Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Montering huvudströmbrytare
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (2798 totalt)
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Montering huvudströmbrytare

Hej!

Jag undrar om det är någon här som har några bilder på hur ni har monterat vajjern till huvudströmbrytarn som skall sitta vid A-stolpen på ett reglementsenligt sätt på en Porsche 911?

Pleeease

PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Söker lite inspiration, är det någon som kan dela bilder var på instrumentpanelen man kan montera en huvudströmbrytare. Gärna bilder från en E36:a.

hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

Skippa vajer utan kör med huvudrelä. Det är det bara montera inre och yttre strömbrytare i serie.
Min yttre sitter med dubbelhäftande tejp på rutan och den inre i mittkonsolen bakom vaxelspaken.

Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002

Re:

GunnarÖ skrev:
Skippa vajer utan kör med huvudrelä. Det är det bara montera inre och yttre strömbrytare i serie.
Min yttre sitter med dubbelhäftande tejp på rutan och den inre i mittkonsolen bakom vaxelspaken.

Håller med om detta!

Öland
Här sen Okt 2011

Re:

GunnarÖ skrev:

Nån som har typ elchema/beskrivning på ett sånt upplägg!? Jag har sett att det finns att köpa men är rätt dyrt...

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Ha två huvudbrytare i serie räcker. Skippa huvudrelä!

Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

Förvisso sant men det är lite svårt att hitta smidiga och nätta strömbrytare som tål ~80 A. Samt besvären med dra upp den grova matningskabel till dem. Därav relälösningen.

Vad gäller inkoppling så har de flesta bilar en central plusmatning till "säkringlådan". Bryt den och allt stannar.

Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002

Re:

elCrillo skrev:
GunnarÖ skrev:

Nån som har typ elchema/beskrivning på ett sånt upplägg!? Jag har sett att det finns att köpa men är rätt dyrt...

Finns diskussion i min lotus tråd kring sida 3-4

Stockholm
Här sen Nov 2002

Lund
Här sen Dec 2002

Patrik Skoog skrev:

hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

Vad vill du uppnå? En så kallad "SBF-huvudströmbrytare". Till saken skall hör att den är per funktionsdefinition är en nödstopp och inte huvudfrånskiljare.

För att uppnå den funktionen räcker det med att frånskilja förbrukarna från kraftproducenterna. Dvs frånskilj batteri och generator från resten.
Låter du batteri och generator sitta ihop behövs inga specialkopplingar för skydda dioderna i generatorn vid nödstopp. Varvid hela inkopplingen blir mycket enkel.
Tricket är att hitta/skapa en smidig frånskiljningspunkt i aktuellt bil.

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

GunnarÖ skrev:
Vad vill du uppnå?

Motorn är ur bilen just nu. Så jag tänkte sätta in HVBn som en säkerhetsåtgärd. Dvs en SBF-godkänd brytare. Men inte göra den möjlig att bryta utifrån. Det får anstå till den dag det skall tävlas med den.

Med trådlyftet var avsikten, i första hand, att få bilder på var i kupén folk hade placerat sina HVB?

I andra hand få fler tips (det finns många på rejsa) om hur man inte bara skall kunna bryta batteriet utan också generatorns matning. Tack!

Göteborg
Här sen Nov 2002

Se till att den sitter så du om möjligt kan bryta den med båda händerna, med fyrpunktsbälte monterat.

BMW 330i -05
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008

Re:

BTG skrev:
GunnarÖ skrev:
Vad vill du uppnå?

Motorn är ur bilen just nu. Så jag tänkte sätta in HVBn som en säkerhetsåtgärd. Dvs en SBF-godkänd brytare. Men inte göra den möjlig att bryta utifrån. Det får anstå till den dag det skall tävlas med den.

Med trådlyftet var avsikten, i första hand, att få bilder på var i kupén folk hade placerat sina HVB?

I andra hand få fler tips (det finns många på rejsa) om hur man inte bara skall kunna bryta batteriet utan också generatorns matning. Tack!

Jag tänker, måste själva brytaren sitta inne i kupén? jag funderar själv att sätta min brytare i motorrummet av smidighetsskäl och sedan dra utlösnigningsvajer till kupén kan då placeras smidigt precis var man vill

/C

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Det är inte direkt supersmidigt att dra en sån wire, den kan inte böjas speciellt mycket innan den börjar gå trögt och att hitta lämplig dragning kan vara minst sagt utmanande.
Oklart hur bra det är för brytaren att sitta "utomhus" också, de ser ju inte ut som om de är specade för det direkt.

BMW 330i -05
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

MaZ skrev:
Det är inte direkt supersmidigt att dra en sån wire, den kan inte böjas speciellt mycket innan den börjar gå trögt och att hitta lämplig dragning kan vara minst sagt utmanande.
Oklart hur bra det är för brytaren att sitta "utomhus" också, de ser ju inte ut som om de är specade för det direkt.
Sen har ju ju detta med att kunna återställa brytaren utan att behöva demontera halva bilen.
Men brytaren trevligt placerad så man kommer åt den fastspänd, så blir den även lätt använd som en parkeringsbrytare, så man vet att den alltid fungerar.
Annars är det ju humor att dra brytaren utifrån på parkerad bil... Med gömd brytare kan det tar ett tag innan du kommer på det.

Men det är ju inte alla som vill byta bort en dubbelDIN mot en platta med brytare.
Men bakom växelspaken kan ju också vara en plats (offra några mugghållare).
Allt beror ju på vad du når när du är fastspänd.

Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Re:

MaZ skrev:

Vi hade två brytare på långloppsbilen, det fungerar och det var inga uppenbara problem med att ena brytaren satt utomhus. Men jag hade inte velat ha en brytare utomhus på en bil som man delvis bruksar på sommaren. Elektrisk huvudbrytare har en förmåga att ha en viss läckström som långsamt drar ur batteriet. Förutom att det bara är trycka på knappen för att dra igång bilen.

Jag har valt att sätta huvudbrytaren där man kommer åt den från förarstolen och sen dragit en wire fram till framför framrutan. Då kan jag även ta bort nyckeln inne i bilen vid parkering.

Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002

Re:

Andreas Millbro skrev:
MaZ skrev:

Vi hade två brytare på långloppsbilen, det fungerar och det var inga uppenbara problem med att ena brytaren satt utomhus. Men jag hade inte velat ha en brytare utomhus på en bil som man delvis bruksar på sommaren. Elektrisk huvudbrytare har en förmåga att ha en viss läckström som långsamt drar ur batteriet. Förutom att det bara är trycka på knappen för att dra igång bilen.

Jag har valt att sätta huvudbrytaren där man kommer åt den från förarstolen och sen dragit en wire fram till framför framrutan. Då kan jag även ta bort nyckeln inne i bilen vid parkering.

min externa elektriska brytare var en IP67 (eller nåt?) knapp.
den interna elektriska brytaren var en liten svamp med vrid-för-återställa.

Den drar mycket riktigt ur batteriet om man lämnar den "på", märkte det en gång på semester i Tyskland men om någon av de två brytarna är av så drog den ingenting. Med den trevliga bieffekten att inget annat drar något heller, underhållsladdade aldrig batteriet över vintern, det behövdes inte.

Forshaga
Här sen Dec 2002

Det är inte helt enkelt att placera en yttre vajer på en e36.

Men det går att borra längst upp i "snibben" på framskärmen vid framrutan och få en hyfsad linje till mittkonsollen

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002