mig...
Ihopmed en bunt andra grejer som egentligen är mer akut. Väntar tttiill det kommer en 42% : are. Min bakvagn ska oxå ner snart och få strongflex som ligger på hyllan. Lycka till med din! _________________ S te fan Be ck er BMW 320i -06 BMW 2002 Tii -75 BMW 2002 Tii -73 SÅLD BMW 2002 Projekt -74 SÅLD BMW 320d -06 SÅLD SVGK 639 BMWCS 2722 |
||||
Blev ett litet pass i garaget igår kväll.
Bakvagnen har nu ramlat av bilen och det är ingen vacker sak, fy vad mycket ytrost och skräp. Samtliga länkarmar/stag kommer behöva bytas ut förutom den undre/nedre sen kommer jag skicka bakre subframe på blästring och lack för som den är nu är inte okej Ska man satsa på nya org länkar i bakvagnen eller finns det någon fördel med m3ans? Har inte hittat någon jättebra info ang detta. Krängningshämmaren lär man också passa på att byta nu när bakvagnen är demonterad tips ang val utav denna mottages Bjuder på en bild på en äcklig bakvagn. _________________ Rikard Tingåker BMW e90 330i |
||||
Ska man ändå byta armar finns det ingen anledning att inte välja M3ans enligt mig. Jag håller på och gör samma operation på en E90. Kan inte svara för att resultatet faktiskt blir bättre då jag inte jämfört, men dom sitter nog inte på M3an för skojsskull
Ca 300g lättare per arm är dem också. Här är en som gjort lite tester: https://www.1addicts.com/forums/show _________________ Robert Dahlberg Porsche 996 C2 BMW E90 330i |
||||
Lite så jag tänker också, dom som sitter på nu är verkligen inte fräscha så nytt kommer det bli. Kapa lite vikt är ju en också trevligt. Dock när man läser tråden så verkar skillnaden inte vara enorm mellan de vanliga armarna och m3ans men kanske värt det ändå pga mindre vikt. Har du någon tanke ang bakre krängare föresten? Mvh Rikard _________________ Rikard Tingåker BMW e90 330i |
||||
Nej troligen ingen märkbar skillnad så sätt men när man ändå byter som du säger. Sen kanske aluminiumet klarar sig bättre än de tråkiga stålarmarna. Förmodligen blir det H&R krängare, 20mm bak och 27mm fram. _________________ Robert Dahlberg Porsche 996 C2 BMW E90 330i |
||||
M3 har ju ledlager, std har gummi. Toe-staget (det långa längst bak) passar inte men det visste du väl?
Passa på att byt subframebussningarna mot M3 när du ändå har grejerna nere, de är solitt gummi ist för std som har fickor. Bromsrör och slangar är enkla att byta när du har den nere också, kanske lika gärna kan ta handbromsvajrarna också. Och hardyskivorna på kardanen... Och kolla så du inte har glapp i kulan på växelspaken, min glappade en halv cm, hade nog inte tänkt på det om jag inte hade haft en E91 som bruksbil som är supertight. M3 bussningarna till diffen passar förresten inte, om du vill kolla själv så har jag ett set du kan få köpa av mig. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Hej och tack för eran input.
Blir att lägga en beställning på de två övre stagen/armarna från m3 och toestaget blir ett nytt org. Främre länkarmen är ju samma som m3 så den blir ny org också. Subframebussningarna tänker jag byta ut till millways solida, dock har dom ej dessa i lager så får maila och kolla läget. Differentialbussningar måste också bytas ut, millway har sådana i delrin så antingen dom eller org. Skippar m3ans där då Bromsslangar är beställda då jag klippte av de gamla pga gravrost vid nipplarna Samma med Hardyskivorna dessa hade sett bättre dagar. Bra input med växelbussningen/kulan. Längesedan man körde bilen men ja det fanns ett bra glapp i spaken som inte ska vara där. Sen blir det en ny krängare bak också, kikade lite och som Robert skrev här över så verkar h&rs 20mm bli bra. _________________ Rikard Tingåker BMW e90 330i |
||||
Jo Mats har gjort resan, den har jag sett :-) Fint jobb! Finns en Ahlberg med en 135 : a som gjort finfint jobb på bakvagnen mm. här på rejsa oxå. Kan inte stå för vilken kvalité det är på dessa https://www.j-spec.se/chassi/chassi/ Jag har sett på olika sidor om ställbara stag för E9x. Det kanske kunde vara nått? Tror det va bl.a. LMR om jag inte minns fel. Jag köpte strongflex (på badass) gula till subfram H90? och röda till diffen H80? Lite mjukar till diffen. Vet inte om det spelar någon roll, men det kändes som en lagom update för mig. Hade jag siktat på ren clubsport. hade det blivit hårdare. _________________ S te fan Be ck er BMW 320i -06 BMW 2002 Tii -75 BMW 2002 Tii -73 SÅLD BMW 2002 Projekt -74 SÅLD BMW 320d -06 SÅLD SVGK 639 BMWCS 2722 |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW e90 330i -06 "clubsport" | 1, 2, 3 >> 12 besök senaste veckan (6566 totalt) |