Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
lamelldiffsproblem, hjälp mig välja olja!
1140 besök totalt
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare

Jaha, äntligen fick jag rätt på servostyrningen i pontiacen!
Det visade sig vara en ventil som sitter pressad i 'skalet' på styrväxeln som var orsaken till problemet (överströmningsventilen i pumpen fick jobba kontinuerligt vilket gjorde att oljan blev varm och ångade bort på någon minut)... Den originalstyrväxeln plockades fram och installerades iställlet och vips så hade man servoverkan igen... 'enda haken' är att originalboxen är fjäderlätt och styrningen är variabel
Men eftersom GM inte är glada i att ändra på konstruktioner så bör man kunna byta över innehållet från den med trasig ventil till den som sitter i nu.

Nåja, nu till problemet; Blir klar med styrningen, kör ut och provkör och konstaterar att det funkar, kör tillbaka till garaget och hissar upp bakhjulen för att spänna handbromsen (bakhjulen i vädret för att konstatera när handbromsen tar 'för mycket'). Provvrider på ena bakhjulet och noterar att det rasslar mysko någonstans från bakaxeln... det har det inte gjort innan!!
Har provat lite och konstaterat att om man vrider sakta så rasslar det mycket och det andra hjulet snurrar inte med, medans om man rycker lite i hjulet så följer det andra hjulet också med dock fortfarande med rassel från diffen...

Det är en lamelldiff, hela bakaxeln var i molekyler i våras och, ja, det finns olja i axeln

Frågan är då; Vad är det som kan ha hänt? Diffen verkar funka för när man gasar på lite så är det inte svårt att ligga på sladd..
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Öppna och titta, när jag kikade i min nya objektaxel så såg man ju tydligt att ett par drev saknade kuggar men att förra ägaren till axeln kunde köra med den trots att det lät i klumpen när man svängde.

Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

Mitt tips är att öppna och titta innan det rasar saker..
Brukar bli billigast att byta några få delar istället för att vänta på att allt rasar...
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
ja, hade jag haft tid hade jag öppnat den igår...

och nu hinner jag inte till garaget förrens på tisdag natt, så nu måste man gå här och grubbla över vad det kan vara som var fel.
Hoppades på att någon skulle kunna ge en kvalificerad gissning (på min oehört fina felbeskrivning! ) så att man slapp gå runt och tänka på det..
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
rev axeln igår och upptäckte att oljan var 'ganska' mörk...

https://rejsa.nu/im/_annat/372-new_2004-02-10-dscf0319.jpg
Magneten som sitter i hade inte mycket spån på sig så det verkar inte vara något konstigt... däremot tycker jag fortfarande diffen är 'lös', rycker man snabbt i ena hjulet, hinner inte det andra snurra med.
Hur som helst, var och skulle köpa olja igår, men blev bara
Så då är frågan, ska man köra med 75-90 eller 80-90?

80-90in i det här fallet var avsedd för bilar med diffbromsade bakaxlar, medans 75-90 passade 'racebilar'

https://rejsa.nu/im/_annat/372-new_2004-02-10-dscf0321.jpg
Ser gärna en förklaring till vad de olika siffrorna står för och vad ni andra åker med?

EDIT: hmm, varför funkar inte bildlänkarna?
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare

varför tänker man aldrig på att använda sökfunktionen?

nåja, nu har jag blivit lite klokare!
Citera
Skruva banåkabil
1140 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande