Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Montering huvudströmbrytare
<<   1, 2
4 besök senaste veckan (2798 totalt)
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

Ett problem med kraftiga relän är deras strömförbrukning (~1 A). På ren tävlingsbil är detta inget problem eftersom man bara det är tillslaget när bilen används.

Min lösning på detta är att styra kraftiga huvudrelät via tändningen och vilo/grund-matningen via ett extremt strömsnålt (<3 mA) halvledarrelä (PowerSwitch Mini).
Här får man dock tänka till och skydda sig mot självhållning genom komplettera med en diod i manöverkretsen.

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

carl.josefsson skrev:

............. jag funderar själv att sätta min brytare i motorrummet av smidighetsskäl och sedan dra utlösnigningsvajer till kupén .........

Då får du lägga lite tankearbete på att kunna slå på brytaren inifrån bilen också.....

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002

Inte BMW specifikt, men satte min inre såhär

Den yttre tejpade jag på rutan med Biltemas dubbelhäftande skumtejp fäst i en liten aluplåt

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Re:

GunnarÖ skrev:
Ett problem med kraftiga relän är deras strömförbrukning (~1 A). På ren tävlingsbil är detta inget problem eftersom man bara det är tillslaget när bilen används.

Min lösning på detta är att styra kraftiga huvudrelät via tändningen och vilo/grund-matningen via ett extremt strömsnålt (<3 mA) halvledarrelä (PowerSwitch Mini).
Här får man dock tänka till och skydda sig mot självhållning genom komplettera med en diod i manöverkretsen.

Jag har klurat på just det, speciellt till Caprin som ju körs som en vanlig bil emellanåt och har stereo, klocka mm som jag vill ska vara "på" i minnesläge när bilen är så att säga normalparkerad sommartid.

Har du en skiss på en lösning som fungerar? Jag kom inte inte i mål med det själv.

Gustaf

Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008

Re:

ButterflyRacing skrev:
carl.josefsson skrev:

............. jag funderar själv att sätta min brytare i motorrummet av smidighetsskäl och sedan dra utlösnigningsvajer till kupén .........

Då får du lägga lite tankearbete på att kunna slå på brytaren inifrån bilen också.....

Eller som jag har sett det, att det viktiga är att kunna bryta strömmen inte att kunna få tillbaka den snabbt...... men detta är helt klart något som klart måste betänkas!

/C

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003

Re:

carl.josefsson skrev:
ButterflyRacing skrev:
carl.josefsson skrev:

Eller som jag har sett det, att det viktiga är att kunna bryta strömmen inte att kunna få tillbaka den snabbt...... men detta är helt klart något som klart måste betänkas!

/C

Ja, det kan ju vara så att du t.ex. snurrar av banan och drar brytaren för säkerhets skull i stundens hetta (var det rök från motorrummet eller bara från bromsarna/däcken?). I det läget är det väldigt bra att kunna slå till brytaren igen och köra vidare (om man inte sitter fast i sandfålla eller liknande) utan att behöva kliva ur bilen och öppna huven för att återställa brytaren (direkt olämpligt/farligt under pågående körpass).

Att inte kunna återställa inifrån bilen skulle ju också kunna få omvänd effekt, att man drar sig för att slå brytaren p.g.a. risk för krångel och avflaggat pass osv.

Jag har funderat kring om man hade kunnat använda ett bistabilt relä som inte drar någonting oavsett om det är draget eller inte och samtidigt få det tillräckligt failsafe (det kräver ju ström för att slå från/till).

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Tack för alla tips & bilder.
@Mats: Smart att kunna dra brytaren med båda händerna fastspänd. Hade inte tänkt på det.
@Pontus: Det var en cool HVB som satt i din bil. Var hittar man en sådan? Original rent av?

Lund
Här sen Dec 2002

Re:

BTG skrev:
Tack för alla tips & bilder.
@Mats: Smart att kunna dra brytaren med båda händerna fastspänd. Hade inte tänkt på det.
@Pontus: Det var en cool HVB som satt i din bil. Var hittar man en sådan? Original rent av?

Vill minnas det var typ en sån här: https://www.apem.com/us/a01es-d-series-196.html
kan köpas hos välsorterade elektronikleverantörer typ: https://se.farnell.com/apem/a01es-dm-a0154b-d/emergency-stop-sw-dpst-n . . . .
Finns i många olika storlekar och former, man får komma ihåg att köpa lämpligt bakstycke.

hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

Min lösning med på två parallellkopplade relän varav det ena är ett extremt strömsnålt halvledarrelä. Dioden behövs för att hindra självhållning via bakström.
Vid körning kommer all ström gå genom kraftrelät eftersom halvledarrelät har ett litet framspänningsfall och kraftreläts kontaktmotstånd är försumbart.

Jag funderade även initiallt på bistabila relälösningar, vilket är godkänt i detta fall, men egentligen helt förkastligt.
Detta är ett säkerhetssystem och sådana skall normalt sett alltid havera säkert. Vid signalbrott kan en bistabil lösning hamna i osäkert läge (tillslaget) eftersom det krävs en aktiv signal för att ändra tillstånd.

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Re:

GunnarÖ skrev:
Min lösning med på två parallellkopplade relän varav det ena är ett extremt strömsnålt halvledarrelä. Dioden behövs för att hindra självhållning via bakström.
Vid körning kommer all ström gå genom kraftrelät eftersom halvledarrelät har ett litet framspänningsfall och kraftreläts kontaktmotstånd är försumbart.

Tack! Hur står sig ett "vanligt" solid-staterelä som typ SSR-25DD (https://www.lohelectronics.se/kampanjer/solid-state-rela-till-varvtalsregulator)? Jag får det till att det är specat för tomgångsström i storleksordningen mA.

Gustaf

Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

Enligt datablad är SSR-25DD sådar 6 ggr sämre EB089-4V, 12 mA mot 2 mA. (Mina mätningar säger ~3 mA för EB089-4V)
Nu skall det sägas att EB089-4V är specat för 6 A kontinuerligt.
Om man tittar på SSR-25DD så behöver den kylfläns för >5 A samt den är i mitt tycke för klen om den skall klara drift. Då hade i samma serie SSR-50DD varit mer intressant.

Jag ville komma ner till ett fåtal mA i förbrukning för att kunna anse den försumbar. 12 mA är inte illa, så det beror hur länge bilen brukar stå utan laddning. Lita inte blint på datablad utan mät och kontrollera.

Alla halvledarrelän har ett framspänningsfall, som varierar mellan oika varianter. Det är också gott skäl till låta driftmatningen gå via vanligt relä som kan anses sakna det. Det ger även större frihet vid valet av halvledarelä.

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Tack!

Frågan är nog rätt enkelt kopplad till att jag hittade ingenstans att faktiskt köpa EB089-4V :-)

Jag hittar bara "stora" Powerswitchen hos exempelvis Laitis;
https://laitis.se/powerswitch-se-ssps25ak.html

Den anger ju också 2 mA som styrström.

Jag ska mäta faktiskt styrström på SSR-25DD eftersom jag har den hemma.

Gustaf

Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

Jo, EB089-4V verkar gömma sig lite numera men autexperten påstår sig ha den fortfarande. https://www.autokatalogen.se/afw/karlskoga/view_article_info.do?articleIdNo=502283&nodeIdNo=1969763

Styrströmmen bara del av sanningen. Jag mätte upp den till 0.3 mA och total tomgångström till 3 mA.
Förbrukningen vid tillslag är mer än styrströmmen även helt utan last.
Får du trevliga värden med SSR-25DD använd den eftersom du har den.

Min EB089-4V är inkopplad via 4-polig superseal-kontakt och det går ju göra samma med SSR-25DDn. Då är det enkelt och byta om lusten faller på eller behovet uppdagas.

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Tack Gunnar! Lokala Laitis ordnade hem Powerswitch mini i raketfart, så jag kör på det.

Vilken typ av diod använde du?

Gustaf

Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

Diod, helt vanlig standard. Man tager vad man haver i gott och blandat lådan.
Den skall tåla huvudreläts strömförbrukning ~1 A, det är liksom enda kravet.

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Tack, då gräver jag fram nåt.

Det blir kul det här :-)

Gustaf

Citera
Skruva banåkabil
Montering huvudströmbrytare
<<   1, 2
4 besök senaste veckan (2798 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande