Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1140 besök totalt |
lamelldiffsproblem, hjälp mig välja olja!
Jaha, äntligen fick jag rätt på servostyrningen i pontiacen! ![]() Det visade sig vara en ventil som sitter pressad i 'skalet' på styrväxeln som var orsaken till problemet (överströmningsventilen i pumpen fick jobba kontinuerligt vilket gjorde att oljan blev varm och ångade bort på någon minut)... Den originalstyrväxeln plockades fram och installerades iställlet och vips så hade man servoverkan igen... 'enda haken' är att originalboxen är fjäderlätt och styrningen är variabel ![]() Men eftersom GM inte är glada i att ändra på konstruktioner så bör man kunna byta över innehållet från den med trasig ventil till den som sitter i nu. ![]() Nåja, nu till problemet; Blir klar med styrningen, kör ut och provkör och konstaterar att det funkar, kör tillbaka till garaget och hissar upp bakhjulen för att spänna handbromsen (bakhjulen i vädret för att konstatera när handbromsen tar 'för mycket'). Provvrider på ena bakhjulet och noterar att det rasslar mysko någonstans från bakaxeln... det har det inte gjort innan!! ![]() Har provat lite och konstaterat att om man vrider sakta så rasslar det mycket och det andra hjulet snurrar inte med, medans om man rycker lite i hjulet så följer det andra hjulet också med dock fortfarande med rassel från diffen... ![]() Det är en lamelldiff, hela bakaxeln var i molekyler i våras och, ja, det finns olja i axeln ![]() Frågan är då; Vad är det som kan ha hänt? Diffen verkar funka för när man gasar på lite så är det inte svårt att ligga på sladd.. ![]() |
Öppna och titta, när jag kikade i min nya objektaxel så såg man ju tydligt att ett par drev saknade kuggar men att förra ägaren till axeln kunde köra med den trots att det lät i klumpen när man svängde.
_________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
ja, hade jag haft tid hade jag öppnat den igår...
och nu hinner jag inte till garaget förrens på tisdag natt, så nu måste man gå här och grubbla över vad det kan vara som var fel. Hoppades på att någon skulle kunna ge en kvalificerad gissning (på min oehört fina felbeskrivning! ![]() ![]() ![]() |
rev axeln igår och upptäckte att oljan var 'ganska' mörk...
![]() https://rejsa.nu/im/_annat/372-new_2 Magneten som sitter i hade inte mycket spån på sig så det verkar inte vara något konstigt... däremot tycker jag fortfarande diffen är 'lös', rycker man snabbt i ena hjulet, hinner inte det andra snurra med. Hur som helst, var och skulle köpa olja igår, men blev bara ![]() Så då är frågan, ska man köra med 75-90 eller 80-90? 80-90in i det här fallet var avsedd för bilar med diffbromsade bakaxlar, medans 75-90 passade 'racebilar' ![]() ![]() https://rejsa.nu/im/_annat/372-new_2 Ser gärna en förklaring till vad de olika siffrorna står för och vad ni andra åker med? EDIT: hmm, varför funkar inte bildlänkarna? ![]() |
om man orkar söka lite i forumet så hittar man tex detta
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Skäms Anders din latmask ![]() _________________ Johan Sjölinder |
![]() ![]() varför tänker man aldrig på att använda sökfunktionen? ![]() nåja, nu har jag blivit lite klokare! ![]() |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1140 besök totalt |