Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Nackdelar med camber-kompensation. | 4200 besök totalt |
finns det några egentliga nackdelar med ett system som på bilden, där camber kan anpassas efter förhållandena?
Hur stora skulle fördelarna bli. |
||||
Här har ni som är intresserade resten av artikeln också
http://error.netilium.org/~mikael/locost/arkiv/locost7.info/files/suspension/dax/ _________________ Street Triple RS -18 |
||||
Vad jag förstått finns det inga egentliga nackdelar mer än att det nog kräver noggrannt räknande innan det lirar till 100%, sen kanske bilbyggare med anorexia skulle ange viktökning också!
Kontakta "Plyshe" på Locost-forumet - han skall visst bygga så. Har för mig att han bor i de norra delarna av landet så du kanske kan åka på studiebesök! _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Vad jag vet så har de flesta bilar en motor där de där stagen går så det kanske är en faktor som bidrar till att det inte används så ofta.
oj vad man skulle kunna fundera ihjäl sig på vad som är fel om en av de där bussningarna skulle glappa lite... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Behöver ju inte nödvändigtvis vara en frammvagn, skulle lika gott kunna sitta över diffen. Det är få bilar som har en motor i var ände. |
||||
På en konferens för ett år sedan diskuterade jag med Professor Robin Sharp från Cambridge som varit med och tagit fram systemet. Han nämnde som enda nackdel att systemet har relativt stora jackingkrafter vid kurvtagning vilket gör att fjädrar och dämpare tar en mindre del av lasterna. På slät bana borde det fungera perfekt, medans på en guppig så är det sämre.
/ Jonas Jarlmark |
||||
Stora jackningskrafter == högt RC, väl? Borde väl gå att konstruera en framvagn med samma pricip, men med ett lägre RC? _________________ William Ekström |
||||
Jo precis, och det är det som är problemet. Vertikalt ligger RC rimligt, men när camberkompensationen ska in och ändra höjs RC, om man nu ens kan tala om ett så förenklat begrepp som RC på en så pass komplicerad hjulupphängning. Den är ju länkmässigt rätt långt från en stel axel även om hjulvinkeländringarna är precis som på en stel axel. / Jonas Jarlmark |
||||
Jackingen har fortfarande samma förhållande till momentanpunkterna som vi diskuterat tidigare, bara att här måse man gå ner till grunden och studera spindelns rotation vid infjädring resp roll för att bestämma momentanpunkt och rollcentrum. Jag ser ingen uppenbar geometrisk lösning (annat än för rena rörelser), men får man klura ett tag (om man hade tid...) så kan man säket hitta på någon nödlösning.
/ Jonas Jarlmark |
||||
Racetech Nackdelar med camber-kompensation. | 4200 besök totalt |