Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ascona A 72:a vägen till en banåkarbil | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 14769 besök totalt |
Hej alla glada. Ytterligare en Ascona A i mängden
Har väl alltid haft en konstig förkärlek till dessa gamla klenoder och ägt några stycken och äger väl fortfarande några men den sista spårade det ur ordentilgt med..... skall försöka lägga upp lite bilder från köp och fram till nu. Skulle börja som en kul busbil men slutade med total urspårning och blev en banåkar bil. Så det som nu skall konstrueras är en ordentlig och fungerande splitter, så välkomna med förslag på hur en sån skall se ut på en Ascona A Här kommer lite bilder från hur den såg ut när jag köpte den _________________ Johan Axelsson |
||
erikjakans gamla Ascona hade en rätt passande splitter.
Annars finns det väl färdia "air dam's" att få ta på? Komplettera en sån med en plywood som sticker ut lite i underkant bara (och som givetvis dras in till i alla fall framvagnsbalken) t ex https://www.facebook.com/media/set/? Bilen ser på första bilden ut att vara vildare byggd än vad motorrummet påvisar? Avgasröret ut genom bakskärmen, kylaren i skuffen etc. Men turbon ser inte så överdimensionerad ut. Har det suttit värre maskineri i den tidigare eller är det bara byggt för framtiden? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Absolut tvärcool gammal bil! Avundsjuuuk! Jo, även jag har stirrat på annonser med dessa, läääänge och väl och som varje normalt funtad medelålders petrolhead fått bita mig tummen för att inte lägga ett bud.
Ska bli kul att följa. Behåll den "old school"! _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||
Ja en sådan spoiler vill ja ha någon som vet var man kan hitta en eller någon som råkar ha en i gömmorna
Är påväg att plasta om den jag har, men vill gärna behålla den gamla stilen på utsidan av bilen 70:i talet is the shit _________________ Johan Axelsson |
||
Håller fullständigt med att den ser snabbare ut än det motorrummet påvisar
Jag försökte forska bakåt å få reda på en del om den, lyckades delvis. Bilen har bytt ägare flertalet gånger och ingen har fått nån vettig snurr på den verkar det som. Det satt ett gammalt MS-sprut väldigt halvhjärtat monterat, gjorde ett försök att gå igenom det och alla kablar men gav ganska snart upp Rensade ur och bort allt i kabelväg som inte hörde till bilens original el. Köpte ett VEMS och började om, samt gick över kylsystem-bränslesystem och fick tätt på allt. Tänkte att startar motorn och går så tar jag resten sen Byggde om fördelaren och andvände den som trigger,det satt ju ett sånt fint litet remhjul från TG-motor där fram så det ville ja inte förstöra med triggerskiva. _________________ Johan Axelsson |
||
Inte exakt samma men..
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s- http://www.ysn.de/EnglischeVersion/s http://rpglasfiber.com/index.php?go= http://rpglasfiber.com/index.php?go= Annars kan du ju fråga han i facebook länken var han fått tag i sin https://www.facebook.com/RG-Motorspo Vet du om det är gjort någonting invändigt med motorn? Kan inte riktigt tyda om det är en 2.2/2.4 topp eller bara ventilkåpan.. Det går ju sätta B23ET kolvar i dom där med Saab stakar, då håller dom för en bit över 300 hästar. Std sakerna, framförallt om det är en 2.2 eller 2.4a brukar inte gilla överladdning så hemskt mycket.. Med moderna sprut gårde säkert få en hållbar motor med mot 300 hästar men inte mycke mer. I 2.4an säger kolvarna ifrån (stakarna är relativt starka) och i 2.2an är det både kolvar och stakar som börjar strejka. Getrag 240 låda? (5 växlad) Är det breddade 13" krysseker som sitter på med? Manta B bakaxel med lamelldiff eller ombyggt till Volvo? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Tack Classius för allt du skickar,väldigt tacksam
Motorn är en liten blygsam 1,9:a kolvarna ser väldigt lustiga ut och jag har ej lyckats härleda dom stakarna är opels orginal halvflytande smidda stakar tidigt 70tal. Toppen 2,0 lite portad och ventilerna något större men har glömt storleken. Kammen var från nån insprutningsmotor kommer ej ihåg E kanske det stod på den. Turbon är en volvo 18t med vinklade huset och spridarna var från nån saab turbo. Hur som så fick jag igång den och tätt på alla konstiga klipp å klistra lösningar, fixade bara allt hjälpligt för att se om maskin ens var nått att ha. Men döm om min förvåning 210whp och 260-70 nånting i vrid på 98 soppa, då blev det blodad tand och så började allt spåra ur........ Jag tror kolvarna är nån sorts volvo historier, såg något liknande hos TG-motor efter nått år eller två _________________ Johan Axelsson |
||
Glömde svara ja lådan är en 240getrag och bakaxeln en manta b med lamelldiff. fälgarna är opel krysseker typ 7tum fram å 9tum bak, ligger förövrigt å samlar damm på lagret och kommer aldrig användas av mig mer Jag bytte tll Volvo 240 bromsar fram och då kunde jag som minst ha 14tum
_________________ Johan Axelsson |
||
Som sagt efter första mappningen när jag märkte att den lilla opelmotorn faktiskt gick och lät väldigt bra så körde jag nån dag eller två hemma och det började läcka vatten å bensin lite över allt samt att den vattenpumpen (impellerpump) i bagagen funkade sådär med lite varmgång som följd. Det var då penna å papper kom fram å listan blev lång, detta var sensommaren 2019.
Rev ur allt som hade med kylning och bränsle att göra, sen blev det många sena kvällar å nätter Täkte att mer luft måste ut Ny tank å catchtank Egen konstruerad kylare, svetsar hellre än bra _________________ Johan Axelsson |
||
Rev ur allt runt motorn och började om här med, var inte så konstigt med alla läckage i gamla stålrör som nästan rostat hål på bilen hade ju stått jäv.... länge. Byggde nya kylrör i aluminium istället å lite nya slangar,är ju trotts allt kul om det ser lite snyggt ut oxå även om funktion före skönhet skulle bli mitt måtto här. Och nytt bränslesystem, trångt blir det. Satte i större spridare samtidigt för dom förra bottna vi vid första mappningen,och nu blir det E85 istället E85 är ju lite mer förlåtande och kyler bra mkt bättre
_________________ Johan Axelsson |
||
Behöver du en pump för vattnet i bagagen? Jag har åkt många år med c20xe fram i min Kadett E och kylaren bak. Bara haft original mekanisk pump fram och sen en 82-graders termostat. Kört många långa pass på bana och aldrig fått hög vattentemp. Jag har slng från hydroscand som är armerad så den håller formen bra och sen alurör. Kylaren är likadan som satt fram original dock i mycket bra skick
Lett in luft från bakre sidorutor och även underifrån. Sen leds detta ut bakåt. Viktigt precis som du gjort att skärma av vart luften kan gå. Jag fick åka med kylfläkt på när jag körde normalt i trafik innan jag monteradde aluplåtar som ledde all varm luft ut. Sedan efter jag monterat dom behövde inte kylfläkt gå Ju färre komponenter man har ju mindre kan fallera _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||
Efter x antal timmar senare var allt ihop och verkade fungera, kom på att det inte fanns nått värme packet och lite varmluft på rutan kan ju va bra att ha om det råkar bli iskörning så tänkte en stund å lite mera slangar senare så var allt klart för ny mappning men innan dess ville jag ha lite mätare i bilen, och har man en viss fetisch för mätare så spårar ju även detta lätt ur Smidde några kvällar till sen var det dags för mappning
_________________ Johan Axelsson |
||
test _________________ Johan Axelsson |
||
Oj oj nu blir det konstigt å hoppigt, men så är det när man är kass på datorer å forum men man lär så länge man lever. Då har vi typ samma upplägg med luft in å ut, så det kanske funkar utan pump. men nu sitter den där och jag skall som sagt testa att PWM:a den nån gång när lusten faller _________________ Johan Axelsson |
||
Mappningsdags hos RBD i Uddevalla, hade kört lite hemma för att kolla så allt var ok å sen upp i bänken nervöst =JA
Glömde säga tidigare att jag bytte kamaxel i samband med kylsystem och bränslesystem, blev en TG-motor kam, deras snällaste turbokam och ett ställbart kamdrev, ställde kammen efter deras rekomendation och har inte rört den efter det, verkade som det funka Efter några timmar hos världens coolaste killar(tänker på dig Björn ) gick den lilla Asconan som aldrig för, inga herrejösses siffror men helt ok för en liten 1,9 liters CIH Efter mappningen (på nyårsafton 2019 ) när kvittot på att allt arbete inte var ogjort ja det var då det spårade ur ordentligt _________________ Johan Axelsson |
||
Våra race- och banåkarbilar Ascona A 72:a vägen till en banåkarbil | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 14769 besök totalt |