Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 1 besök senaste veckan (14518 totalt) |
Hej alla glada. Ytterligare en Ascona A i mängden
![]() ![]() Har väl alltid haft en konstig förkärlek till dessa gamla klenoder ![]() ![]() Skulle börja som en kul busbil men slutade med total urspårning och blev en banåkar bil. Så det som nu skall konstrueras är en ordentlig och fungerande splitter, så välkomna med förslag på hur en sån skall se ut på en Ascona A ![]() Här kommer lite bilder från hur den såg ut när jag köpte den ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Johan Axelsson |
||
erikjakans gamla Ascona hade en rätt passande splitter.
Annars finns det väl färdia "air dam's" att få ta på? Komplettera en sån med en plywood som sticker ut lite i underkant bara (och som givetvis dras in till i alla fall framvagnsbalken) t ex ![]() https://www.facebook.com/media/set/? Bilen ser på första bilden ut att vara vildare byggd än vad motorrummet påvisar? Avgasröret ut genom bakskärmen, kylaren i skuffen etc. Men turbon ser inte så överdimensionerad ut. Har det suttit värre maskineri i den tidigare eller är det bara byggt för framtiden? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Absolut tvärcool gammal bil!
![]() Ska bli kul att följa. Behåll den "old school"! _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" "This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward." KHmotorsport.se GMAB |
||
Ja en sådan spoiler vill ja ha
![]() ![]() ![]() ![]() Är påväg att plasta om den jag har, men vill gärna behålla den gamla stilen på utsidan av bilen 70:i talet is the shit ![]() ![]() ![]() _________________ Johan Axelsson |
||
Håller fullständigt med att den ser snabbare ut än det motorrummet påvisar
![]() ![]() Jag försökte forska bakåt å få reda på en del om den, lyckades delvis. Bilen har bytt ägare flertalet gånger och ingen har fått nån vettig snurr på den verkar det som. Det satt ett gammalt MS-sprut väldigt halvhjärtat monterat, gjorde ett försök att gå igenom det och alla kablar men gav ganska snart upp ![]() Rensade ur och bort allt i kabelväg som inte hörde till bilens original el. Köpte ett VEMS och började om, samt gick över kylsystem-bränslesystem och fick tätt på allt. Tänkte att startar motorn och går så tar jag resten sen ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Johan Axelsson |
||
Inte exakt samma men..
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s- http://www.ysn.de/EnglischeVersion/s http://rpglasfiber.com/index.php?go= http://rpglasfiber.com/index.php?go= Annars kan du ju fråga han i facebook länken var han fått tag i sin ![]() Vet du om det är gjort någonting invändigt med motorn? Kan inte riktigt tyda om det är en 2.2/2.4 topp eller bara ventilkåpan.. Det går ju sätta B23ET kolvar i dom där med Saab stakar, då håller dom för en bit över 300 hästar. Std sakerna, framförallt om det är en 2.2 eller 2.4a brukar inte gilla överladdning så hemskt mycket.. Med moderna sprut gårde säkert få en hållbar motor med mot 300 hästar men inte mycke mer. I 2.4an säger kolvarna ifrån (stakarna är relativt starka) och i 2.2an är det både kolvar och stakar som börjar strejka. Getrag 240 låda? (5 växlad) Är det breddade 13" krysseker som sitter på med? Manta B bakaxel med lamelldiff eller ombyggt till Volvo? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Tack Classius för allt du skickar,väldigt tacksam
![]() Motorn är en liten blygsam 1,9:a ![]() ![]() ![]() Toppen 2,0 lite portad och ventilerna något större men har glömt storleken. Kammen var från nån insprutningsmotor kommer ej ihåg E kanske det stod på den. Turbon är en volvo 18t med vinklade huset och spridarna var från nån saab turbo. Hur som så fick jag igång den och tätt på alla konstiga klipp å klistra ![]() ![]() Men döm om min förvåning ![]() ![]() ![]() Jag tror kolvarna är nån sorts volvo historier, såg något liknande hos TG-motor efter nått år eller två ![]() _________________ Johan Axelsson |
||
Glömde svara
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Johan Axelsson |
||
Som sagt efter första mappningen när jag märkte att den lilla opelmotorn faktiskt gick och lät väldigt bra så körde jag nån dag eller två hemma
![]() Rev ur allt som hade med kylning och bränsle att göra, sen blev det många sena kvällar å nätter ![]() ![]() Täkte att mer luft måste ut ![]() Ny tank å catchtank ![]() Egen konstruerad kylare, svetsar hellre än bra ![]() _________________ Johan Axelsson |
||
Rev ur allt runt motorn och började om här med, var inte så konstigt med alla läckage i gamla stålrör som nästan rostat hål på
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Johan Axelsson |
||
Behöver du en pump för vattnet i bagagen? Jag har åkt många år med c20xe fram i min Kadett E och kylaren bak. Bara haft original mekanisk pump fram och sen en 82-graders termostat. Kört många långa pass på bana och aldrig fått hög vattentemp. Jag har slng från hydroscand som är armerad så den håller formen bra och sen alurör. Kylaren är likadan som satt fram original dock i mycket bra skick
Lett in luft från bakre sidorutor och även underifrån. Sen leds detta ut bakåt. Viktigt precis som du gjort att skärma av vart luften kan gå. Jag fick åka med kylfläkt på när jag körde normalt i trafik innan jag monteradde aluplåtar som ledde all varm luft ut. Sedan efter jag monterat dom behövde inte kylfläkt gå Ju färre komponenter man har ju mindre kan fallera _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||
Efter x antal timmar senare var allt ihop och verkade fungera, kom på att det inte fanns nått värme packet och lite varmluft på rutan kan ju va bra att ha om det råkar bli iskörning
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Johan Axelsson |
||
test _________________ Johan Axelsson |
||
Oj oj nu blir det konstigt å hoppigt, men så är det när man är kass på datorer å forum ![]() Då har vi typ samma upplägg med luft in å ut, så det kanske funkar utan pump. men nu sitter den där och jag skall som sagt testa att PWM:a den nån gång när lusten faller ![]() _________________ Johan Axelsson |
||
Mappningsdags hos RBD i Uddevalla, hade kört lite hemma för att kolla så allt var ok å sen upp i bänken
![]() Glömde säga tidigare att jag bytte kamaxel i samband med kylsystem och bränslesystem, blev en TG-motor kam, deras snällaste turbokam och ett ställbart kamdrev, ställde kammen efter deras rekomendation och har inte rört den efter det, verkade som det funka ![]() Efter några timmar hos världens coolaste killar(tänker på dig Björn ![]() Efter mappningen (på nyårsafton 2019 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Johan Axelsson |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 1 besök senaste veckan (14518 totalt) |