Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 4 besök senaste veckan (2798 totalt) |
Montering huvudströmbrytare
Hej! Jag undrar om det är någon här som har några bilder på hur ni har monterat vajjern till huvudströmbrytarn som skall sitta vid A-stolpen på ett reglementsenligt sätt på en Porsche 911? Pleeease ![]() _________________ Magnus Svensson PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt |
||||
Skippa vajer utan kör med huvudrelä. Det är det bara montera inre och yttre strömbrytare i serie.
Min yttre sitter med dubbelhäftande tejp på rutan och den inre i mittkonsolen bakom vaxelspaken. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||
Re:
Håller med om detta! _________________ Pontus Fyhr |
||||
Re:
Nån som har typ elchema/beskrivning på ett sånt upplägg!? Jag har sett att det finns att köpa men är rätt dyrt... _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
Förvisso sant men det är lite svårt att hitta smidiga och nätta strömbrytare som tål ~80 A. Samt besvären med dra upp den grova matningskabel till dem. Därav relälösningen.
Vad gäller inkoppling så har de flesta bilar en central plusmatning till "säkringlådan". Bryt den och allt stannar. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||
Re:
Finns diskussion i min lotus tråd kring sida 3-4 _________________ Pontus Fyhr |
||||
Vad vill du uppnå? En så kallad "SBF-huvudströmbrytare". Till saken skall hör att den är per funktionsdefinition är en nödstopp och inte huvudfrånskiljare.
För att uppnå den funktionen räcker det med att frånskilja förbrukarna från kraftproducenterna. Dvs frånskilj batteri och generator från resten. Låter du batteri och generator sitta ihop behövs inga specialkopplingar för skydda dioderna i generatorn vid nödstopp. Varvid hela inkopplingen blir mycket enkel. Tricket är att hitta/skapa en smidig frånskiljningspunkt i aktuellt bil. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||
Re:
Motorn är ur bilen just nu. Så jag tänkte sätta in HVBn som en säkerhetsåtgärd. Dvs en SBF-godkänd brytare. Men inte göra den möjlig att bryta utifrån. Det får anstå till den dag det skall tävlas med den. Med trådlyftet var avsikten, i första hand, att få bilder på var i kupén folk hade placerat sina HVB? I andra hand få fler tips (det finns många på rejsa) om hur man inte bara skall kunna bryta batteriet utan också generatorns matning. Tack! _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Re:
Jag tänker, måste själva brytaren sitta inne i kupén? jag funderar själv att sätta min brytare i motorrummet av smidighetsskäl och sedan dra utlösnigningsvajer till kupén kan då placeras smidigt precis var man vill /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
Det är inte direkt supersmidigt att dra en sån wire, den kan inte böjas speciellt mycket innan den börjar gå trögt och att hitta lämplig dragning kan vara minst sagt utmanande.
Oklart hur bra det är för brytaren att sitta "utomhus" också, de ser ju inte ut som om de är specade för det direkt. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Re:
Men brytaren trevligt placerad så man kommer åt den fastspänd, så blir den även lätt använd som en parkeringsbrytare, så man vet att den alltid fungerar. Annars är det ju humor att dra brytaren utifrån på parkerad bil... Med gömd brytare kan det tar ett tag innan du kommer på det. Men det är ju inte alla som vill byta bort en dubbelDIN mot en platta med brytare. Men bakom växelspaken kan ju också vara en plats (offra några mugghållare). Allt beror ju på vad du når när du är fastspänd. |
||||
Re:
Vi hade två brytare på långloppsbilen, det fungerar och det var inga uppenbara problem med att ena brytaren satt utomhus. Men jag hade inte velat ha en brytare utomhus på en bil som man delvis bruksar på sommaren. Elektrisk huvudbrytare har en förmåga att ha en viss läckström som långsamt drar ur batteriet. Förutom att det bara är trycka på knappen för att dra igång bilen. Jag har valt att sätta huvudbrytaren där man kommer åt den från förarstolen och sen dragit en wire fram till framför framrutan. Då kan jag även ta bort nyckeln inne i bilen vid parkering. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||
Re:
min externa elektriska brytare var en IP67 (eller nåt?) knapp. den interna elektriska brytaren var en liten svamp med vrid-för-återställa. Den drar mycket riktigt ur batteriet om man lämnar den "på", märkte det en gång på semester i Tyskland ![]() _________________ Pontus Fyhr |
||||
Det är inte helt enkelt att placera en yttre vajer på en e36.
Men det går att borra längst upp i "snibben" på framskärmen vid framrutan och få en hyfsad linje till mittkonsollen _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 4 besök senaste veckan (2798 totalt) |