Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Saab 93B - Glassbilen | << 1, 2, 3 ... 31, 32, 33, 34, 35 >> 107 besök senaste veckan (226626 totalt) |
_________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||
Avslutar året med att ta lite avslappnande garagetid och hänga dit lite saker på saaben.
Framskärm: Bakskärm: Provmontage av tändspolehållare: DKW kör som bekant individuella spolar, jag tänkte bara uppgradera lite. Sen även provmontage av pumpmodul i tanken: Verkar passa som tänkt! Slår mig dock att det är mkt montagearbete kvar. Borde lägga på ett kol. _________________ Ragnar Burenius |
||
Motorn är fortfarande mest på planeringsstadiet - tänkte fokusera på att först få bilen på hjul. Ett steg på den vägen är bromsar. Original är där trummor, och standarduppgraderingen är att uppgradera till skivor fram från Saab V4. Min tanke var att göra typ så, men byta ut skiva och ok mot större/nyare. Ventilerat och 280mm diameter.
Här en konceptbild på tänkt bromsskiva, jämförd med std V4-dito: Såg ut att kunna passa bra. Lägger skivan på original avstånd kontra nedre spindelledens damask. Några bilder från verkligheten: Ser ut att stämma någorlunda med tankarna. Nästa steg var oket. Här visste jag det skulle bli tightare, men medelst lite finslipning så ser det ut att kunna lira... Tight, men det ska gå! Nästa steg blir att passa in fälgar. För nej, originaldito har inte en chans att svälja de här bromsarna... _________________ Ragnar Burenius |
||
Det finns ju faktiskt fälgbanor till splitfälgar som går upp i diameter. Finns det nån rak bit på originalfälgen, som man skulle kunna skruva i om man svarvar bort allt annat än fälgcentrum? Vore lite coolt att se nästan original ut, men splitfälg. Annars, scanna en originalfälg och skala upp diametern. CNC:a fram ett centrum med lagom tjocklek ur nån tjockare Aluplåt av bra legering. Kör "vanliga" fälgbanor på det. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||
DJ> Nu ska vi inte komplicera saker i onödan...
Fälgmässigt så vill jag ha något som ansluter till originalstuket - dvs plåtfälg med stor bultdelning. Saaben har delningsdiameter 170/5, vilket är udda och svårt att hitta fälgar till. I stilgenren gillar jag dock samtida VW/Porsche, som körde så kallad "Wide 5" i 205/5. Att rakt av köra på Porsche 356-fälgar hade dock känts lite tråkigt, och dessutom inte säkert löst geometriproblemet med bromsarna då dessa också är 15". Dock hade Porsche 550 liknande design, men i 16". Kändes stilmässigt rätt. Dock svåra/dyra att få tag på, men jag hittade en leverantör i USA som sålde nytillverkade centrum till rimligt pris. Här hemma, och i snabb jämförelse med en saabfälg: Dessa behövde dock såklart lämpliga fälgbanor, och valet styrdes av tillgänglighet. Blev en uppsättning från en Volvo V70, som jag skar ur centrumen på: Här uppstod dock ett problem. Centrum kontra fälgbanans diameter stämde inte, och mina centrum glappade kort sagt med 4mm på diametern i sina tilltänkta banor: Kanske svårt att se på bilden, men centrumet ligger inte centrerat på fälgbanan, och trillar helt enkelt rakt igenom om jag inte håller upp det med handen. Funderade ett tag på att försöka jaga tag på andra fälgbanor och prova mig fram, men valde att istället göra ett test och se om jag kunde forma om banorna så att de passade. Började med att göra en verktygsuppsättning i hane/hona där hanen helt enkelt var tänkt att hamra ner/in fälgbanans anläggningsyta, medan honan stöttade mot närliggande delar av fälgbanan men hade ett spel i det lokala anläggsningsytan där jag ville hamra ner banan. Här är verktygshalvorna i svetsjiggen: Här på plats i min Trumpf (aka tysk Pullmax), med en fälgbana på plats: Genom att låta maskinen slå uppifrån medan jag roterar fälgbanan och sedan successivt sänker det övre verktyg i små steg så kunde jag sedan hamra ner anläggningsytan till en mindre diameter. Här illustrerat i en kort bildserie: Slutresultatet blev som tänkt - nu lite lätt presspassning mellan centrum och fälgbana så att centrumen styr rätt: Sen bara att upprepa för de övriga fälgbanorna. Här ligger de "färdiga" i väntan på övrig anpassning. Det här gjorde jag dock för snart 1.5 år sedan. Projektet har ju dragit ut lite på tiden, så planerandet och genomförandet har gått lite växelvis. Fälgbanorna är nämligen typ 6.5" breda, vilket är alldeles för mycket. Tanken var hela tiden att finjustera bredd och offset efter vilken plats det tillslut skulle finnas där, och det har inte varit läge för det förrän nu. Så nu kommer fälgembryona ner från förrådshyllan... _________________ Ragnar Burenius |
||
Så, passade då fälgarna över bromsarna? Inte kollat på det skarpt förens nu, så viss spänning...
Började med att hänga dit ett centrum på en temporär adapterspacer: Tight, men det verkar lira! Nästa steg blev att prova med fälgbana: Bra det med, om man ignorerar att fälgen såklart är alldeles för bred och krockar med fjäderfästet mm. Spacern ska såklart bytas ut, men det går att ana sig till stuket iaf... Tycker det verkar bli ungefär som tänkt! Nu ska jag bara bestämma mig för däckval, anpassa fälgen för det, samt såklart hitta någon lösning för bakaxeln också... _________________ Ragnar Burenius |
||
_________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||
Varför göra det enkelt för sig när man kan krångla till det lite.... när resultatet blir helt underbart //Nisse _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||
_________________ Andreas Jensen 93 Aero SS -03, 93 Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org |
||
Andra projekttrådar Saab 93B - Glassbilen | << 1, 2, 3 ... 31, 32, 33, 34, 35 >> 107 besök senaste veckan (226626 totalt) |