Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 7639 besök totalt |
Det var riktigt trevligt att hjälpa till ![]() ![]() Hoppsas det löser sig med bromsklyddet. Nästa gång kan du kolla på http://www.kgtrimning.com/ i Dalby efter Motul vätska, nära, billigt och bra ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Har dock mötts av oförstående blickar från "Fyndbörsen-pegga-gänget" när jag frågat vilken bromsvätska de använder. "DOT4" är väl det mest konkreta svar jag fått. 247 x 20.5 mm framskivor och alltifrån sport- till rejsbelägg verkar funka i den klassen och inte en fundering på annan bromsvätska eller större skivor (som iofs inte är tillåtet) förekommer. Hur kommer det sig? Att man tydligen klarar sig med fjollbromsar och no-name-bromsvätska i viss racing, men att man nästan "måste" ha racing-bromsvätska och åttakolvsok på 335 mm-skivor i banträffsammanhang? Iofs kör man ibland med rent löjliga cambervinklar på racerbilar och bromsprestandan blir väl därefter. mvh/ Pär, med Brembo fyrkolvsok och RBF 600 på/i Dragbilen. ![]() EDIT: Stav- och syftningsfel. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Vikt?
![]() Men jag håller med om att det finns en mycket utbredd måste-ha-gigantiska-bromsar-noja.... speciellt bland de som ska köra bana snart eller har kört någon enstaka gång... PS: Det var kul när mina "high performance street / track day" bromsbelägg slog decimeterlånga lågor varje gång jag bromsade efter rakan på Sviestad. Beläggen tog slut väldigt fort också. ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Jag har tydligen också bjudit på rätt spektkulärt gnistregn med PFC97 på Dragbilen när jag körde Gelleråsen utan att ha bäddat in dem ordentligt. Ingen mindre än Falk bevittnade detta i Ejes. ![]() _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Gnistregn är ju en inbyggd "feature" på PFC97 ![]() De andra beläggen var det riktiga lågor från ![]() Håller f.ö. med om det där med camber! _________________ ![]() |
||||
Kanske stämmer för jag brukar bara lufta 1 gång om året..o det är när jag byter o häller i ny SRF (405:-)...funkar bra ännu iaf _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport ![]() |
||||
Jag måste förtydliga mig lite känner jag.
Att jag har kört med vanlig DOT-4 vätska beror på att jag precis hade bytit vätska och inte förstått att det fanns häftigare grejer. Jag bestämde mig för att testa med den vätska jag hade och det har fungerat bra. Jag brydde mig aldrig om att byta eftersom det fungerade. Men till nästa år så kommer även jag att köpa RBF-600 eftersom priskillnaden är väldigt liten, precis som ni säger. Det är kanske mest för känslan av att veta att vätskan är av god kvalitet och avsedd för ändamålet. _________________ /Anton Lillsund |
||||
Men blir det verkligen bättre med avseende på värme om man har sämre grepp vid inbromsning? Det är ju lite samma sak som att man åker omkring och fisbromsar, villket vanligtvis är sämre. Då tror jag mer på vikten, för har man 50% högre vikt så har man även 50% högre rörelseenergi som skall bromsas bort till värmeenergi, vid samma hastighet. Dessutom undrar jag om inte många banåkabilar har större skillnad på hastighet runt banan relativt många tävlingsbilar, vilket också medför större skillnader i rörelseenergi. Mycket motor och lite väghållning, samt kanske körning med mer marginaler brukar ju medföra större skillnader i hastighet runt banan. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Näe priset var helt ok. Bytte på både min och Emils bil. Å har fortfarande bromsvätska kvar ![]() _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||
Jag tror nog att Anders är mer inne på ett spår som känns rimligt, 800-900 kg SSK-bil med lite motor, bra chassi och vältränad chaffis bromsas nog väldans lite jämfört med övermotoriserad tung gatbil med inte så erfaren chaffis. Skulle inte bli förvånad om det i en del kurvor skiljer mer än 10 km/h i kurvhastighet till SSK-bilens fördel och 20-40 km/h i slutfart på rakan till gatbilens "fördel", det blir en rätt stor skillnad i energi som ska in i bromsarna det.... Exempel efter startrakan på Knutan, SSK (900 kg) 170 km/h -> 90 km/h, vass gatbil (1700 kg) 200 km/h -> 80 km/h. Bortbromsad energi är i första fallet 722 kJ och andra fallet 2,2 MJ. (Detta är naturligtvis inte helt sant, en del energi försvinner i form av luftmotstånd, en del i form av motorbroms etc.) Har labbat en hel del med cambervinklar, har provat spannet -1,5° till -4,5° fram utan att märka ngn skillnad i bromsprestanda. En duktigare chaffis hade kanske märkt men inte jag ivf. Självklart har jag funderat på om jag tappar bromsprestanda när jagvar uppe på över -4,5° men jag upplevde det inte så ivf. Antagligen var där lite skillnad men troligen inte signifikant _________________ Pär Hylander |
||||
Själv köper jag min RBF 600 ifårn Motul via BMWSC.. Hett tips för er som åker BMW och inte är med än! De har även Motuls motoroljor och min erfarenhet är att den är *harkel,harkel* mycekt bättre än Castrols TWS....
![]() Hur som haver så märktes det en rackarns skillnad mellan Lockhead DOT 4 och Motuls RBF... En gång på bana och Lockheaden är som vatten... Helt kass... RBF:en vart varm och bara fortsatte prestera! Andra gånen jag var på banan igen så vart det samma sak! Lika bra Prestanda ifårn RBF:en.. underbar vätska för pengarna! och själv är det väl mellan 50-100% dyrare men det är det verkligen värt! Fast att gå upp till SRF är nått jag finner långt ifårn värt det speciellt få mekonomen här i H-sand nu tar 700kr litern ![]() ![]() ![]() Tack för mig! ![]() _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||
Det beror nog mycket på däcken hur mycket det påverkar bromsprestandan. Vissa är ju konstruerade för att flexa lite mer så att man har hela däcksytan i backen mer än andra som prioriterar styrprecision o känsla. Och det är nog f.ö. inte en enda skala mellan dessa punkter utan snarare ett flerdimensionellt kompromissande när man bestämmer hur däcket ska fungera... _________________ ![]() |
||||
Jo, kan nog vara så. I mitt fall är det Pirelli PzerOC och Yoki 008 R & RS _________________ Pär Hylander |
||||
"Hur kommer det sig? Att man tydligen klarar sig med fjollbromsar och no-name-bromsvätska i viss racing, men att man nästan "måste" ha racing-bromsvätska och åttakolvsok på 335 mm-skivor i banträffsammanhang? Iofs kör man ibland med rent löjliga cambervinklar på racerbilar och bromsprestandan blir väl därefter."
Nu jämförs ju bananer och Chiquita!!! Ganska lätta bilar med förare som kan köra och bromsa rätt. Inte ligger och fiser på pedalen i otid och med mycket stor chans har en betydande högre kurvfart. Tunga bilar med ovana chaufförer som småbromsar för tidigt och vill ha ner farten lite extra för kurvan då de inte känner bilen och dess möjligheter tillräckligt, samt planerat att köra bilen hem från träffen... _________________ Roland Johansson |
||||
observera att jag inte påstått att ngt beror på bara det ena eller det andra och att jag faktiskt kokat bromsvätska själv. Har också kostat på bromsarna på gatbilen en del. Men det är en intressant frågeställning.
-Tror dock personligen inte att vikt och kurvgrepp har den största betydelsen för vilka krav som ställs på bromsarna trots motargument tidigare. Låg vikt och bra kurvgrepp gör iofs att belastningen på bromsarna blir mindre i själva inbromsningen. Men å andra sidan har man högre utgångshastighet från kurvan före som tas med och måste bromsas bort. Utslätas iofs på långa rakor av luftmotståndets kvadratiska beroende av hastigheten, men jag tror ändå att den bästa korrelationen kan hittas mellan motoreffekt och krav på bromseffekt. Ett principiellt resonemang bara. -Även om jag bara har två bilar att jämföra mellan och inte lärt mig bromsa med lillbilen (hade dock inte avsevärt längre bromssträcka än andra där jag inte medvetet fegade) så kan jag säga att den potentiella deccelerationen är beaktansvärt högre hos standardbilen med hårda Kumho V70A fram + neutral camber än hos Fyndbörsen-bilen med medium A048R fram samt -3° camber. Lite överraskad är jag, hade inte tänkt på att det kunde vara så, men inte förvånad, på racerbilar är det säkert vettigt att kompromissa bort lite londitudinalgrepp. Var det inte Colciago, förresten, som hade mindre camber än de andra för att prioritera bromsförmågan? -Sen tycker jag det låter logiskt att även bromseffekten har betydelse för bromsvätskans benägenhet att koka och med högre londitudinalgrepp blir toppeffekten högre. Det räcker ju att man når kritisk temp = kokpunkten i en liten volym under kort stund för att kokningen och gasblåsan ska vara ett faktum och då känns två sekunder med blåslampa värre än tio sekunder med värmepistol? ![]() ![]() -Jag förnekar förstås samtidigt inte att bromstekniken är inblandad. Inte heller att vikt osv är det, men att de skulle vara de enda eller ens de bestämmande parametrarna känns inte rätt i ryggmärgen. En fråga som inte berörts, hur stor inverkan kan ABS:en ha? ABS-pumpen i sig tillför ju en hel del energi till systemet när den jobbar? Att anti-slir och ESP kan inverka är nog ganska klart, men kan bara ABS-pumpen också ställa till det? Tex om man kör med r-däck samt belägg med högre friktion och som kräver lägre systemtryck vid oken borde innebära att ABS-pumpen får jobba hårdare än det nånsin varit tänkt för att motverka pedaltrycket från en banträffare som lägger allt han orkar på pedalen. Tillsammans med en ngt förhöjd temperatur i systemet, kan det tänkas att det händer något där? _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Jag gjorde ett litet hårdtest av ABSen efter en kylrunda vid Sturup. Från 100 till stop på landsvägen blev det sju små svarta streck med långa avstånd. ABSsystemet låt rejält för varje nitning (klonk,,klonk,, klonk...) och låt inte som det var designat för greppet. Jag har iofs aldrig stampat så hårt på pedalen som jag gjorde här (tog lite sats med foten). Men bromsteknik tänkte jag testa nästa år nu när jag vet att kurvtekniken inte är åt h-vete längre (en sak i taget). |
||||
Nu kommer jag nog bli mobbad i all framtid men jag gillar att testa om det alla totalsågar verkligen inte funkar. Jag har kört 5 träffar på hör och häpna Biltemas bromsvätska. Den sista träffen körde jag med r-däck och tvekar inte att använda bromsarna. Körde hela passen och ett par ggr när det var lite folk (Midlanda med TPC) körde jag nog två pass utan att gå i depå. Har inte haft minsta tendens till sämre bromsverkan. Har orginalbromsar på Kadetten och håller inte igen (kör så fort lilla jag kan iaf). Nu senaste träffen med OSC gick bilen 75 varv och den hann knappt in i depån innan den kördes ut igen (vi var två förare).
Kalla mig dum eller snål eller vad ni vill men det har funkat. Kan tillägga att den kostat mig hela 24.90:- _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||
Mitt första banmöte för ett antal år sedan så körde jag på en billig dot 4 vätska. Efter det banmötet så lärde jag mig att man inte ska snåla på bromsar/bromsvätska om man har en motorstark tung bil. När pedalen går i botten i slutet av rakan på Gelleråsen kan få de flesta att börja svettas
![]() Numera så kör jag med SRF vätska och den har inte svikit mig. Kan tänka mig att köpa Motul nästa gång pga den stora prisskillnaden. Det hela är ganska enkelt, hög vikt med samma fart som en bil med låg vikt medför större kraft än den lättare bilen att bromsa ner, denna kraft blir värme och sprider sig till vätskan. _________________ Rehan Mirza |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 7639 besök totalt |