Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2 besök senaste veckan (1027 totalt) |
Litetoch lätt batteri för racebil
Behöver bara ut mitt optima redtop 50ah agms batteri då de är för stort rent fysiskt. Har kikat lite på Lithium. Enligt "internet" behövs 1 cca per cubic inch. Min 3.2l motor är då 195 cubic inch. Biltemas Lithium mc batterier har 290cca. Är på 5ah. Någon som testat detta på en bilmotor? Man bör även kunna använda 2st parallellt för att få ut 10ah för 2600kr Denna bil köra endast sommartid. BMW m3 e46 motor. _________________ Ted Enbom Nissan 200sx s13.5 s54b32 turbo 670whp 0.9bar Instagram @Mobne Youtube.com/Mobne |
||||
Annars har vi ju rejsas egen langare av lätta batterier, rådgör med honom, han har sålt till alla möjliga bilar, inkl min
![]() http://topend.se/ _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Jag har skrivit tidigare om mina erfarenheter av Biltemas LiFePO4-batteri i vår långloppsbil, det finns mer i den tråden som kanske är läsvärt.
Kort sagt, det funkar om du har en generator som laddar med tillräckligt hög spänning, det funkar inte att stå still utan motorn igång med flera förbrukare på. Då löser överströmskretsen ut. Jag skulle inte använda det (Biltemas) på en bil jag brukskör i någon mån. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Har du kört med ett eller 2st 5ah batterier till den erfarenheten du beskriver.
Detta är en renodlad reserbil som alltid bor i garaget och endast körs några timmar per år på gata. Så kan nog fungera då. Men väldigt nyfiken hur din batterilösning såg ut mer exakt. Generatorn bör ladda runt 14.5v? Tips på generator passande BMW s54 (bör va lika till m50) som ger högre spänning än 13.7 som min gör. _________________ Ted Enbom Nissan 200sx s13.5 s54b32 turbo 670whp 0.9bar Instagram @Mobne Youtube.com/Mobne |
||||
Vi har kört med 1 st batteri, Biltemas "största" LiFePO4.
Generatorfrågan kommer av att jag hjälpt en kompis med en annan bil, med Ford-motor, där jag vill minnas att generatorn laddade under 14 volt. I den bilen stängde batteriet av sig själv (överströmsbegränsningen) även med motorn igång. Det har aldrig hänt i vår Nissan som laddar en bit över 14 volt. När motorn är relativt varm (dvs utetemp på i alla fall 10 grader plus) startar bilen fint men det finns inte direkt någon marginal att stå och veva upp oljetryck eller liknande. Jag upplever att överströmsbegränsningen är onödigt petig och slår ifrån batteriet lite för ofta. Då måste man trycka på knappen för att resetta och det är lite jobbigt. Om vi inte haft en långloppsbil som startade som ett 5000-kronorsobjekt, så skulle jag nog starkt överväga att köpa ett dyrare batteri mer anpassat för bruk i bil. Det här "fungerar" men har sina begränsningar. Jag tycker också det är viktigare att spara vikt i en 150-hästarsbil där annan viktbesparing är reglerad pga klassregler... :-) Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Det är inte så enkelt som en lek med siffror...
Min 2L borde enligt denna beräkning ha 122 CCA, men jag har problem med Odyssey PC680 på 170 CCA och Biltema Jetski på 310 CCA. Nu har jag troligen ett elfel som påverkar men min rekommendation är att ha mycket större marginal. _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||
Re:
Jag har kört mitt TopEnd 9Ah LiFePO4, Lithium järnfosfat sen April 2019 och tycker det funkar utmärkt. Då har jag batterikabel från baksätet men det vore bättre att flytta batteriet till nära huvudbrytaren. Nu är det ju en banbil som körs lite på vägen på sommarhalvåret men det har fungerat urmärkt. Med en större motor kan det nog vara vettigt att gå upp till ett 12Ah. Enda uppenbara nackdelen är att man inte får kabla igång bilen utan ska isf ladda batteriet och Li batteri ska ha en speciell laddare. Jag har en Victron BlueSmart 5A vilket funkar utmärkt och har en app som är total overkill och ger en massa möjliga inställningar och data om laddning etc. Går ju inte att bortse från 1.6kg isf ett AGM racebatteri på runt 7-8kg eller ett normalt blybatteri 42ah på 11kg. Sen kostar det endel iaf första inköpet med laddaren men det är många kg som inte är så tidskrävande att få till. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||
Re:
Jag har kört med ett Odyssey PC680 i fyra år nu utan problem. Dock använder jag bara bilen på bana och är noga med att ha laddare på om jag står med tändningen på under en längre tid när man kopplar upp sig med dator osv. Bryter huvudströmmen när bilen inte används. Motorn är på 3L och den drar runt startmotorn utan problem. _________________ Christoffer Brorsson Mazda RX-7 Alfa 75 3.0 America |
||||
Re: Litetoch lätt batteri för racebil
Mors Det är Jag som "langar" topend batterier 😅 Biltemas är för litet kort sagt. Klart det GÅR att använda, men ej lämpligt Största problemet ät att det inte på långa vägar klarar att ta emot all laddning din generator kommer ge. Du kommer alltsså att överbelasta cellerna vid varje start. Och dels så kan man inte mäta lithium i cca. Varför blir en väldigt lång tråd... Jag kan erbjuda ett på 15Ah och 500A i max startström. Vikt 2.2 kilo 3500 kostar detta. Det är lämpligt till din bil. Min support får du på köpet. 🤘 Klart inte lika billigt slom biltemas, men deras är anpassat för motorcyklar. Topend.se om du vill veta mer Mors ![]() _________________ // P e r r a P e r _ F o h l s t r ö m |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2 besök senaste veckan (1027 totalt) |