Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racingsimulatorer
Vilket racing-sim ska jag välja?
1, 2   >>
3882 besök totalt
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Vilket racing-sim ska jag välja?

Hej, har försökt botanisera mig bland alla spel som finns, men har lite svårt att hänga med i utvecklingen. Vad bör jag välja för något?

min erfarenhet av racing-spel hittils är rätt begränsat:
- Gran turismo på PS2-an är skitkul (en stund) tycker både rally och banorna är kul
- Need for speed har jag spelat en del, framförallt Porsche-specialaren som var ett par år sen, givetvis PC baserat

Jag hänger inte riktigt med. Tips välkomnas. Min PC utrustning är dock lite begränsad (dvs 1.6Ghz, 256mb ram, 32Mb grafik och bara 20G hårddisk).

Vad tycker ni jag bör köpa? Är det kul att spela online? Har aldrig testat det.

Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Vilket racing-sim ska jag välja?

MK skrev:
Hej, har försökt botanisera mig bland alla spel som finns, men har lite svårt att hänga med i utvecklingen. Vad bör jag välja för något?

min erfarenhet av racing-spel hittils är rätt begränsat:
- Gran turismo på PS2-an är skitkul (en stund) tycker både rally och banorna är kul
- Need for speed har jag spelat en del, framförallt Porsche-specialaren som var ett par år sen, givetvis PC baserat

Jag hänger inte riktigt med. Tips välkomnas. Min PC utrustning är dock lite begränsad (dvs 1.6Ghz, 256mb ram, 32Mb grafik och bara 20G hårddisk).

Vad tycker ni jag bör köpa? Är det kul att spela online? Har aldrig testat det.

Du har ungefär samma burk som jag (fast jag har 1.3 GHz P4). F12002 funkar utmärkt. Med GTR modden är det urkul! thumbs up

Daniel

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002

Det beror helt på vilken typ av spel du gillar.. båda spelen du har spelat tidigare är lite mer arkadbetonade.. Om du vill ha verklighetstrogna simracingspel så röstar jag på att du skaffar dig antingen F12002 med GTR2002 modden (där du kör GT-bilar), eller Grand Prix Legends (GPL, där du kör gamla F1 bilar)... Jag röstar på att du ska skaffa dig bägge!!

Din datorkraft kommer inte ställa till några problem - jag har sämre prylar än du har... se bara till att du har ratt och pedaler!

Edit: Båda spelen e hyffsat gamla så det kostar dig inte skjortan att köpa båda! thumbs up

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Kan bara hålla med (det var nog ganska givet ) dvs GPL och GTR2002

I tråden bra simracinglänkar finns en del för att komma igång (och den där artikeln om nordslingan på pc under info & arkivet)

Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
ok, ni verkar vara väl samstämmiga, så då är det väl klappat och klart. Måste man ha ratt och pedaler? Jag har det till PS2-an men har aldrig använt det annat än testat det, tycker det suger då man åtminstone i det spelet behöver svänga skarpt och precisionen som ratt ger syns inte i varvtiderna, plus att feedbacken var för mycket (t.o.m. svårt att köra rakt från under fullgas...rally ska vi inte prata om, klart okörbart). Hm, jag har förvisso en ratt till PC som ligger i en låda och dammar, kanske dags att damma av den (hade den när jag spelade Need for speed mycket).

GPL ser på info ut att vara klart kul faktiskt. Jag håller på att ladda ner demo-n får vi se hur det ser ut. Är det det här ni kör här tillsammans?

Micke

Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Äh, GPL demo'n funkade inte på min dator (jag kör XP)...laddar hem F1 demo-n istället ... skönt med bredband...

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

GPL kräver 5(!) patchar från speltillverkaren för att få alla finnesser o modernt grafikstöd > (spelet kom INNAN 3dfx var uppfunnet )

Men jag har pilla tihop en alltiett patch för att få spelet o lira: (inte för demon då... kan funka iof har aldrig provat)
http://magnust.d2g.com/all-in-one
(funkar KANON på XP)

Sen finns det mycket grafiskt lulllull att lägga på! Så här ser det ut i spelet numera:
http://magnust.d2g.com/slideshow (tryck bara på "Let's go")

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

En BRA ratt så du kan känna när det blir sämre grepp fram osv... Kräver att ratten inte har yxig mekanik som dödar alla "finstilta" FF effekter....

Står massor om rattar här i forumet så det finns nog vägledning ;-)

om du lyxar till det så köper du med ratt som har pedalställ med analog kopplingspedal thumbs up I GTR2002 ska det vara fullt modellerat med max moment kopplingen klarar osv.... minns inte om den t.o.m. kan bli överhettad?

Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Sen finns det mycket grafiskt lulllull att lägga på! Så här ser det ut i spelet numera:
http://magnust.d2g.com/slideshow (tryck bara på "Let's go")

Holy Sh...!! vilken grafik. OK, det har hänt en del på spel-sidan sen jag var aktiv...helt klart.

Jag ska leta lite i arkivet för att se vilka rattar och så som rekommenderas. Vilka affärer är bra att gå till? Jag kan liksom inga datoraffärer heller längre...

Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002

Personligen kör jag den här
Med handsytt skinn =) jäkligt bra precision m.m. metallkuggar osv innuti istället för plast som i billigare varianter thumbs up
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Håller med Johan, den med metallpaddlar är kanon! Finns någon som ser ungefär likadan ut från Logitech som man ska se upp med dock!

Surahammar
Här sen Nov 2002

Jag plockade hem en Logitech MOMo Racing Force igår (är det den du menar Magnus? ) och är TOTALT nöjd - speciellt med priset - 400:- subventionering på fullpris (min landade på ~700:-) - gäller februari ut.
thumbs up

/J

Citera
Niklas Maravic
Örebro
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Grattis! Den ratten är kanonbra!!!!!!

(Det värsta med den är att man inte kan skylla på ratten längre när det inte går tillräckligt snabbt runt banan.)

Team Swedish Racing Mates
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Äger själv den dyrare varianten, och fick testa den billiga igår. Kändes som om man körde med ett skyddande gummilager över sig...öhh, det börjar nog närma sig helg lite för mycket nu, men jag tror att ni fattar vad jag menar. För lite kontakt liksom...ehh

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
Håller med Johan, den med metallpaddlar är kanon! Finns någon som ser ungefär likadan ut från Logitech som man ska se upp med dock!

Det är väl Logitech som tillverkar den som är på Johan`s bild, ser ut som logitech-symbol i mitten på ratten iaf.

Kristianstad
Här sen Nov 2002

Jag har en ngt äldre Logitech wingman, den funkar fortfarande efter 3 år.. thumbs up Den andra jag hade, Saitek R4, den första (?) som hade växlings-paddles, funkade i en månad.. thumbs down

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Frazze skrev:
Magnus Thomé skrev:

Det är väl Logitech som tillverkar den som är på Johan`s bild, ser ut som logitech-symbol i mitten på ratten iaf.

Både är logi's (jag utryckte mig kanske lite klumpigt ) men den med plastpaddlar o växelspak har sämre mekanik och därmed egen tröghet som filtrerar bort subtila förändringar i force feedbacken (som tex när du går över ett krön o du får sämre fäste...)

Min gamla Logitech Wingman FF har hela mekaniken för force feedbacken gjorde med fiskelinor och stora och små linhjul.... Den har gått "några tusen mil" nu

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Vi har råkat på problem att få tag på den fina Logitech Momo-ratten med metallpaddlar, vällagrad axel osv. Vår normala leverantör kunde inte få tag i dem längre.
Tyvärr så måste jag byta ut min gamla Logitech Wingman FF GP snart för plastkuggarna rapplar över ibland. Den har förstås gått några timmar nu...

Surahammar
Här sen Nov 2002

Ja...jag är bara nöjd med en kalasratt (den "crappiga" Momovarianten ) - du vet vi med fyrhjulsdrift är mera åt det brutala hållet - massor med kraft - lite finlir.

/J

Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

SecretAgentMan skrev:
du vet vi med fyrhjulsdrift är mera åt det brutala hållet - massor med kraft - lite finlir.

/J
Hmmm... Det där verkar bekant på nåt sätt...
Jag får nog försöka köpa lös den "fina" Momo-ratten vi har på jobbet...

Uppsala
Här sen Jan 2003

För att återknyta tråden

GPL kostar väl runt hundralappen som dyrast KÖP
f1 2002
Sen är faktiskt colin mcrae kul

Själv brukar jag köpa nya spel men återvänder alltid till GPL

MVH

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Racingsimulatorer