Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bromsvätska, vad behövs egentligen? (omdöpt tråd)
<<   1, 2, 3   >>
7639 besök totalt
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002

Jag hällde i mekonomens 5.1 vätska i alfan idag (tackar så mycket för hjälpen edvin ) vi får väl se hur den står sig... verkar vara lite annat klydd med bromsarna också...

Kävlinge
Här sen Nov 2002

Fyhr skrev:
Jag hällde i mekonomens 5.1 vätska i alfan idag (tackar så mycket för hjälpen edvin ) vi får väl se hur den står sig... verkar vara lite annat klydd med bromsarna också...

Det var riktigt trevligt att hjälpa till Jag tycker gott du kan prova köra i morgon
Hoppsas det löser sig med bromsklyddet.
Nästa gång kan du kolla på http://www.kgtrimning.com/ i Dalby efter Motul vätska, nära, billigt och bra

Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Anton Lillsund skrev:
Pär Hylander skrev:
Min lilla erfarenhet:

Är inte bilens bromsar underdimensionerade, övriga bromskomponter i gott skick och chaffisen kan bromsa på ett bra sätt så behöver man ingen värstingbromsvätska, den vanliga dot 4 från närmaste mack eller duger.

Jag håller med dig Pär!
Jag har kört hela sommaren på vanlig DOT4 från biltilbehörsbutiken på hörnet här hemma. Kostade jättebilligt.
Det har fungerat jättebra, även om det inte borde göra det enligt många.
Jag har iofs kokat "vanlig DOT4"-bromsvätska och vet hur otrevligt det kan vara. Efter det bytte jag till RBF600 i Dragbilen och hade inga problem efter det.

Har dock mötts av oförstående blickar från "Fyndbörsen-pegga-gänget" när jag frågat vilken bromsvätska de använder. "DOT4" är väl det mest konkreta svar jag fått. 247 x 20.5 mm framskivor och alltifrån sport- till rejsbelägg verkar funka i den klassen och inte en fundering på annan bromsvätska eller större skivor (som iofs inte är tillåtet) förekommer.

Hur kommer det sig? Att man tydligen klarar sig med fjollbromsar och no-name-bromsvätska i viss racing, men att man nästan "måste" ha racing-bromsvätska och åttakolvsok på 335 mm-skivor i banträffsammanhang? Iofs kör man ibland med rent löjliga cambervinklar på racerbilar och bromsprestandan blir väl därefter.

mvh/ Pär, med Brembo fyrkolvsok och RBF 600 på/i Dragbilen.

EDIT: Stav- och syftningsfel.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Vikt?

Men jag håller med om att det finns en mycket utbredd måste-ha-gigantiska-bromsar-noja.... speciellt bland de som ska köra bana snart eller har kört någon enstaka gång...

PS: Det var kul när mina "high performance street / track day" bromsbelägg slog decimeterlånga lågor varje gång jag bromsade efter rakan på Sviestad. Beläggen tog slut väldigt fort också. Var väl fyra år sen.... tog ett tag o hitta belägg som klarar av den blåe klumpedumpen.

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Magnus Thomé skrev:
Vikt?

Men jag håller med om att det finns en mycket utbredd måste-ha-gigantiska-bromsar-noja.... speciellt bland de som ska köra bana snart eller har kört någon enstaka gång...

PS: Det var kul när mina "high performance street / track day" bromsbelägg slog decimeterlånga lågor varje gång jag bromsade efter rakan på Sviestad. Beläggen tog slut väldigt fort också. Var väl fyra år sen.... tog ett tag o hitta belägg som klarar av den blåe klumpedumpen.
Vikten bör inte ha ngn större betydelse i detta sammanhang. Tror faktisk mer på att man i allmänhet har mycket bättre bromsgrepp i en standardbil men nära neutral camber än med en racerbil (med likartad däcksutrusning) och en massa negativ camber fram.

Jag har tydligen också bjudit på rätt spektkulärt gnistregn med PFC97 på Dragbilen när jag körde Gelleråsen utan att ha bäddat in dem ordentligt. Ingen mindre än Falk bevittnade detta i Ejes.

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Pär Hansson skrev:
...
Jag har tydligen också bjudit på rätt spektkulärt gnistregn med PFC97 på Dragbilen när jag körde Gelleråsen utan att ha bäddat in dem ordentligt.
...

Gnistregn är ju en inbyggd "feature" på PFC97

De andra beläggen var det riktiga lågor från

Håller f.ö. med om det där med camber!

Finspång
Här sen Apr 2003

Andreas Millbro skrev:

En "banräv" jag pratade med sa att det blev billigare att köra med Castrol SRF då man inte behövde lufta systemet lika ofta när man kör med den. Frågan är om det stämmer

Kanske stämmer för jag brukar bara lufta 1 gång om året..o det är när jag byter o häller i ny SRF (405:-)...funkar bra ännu iaf

Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag måste förtydliga mig lite känner jag.
Att jag har kört med vanlig DOT-4 vätska beror på att jag precis hade bytit vätska och inte förstått att det fanns häftigare grejer.
Jag bestämde mig för att testa med den vätska jag hade och det har fungerat bra. Jag brydde mig aldrig om att byta eftersom det fungerade.
Men till nästa år så kommer även jag att köpa RBF-600 eftersom priskillnaden är väldigt liten, precis som ni säger.
Det är kanske mest för känslan av att veta att vätskan är av god kvalitet och avsedd för ändamålet.

Täby
Här sen Feb 2003

Pär Hansson skrev:

Har dock mötts av oförstående blickar från "Fyndbörsen-pegga-gänget" när jag frågat vilken bromsvätska de använder. "DOT4" är väl det mest konkreta svar jag fått. 247 x 20.5 mm framskivor och alltifrån sport- till rejsbelägg verkar funka i den klassen och inte en fundering på annan bromsvätska eller större skivor (som iofs inte är tillåtet) förekommer.

Hur kommer det sig? Att man tydligen klarar sig med fjollbromsar och no-name-bromsvätska i viss racing, men att man nästan "måste" ha racing-bromsvätska och åttakolvsok på 335 mm-skivor i banträffsammanhang? Iofs kör man ibland med rent löjliga cambervinklar på racerbilar och bromsprestandan blir väl därefter.

Men blir det verkligen bättre med avseende på värme om man har sämre grepp vid inbromsning? Det är ju lite samma sak som att man åker omkring och fisbromsar, villket vanligtvis är sämre.
Då tror jag mer på vikten, för har man 50% högre vikt så har man även 50% högre rörelseenergi som skall bromsas bort till värmeenergi, vid samma hastighet. Dessutom undrar jag om inte många banåkabilar har större skillnad på hastighet runt banan relativt många tävlingsbilar, vilket också medför större skillnader i rörelseenergi. Mycket motor och lite väghållning, samt kanske körning med mer marginaler brukar ju medföra större skillnader i hastighet runt banan.

#24, #64, #88
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003

Lockheed 5.1 fungerar bra. Jag hade för mig att 5.1 var avsedd för ABS-system då den har högre (är det väl?) kompressibilitet för att hantera ABS-pulserna bättre?

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

M3Jonas skrev:
Jag kör alltid med RBF600. Den lilla priskskillnaden det är mot en billig "snikbromsvätska" är ju inte mer än ett Bicmacmål elelr 10 liter bensin. Vet inte om man hade märkt någon större skillnad om man kört med billigare vätska men varför chansa.

Millbro: RBF600:an e ju inte ens speciellt dyr eller vad säger du?

Näe priset var helt ok. Bytte på både min och Emils bil.
Å har fortfarande bromsvätska kvar

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

AndersY skrev:
Pär Hansson skrev:

Men blir det verkligen bättre med avseende på värme om man har sämre grepp vid inbromsning? Det är ju lite samma sak som att man åker omkring och fisbromsar, villket vanligtvis är sämre.
Då tror jag mer på vikten, för har man 50% högre vikt så har man även 50% högre rörelseenergi som skall bromsas bort till värmeenergi, vid samma hastighet. Dessutom undrar jag om inte många banåkabilar har större skillnad på hastighet runt banan relativt många tävlingsbilar, vilket också medför större skillnader i rörelseenergi. Mycket motor och lite väghållning, samt kanske körning med mer marginaler brukar ju medföra större skillnader i hastighet runt banan.

Jag tror nog att Anders är mer inne på ett spår som känns rimligt, 800-900 kg SSK-bil med lite motor, bra chassi och vältränad chaffis bromsas nog väldans lite jämfört med övermotoriserad tung gatbil med inte så erfaren chaffis. Skulle inte bli förvånad om det i en del kurvor skiljer mer än 10 km/h i kurvhastighet till SSK-bilens fördel och 20-40 km/h i slutfart på rakan till gatbilens "fördel", det blir en rätt stor skillnad i energi som ska in i bromsarna det.... Exempel efter startrakan på Knutan, SSK (900 kg) 170 km/h -> 90 km/h, vass gatbil (1700 kg) 200 km/h -> 80 km/h. Bortbromsad energi är i första fallet 722 kJ och andra fallet 2,2 MJ. (Detta är naturligtvis inte helt sant, en del energi försvinner i form av luftmotstånd, en del i form av motorbroms etc.)

Har labbat en hel del med cambervinklar, har provat spannet -1,5° till -4,5° fram utan att märka ngn skillnad i bromsprestanda. En duktigare chaffis hade kanske märkt men inte jag ivf. Självklart har jag funderat på om jag tappar bromsprestanda när jagvar uppe på över -4,5° men jag upplevde det inte så ivf. Antagligen var där lite skillnad men troligen inte signifikant

Sundsvall
Här sen Sep 2003

Själv köper jag min RBF 600 ifårn Motul via BMWSC.. Hett tips för er som åker BMW och inte är med än! De har även Motuls motoroljor och min erfarenhet är att den är *harkel,harkel* mycekt bättre än Castrols TWS.... (urscha vad jag ska få skit nu)

Hur som haver så märktes det en rackarns skillnad mellan Lockhead DOT 4 och Motuls RBF... En gång på bana och Lockheaden är som vatten... Helt kass... RBF:en vart varm och bara fortsatte prestera! Andra gånen jag var på banan igen så vart det samma sak! Lika bra Prestanda ifårn RBF:en.. underbar vätska för pengarna! och själv är det väl mellan 50-100% dyrare men det är det verkligen värt! Fast att gå upp till SRF är nått jag finner långt ifårn värt det speciellt få mekonomen här i H-sand nu tar 700kr litern .. Sinnes.... thumbs down .. Sen ska ni ju veta att jag har en hel del att bromsa bort.. ingen speciell luftlkanalskylning på mina Enkolvs M5 ok... Så RBF:en är ett måste!

Tack för mig!

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Pär Hylander skrev:
Har labbat en hel del med cambervinklar, har provat spannet -1,5° till -4,5° fram utan att märka ngn skillnad i bromsprestanda. En duktigare chaffis hade kanske märkt men inte jag ivf. Självklart har jag funderat på om jag tappar bromsprestanda när jagvar uppe på över -4,5° men jag upplevde det inte så ivf. Antagligen var där lite skillnad men troligen inte signifikant

Det beror nog mycket på däcken hur mycket det påverkar bromsprestandan. Vissa är ju konstruerade för att flexa lite mer så att man har hela däcksytan i backen mer än andra som prioriterar styrprecision o känsla. Och det är nog f.ö. inte en enda skala mellan dessa punkter utan snarare ett flerdimensionellt kompromissande när man bestämmer hur däcket ska fungera...

Laholm
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
Pär Hylander skrev:

Det beror nog mycket på däcken hur mycket det påverkar bromsprestandan. Vissa är ju konstruerade för att flexa lite mer så att man har hela däcksytan i backen mer än andra som prioriterar styrprecision o känsla. Och det är nog f.ö. inte en enda skala mellan dessa punkter utan snarare ett flerdimensionellt kompromissande när man bestämmer hur däcket ska fungera...

Jo, kan nog vara så.

I mitt fall är det Pirelli PzerOC och Yoki 008 R & RS

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Yokisar är ju kända för att vara camberförlåtande till en viss gräns till skillnad mot tex Toyo. Så det låter som vi kan vara inne på ev. rätt spår

Stockholm
Här sen Nov 2002

"Hur kommer det sig? Att man tydligen klarar sig med fjollbromsar och no-name-bromsvätska i viss racing, men att man nästan "måste" ha racing-bromsvätska och åttakolvsok på 335 mm-skivor i banträffsammanhang? Iofs kör man ibland med rent löjliga cambervinklar på racerbilar och bromsprestandan blir väl därefter."

Nu jämförs ju bananer och Chiquita!!!

Ganska lätta bilar med förare som kan köra och bromsa rätt. Inte ligger och fiser på pedalen i otid och med mycket stor chans har en betydande högre kurvfart.

Tunga bilar med ovana chaufförer som småbromsar för tidigt och vill ha ner farten lite extra för kurvan då de inte känner bilen och dess möjligheter tillräckligt, samt planerat att köra bilen hem från träffen...

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

observera att jag inte påstått att ngt beror på bara det ena eller det andra och att jag faktiskt kokat bromsvätska själv. Har också kostat på bromsarna på gatbilen en del. Men det är en intressant frågeställning.

-Tror dock personligen inte att vikt och kurvgrepp har den största betydelsen för vilka krav som ställs på bromsarna trots motargument tidigare. Låg vikt och bra kurvgrepp gör iofs att belastningen på bromsarna blir mindre i själva inbromsningen. Men å andra sidan har man högre utgångshastighet från kurvan före som tas med och måste bromsas bort. Utslätas iofs på långa rakor av luftmotståndets kvadratiska beroende av hastigheten, men jag tror ändå att den bästa korrelationen kan hittas mellan motoreffekt och krav på bromseffekt. Ett principiellt resonemang bara.

-Även om jag bara har två bilar att jämföra mellan och inte lärt mig bromsa med lillbilen (hade dock inte avsevärt längre bromssträcka än andra där jag inte medvetet fegade) så kan jag säga att den potentiella deccelerationen är beaktansvärt högre hos standardbilen med hårda Kumho V70A fram + neutral camber än hos Fyndbörsen-bilen med medium A048R fram samt -3° camber. Lite överraskad är jag, hade inte tänkt på att det kunde vara så, men inte förvånad, på racerbilar är det säkert vettigt att kompromissa bort lite londitudinalgrepp. Var det inte Colciago, förresten, som hade mindre camber än de andra för att prioritera bromsförmågan?

-Sen tycker jag det låter logiskt att även bromseffekten har betydelse för bromsvätskans benägenhet att koka och med högre londitudinalgrepp blir toppeffekten högre. Det räcker ju att man når kritisk temp = kokpunkten i en liten volym under kort stund för att kokningen och gasblåsan ska vara ett faktum och då känns två sekunder med blåslampa värre än tio sekunder med värmepistol?

-Jag förnekar förstås samtidigt inte att bromstekniken är inblandad. Inte heller att vikt osv är det, men att de skulle vara de enda eller ens de bestämmande parametrarna känns inte rätt i ryggmärgen.

En fråga som inte berörts, hur stor inverkan kan ABS:en ha? ABS-pumpen i sig tillför ju en hel del energi till systemet när den jobbar? Att anti-slir och ESP kan inverka är nog ganska klart, men kan bara ABS-pumpen också ställa till det?

Tex om man kör med r-däck samt belägg med högre friktion och som kräver lägre systemtryck vid oken borde innebära att ABS-pumpen får jobba hårdare än det nånsin varit tänkt för att motverka pedaltrycket från en banträffare som lägger allt han orkar på pedalen. Tillsammans med en ngt förhöjd temperatur i systemet, kan det tänkas att det händer något där?

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Pär Hansson skrev:
En fråga som inte berörts, hur stor inverkan kan ABS:en ha? ABS-pumpen i sig tillför ju en hel del energi till systemet när den jobbar? Att anti-slir och ESP kan inverka är nog ganska klart, men kan bara ABS-pumpen också ställa till det?

Tex om man kör med r-däck samt belägg med högre friktion och som kräver lägre systemtryck vid oken borde innebära att ABS-pumpen får jobba hårdare än det nånsin varit tänkt för att motverka pedaltrycket från en banträffare som lägger allt han orkar på pedalen. Tillsammans med en ngt förhöjd temperatur i systemet, kan det tänkas att det händer något där?
ABSpumpen och oken ligger ganska långt ifrån varandra och värmeöverföringen mellen oken och resten av systemet "borde väl" vara försummbar. Jag har naturligtvis ingen koll på vad ABSpumpen får för temp efter ett hårt pass (där den jobbat bra). Nu fisbromsar jag ofta såpass att ABSen endast jobbar när jag missar. Att ABSen inte gör imbromsningarna effektivare med varma RDäck är en annan sak (men jag har inte så bra kontroll på det än).
Jag gjorde ett litet hårdtest av ABSen efter en kylrunda vid Sturup. Från 100 till stop på landsvägen blev det sju små svarta streck med långa avstånd. ABSsystemet låt rejält för varje nitning (klonk,,klonk,, klonk...) och låt inte som det var designat för greppet. Jag har iofs aldrig stampat så hårt på pedalen som jag gjorde här (tog lite sats med foten).

Men bromsteknik tänkte jag testa nästa år nu när jag vet att kurvtekniken inte är åt h-vete längre (en sak i taget).

Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004

Nu kommer jag nog bli mobbad i all framtid men jag gillar att testa om det alla totalsågar verkligen inte funkar. Jag har kört 5 träffar på hör och häpna Biltemas bromsvätska. Den sista träffen körde jag med r-däck och tvekar inte att använda bromsarna. Körde hela passen och ett par ggr när det var lite folk (Midlanda med TPC) körde jag nog två pass utan att gå i depå. Har inte haft minsta tendens till sämre bromsverkan. Har orginalbromsar på Kadetten och håller inte igen (kör så fort lilla jag kan iaf). Nu senaste träffen med OSC gick bilen 75 varv och den hann knappt in i depån innan den kördes ut igen (vi var två förare).

Kalla mig dum eller snål eller vad ni vill men det har funkat. Kan tillägga att den kostat mig hela 24.90:-

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Rehan
Järfälla
Här sen Sep 2004

Mitt första banmöte för ett antal år sedan så körde jag på en billig dot 4 vätska. Efter det banmötet så lärde jag mig att man inte ska snåla på bromsar/bromsvätska om man har en motorstark tung bil. När pedalen går i botten i slutet av rakan på Gelleråsen kan få de flesta att börja svettas

Numera så kör jag med SRF vätska och den har inte svikit mig. Kan tänka mig att köpa Motul nästa gång pga den stora prisskillnaden.

Det hela är ganska enkelt, hög vikt med samma fart som en bil med låg vikt medför större kraft än den lättare bilen att bromsa ner, denna kraft blir värme och sprider sig till vätskan.

Bromsvätska, vad behövs egentligen? (omdöpt tråd)
<<   1, 2, 3   >>
7639 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande