Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Ventiler - "vanliga" vs rostfria?
4800 besök totalt
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Funderar som skrivits i en tidigare tråd på att bygga en ny spis. Firman som jag funderar på att handla av i USA säljer ett komplett kit med ventiler, dubbla ventilfjädrar, knaster och ventilbrickor för 300 dollar vilket känns som ett vettigt pris.

Insugsventilerna i detta kit är rostfria, men vad är för- respektive nackdelar med rostfria gentemot vanliga ventiler? (Det är säkert bra med rostfritt då detta säljs som ett "upgrade-kit", men på vilket sätt?)

Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

Vet inte om det stämmer , men dom brukar vara slankare i skarven (övergången) ventilskaft- tallrik , och på detta vis öka flödet.

Vilken firma har du kikat på ? har själv en 2,2a som är behov av en översyn

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
bamazonen
karlstad
Här sen Jun 2004

en rostfri ventil äter väldigt på sätet i toppen så helst ska man byta till koppar säten i toppen

Amazing rejsing
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

citat:
en rostfri ventil äter väldigt på sätet i toppen så helst ska man byta till koppar säten i toppen

och varför då????

karlstad
Här sen Jun 2004

fuling skrev:
citat:

och varför då????

en alu topp även en i gjutjärn har "svagheter vilken gör att ventiler äter på sätet men om man sätter dit ett koppar säte så flexar sätet när den stenhårda rostfria ventiler tätar emot sätet

Amazing rejsing
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Har jag inte märkt. Då skulle mitt ventilspel inte finnas längre.
Jag åker med RF-ventiler som har ventilsätena direkt i gjutjärnstopparna.

Tidigare när det fanns bly i soppan så skydda/hindrde det detta att ventilen äter sig in i toppen.
Hmm finns något fin ord för detta menomen som jag glömt
Åker man med blyersätting och ser till att motorn inte går snålt så munkar det klockrent.

Hmm jag hittade en bit text jag stal
--------------------------------------------------------------------
Valve Seat Recession uppstår vid höga temperaturer (hård körning) i motorer med mjuka ventilsäten av järn eller stål. Avgasventilen och ventilsätet blir vid hög belastning så upphettade att en mikrosvetsning uppstår när ventilen stänger. När den åter öppnar drar ventilen med sig en liten mängd material från ventilsätet. Efter en tids körning på detta sätt sjunker ventilen allt djupare in i sitt säte vilket märks på att ventilspelet minskar för att till slut elimineras.
-------------------------------------------------------------------

Sen är de lösa ventilsätena inte gjorda av koppar utan av stål.
hmm om jag nu inte missat kan man även använda någorn form av brons, men här är jag på tunn is.

Norrköping
Här sen Jun 2003

originalventiler är i många fall belagda med tex stellit, detta är betydligt hårdare än rostfritt stål.

Problem med ventilsäten uppkommer som sagt då sätena är mjuka. De inlägg som finns att köpa kan vara gjorda i tex koppar-beryllium, eller olika former av bronslegeringar, dessa är faktist hårda (även om de är mjukare än tex stellit säten). Anledningen till kopparen är för att ge en bra värmeledningsförmåga.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Tack Johan
stellit, vad är det igentligen??? Jag känner igen det, ligger och skräpar något i bakhuvudet.

koppar-beryllium, hmm kaller man det inte då för berylliumbrons???

Iof är brons en kopparlegering, men min värd koppar aldelses för mjukt för ventilsäten.

Kommer ta mej fa... inte ihåg vad broms är i brundform koppar, tenn??? eller var det mässing???

Fixhult
Här sen Apr 2004

fuling skrev:
Kommer ta mej fa... inte ihåg vad broms är i brundform koppar, tenn??? eller var det mässing???

Brons, Koppar-Tenn
Mässning, Koppar-Zink.

Sen finns det många olika legeringar som man kallar bronser

Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Koppar-beryllium består vanligen av koppar med några få procent beryllium + små mängder andra ämnen. Koppar-beryllium är hårt, i klass med många härdade stålsorter, det är vanligen också starkt och har en relativt hög e-modul. Beryllium är dock giftigt, i värsta fall dödligt, varvid man vid tillverkning måste se till att man inte andas in beryllium damm.

http://www.delwestusa.com/manufactured/valve_seat_inserts.asp

Data på Brush Wellman Alloy 3 och Alloy 25 som används av tex Del West
http://www.matweb.com/search/SpecificMaterial.asp?bassnum=NBB662
http://www.matweb.com/search/SpecificMaterial.asp?bassnum=NBB570

Kan också passa på att nämna att man brukade tillverka tex kolvar och cylinderfoder i aluminium-beryllium legeringen nedan, ett cylinderfoder till en F1 motor kunde väga så lite som 200 gram vilket gjorde att de inte blev så dyra att tillverka trots den höga materialkostnaden. Man tillverkade också bromsok i en AlBe legering.
http://www.matweb.com/search/SpecificMaterial.asp?bassnum=NBB001

Stellit är en superlegering med cobolt-bas. Den används i tex ventilsäten, som beläggningar på ventiler, i knivblad, skärande verktyg, bränslenålar mm.

tex
http://www.matweb.com/search/SpecificMaterial.asp?bassnum=NS3PMF
Citera
Skruva banåkabil
4800 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande