Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
4800 besök totalt |
Ventiler - "vanliga" vs rostfria?
Funderar som skrivits i en tidigare tråd på att bygga en ny spis. Firman som jag funderar på att handla av i USA säljer ett komplett kit med ventiler, dubbla ventilfjädrar, knaster och ventilbrickor för 300 dollar vilket känns som ett vettigt pris. Insugsventilerna i detta kit är rostfria, men vad är för- respektive nackdelar med rostfria gentemot vanliga ventiler? (Det är säkert bra med rostfritt då detta säljs som ett "upgrade-kit", men på vilket sätt?) ![]() _________________ Rikard Ahlin |
||
Vet inte om det stämmer , men dom brukar vara slankare i skarven (övergången) ventilskaft- tallrik , och på detta vis öka flödet.
Vilken firma har du kikat på ? har själv en 2,2a som är behov av en översyn _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||
en alu topp även en i gjutjärn har "svagheter vilken gör att ventiler äter på sätet men om man sätter dit ett koppar säte så flexar sätet när den stenhårda rostfria ventiler tätar emot sätet _________________ viktor karlsson är inte så mycke för datorer men rejsa.nu är kul Amazing rejsing |
||
Har jag inte märkt. Då skulle mitt ventilspel inte finnas längre.
Jag åker med RF-ventiler som har ventilsätena direkt i gjutjärnstopparna. Tidigare när det fanns bly i soppan så skydda/hindrde det detta att ventilen äter sig in i toppen. Hmm finns något fin ord för detta menomen som jag glömt ![]() Åker man med blyersätting och ser till att motorn inte går snålt så munkar det klockrent. Hmm jag hittade en bit text jag stal -------------------------------------------------------------------- Valve Seat Recession uppstår vid höga temperaturer (hård körning) i motorer med mjuka ventilsäten av järn eller stål. Avgasventilen och ventilsätet blir vid hög belastning så upphettade att en mikrosvetsning uppstår när ventilen stänger. När den åter öppnar drar ventilen med sig en liten mängd material från ventilsätet. Efter en tids körning på detta sätt sjunker ventilen allt djupare in i sitt säte vilket märks på att ventilspelet minskar för att till slut elimineras. ------------------------------------------------------------------- Sen är de lösa ventilsätena inte gjorda av koppar utan av stål. hmm om jag nu inte missat kan man även använda någorn form av brons, men här är jag på tunn is. _________________ Johan Sjölinder |
||
originalventiler är i många fall belagda med tex stellit, detta är betydligt hårdare än rostfritt stål.
Problem med ventilsäten uppkommer som sagt då sätena är mjuka. De inlägg som finns att köpa kan vara gjorda i tex koppar-beryllium, eller olika former av bronslegeringar, dessa är faktist hårda (även om de är mjukare än tex stellit säten). Anledningen till kopparen är för att ge en bra värmeledningsförmåga. |
||
Tack Johan
stellit, vad är det igentligen??? Jag känner igen det, ligger och skräpar något i bakhuvudet. koppar-beryllium, hmm kaller man det inte då för berylliumbrons??? Iof är brons en kopparlegering, men min värd koppar aldelses för mjukt för ventilsäten. Kommer ta mej fa... inte ihåg vad broms är i brundform ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||
Brons, Koppar-Tenn Mässning, Koppar-Zink. Sen finns det många olika legeringar som man kallar bronser |
||
Koppar-beryllium består vanligen av koppar med några få procent beryllium + små mängder andra ämnen. Koppar-beryllium är hårt, i klass med många härdade stålsorter, det är vanligen också starkt och har en relativt hög e-modul. Beryllium är dock giftigt, i värsta fall dödligt, varvid man vid tillverkning måste se till att man inte andas in beryllium damm.
http://www.delwestusa.com/manufactur Data på Brush Wellman Alloy 3 och Alloy 25 som används av tex Del West http://www.matweb.com/search/Specifi http://www.matweb.com/search/Specifi Kan också passa på att nämna att man brukade tillverka tex kolvar och cylinderfoder i aluminium-beryllium legeringen nedan, ett cylinderfoder till en F1 motor kunde väga så lite som 200 gram vilket gjorde att de inte blev så dyra att tillverka trots den höga materialkostnaden. Man tillverkade också bromsok i en AlBe legering. http://www.matweb.com/search/Specifi Stellit är en superlegering med cobolt-bas. Den används i tex ventilsäten, som beläggningar på ventiler, i knivblad, skärande verktyg, bränslenålar mm. tex http://www.matweb.com/search/Specifi |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
4800 besök totalt |