Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (2285 totalt) |
lång hjulbas = ?
vad är att föredra vid generell banåkning, kort eller lång hjulbas? eller snarare, är en lång hjulbas totalt värdelöst? 328 cm är handlar det om, på ett långtidsprojekt jag har i tankarna ... ![]() |
Jag är helt fel man o svara men kortare hjulbas ger väl en riktningsändringsvillighet/nervositet vilket ju är bra eller dåligt beroende på vad för typ av bana (eller tex slalom) man ska köra. Lång hjulbas blir ju det motsatta. Vad som är bäst beror nog även på förarens körstil och tycke och smak... Sen lär ju viktspridningen påverka osså. Dvs en mittmotorbil eller en med mycket vikt långt fram/bak lär ju ha olika gränser för "för kort" eller "för lång" om du förstår vad jag menar...
Men allt det här visste du säkert redan. Mer djuplodande svar är jag inte kapabel till ![]() _________________ ![]() |
har funderat lite vidare .. (och prutat på bilen ..
![]() var ska man få tag på en vettig framvagn/bakvagn, som; 1: Kommer från en relativt tung bil, 2: Har relativt billiga reservdelar, 3: Ger en märkbar förbättring i väghållning, 4: Klarar hög effekt (runt 800hk/800nm är väl "målet"(jag inser att det inte finns standardkomponenter till detta ![]() 5: Bra bromsar .. osv. Osv ... jag hittar ingenting som ligger i en vettig prisklass ... ![]() några ideer? |
Hej
Vettig prisklass är ju alltid svårt men... - Jagga (gärna V12) - BMW 7-serie/8-serie - Corvette (kanske lite lätt bil...) BMWs 7:or får man väl för sansade pengar speciellt om man tar en lite risig bil från Tyskland. Det borde väl gå att sälja av motor och låda från en sån? /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
therealpinto <- har funderat lite på BMW 7, men frågan är om den bättre väghållningen motiverar priset på
bla. reservdelar ... kompisen som haft två 750 sade häromdagen att bromsskivor fram tex kostade 2500 kr styck på BMW .... en användbar 750 kan man jue få för 10000, och det borde man kunna sälja delar för ... ![]() vad som talar för Jaguar bakvagn är väl att de har bromsarna inne (på alla axlar?), och inte ute vid hjulet ... men då kostar bara en bakaxel ~10000 kr ... (är väl iofs en motiverad kostnad, men kan man göra det bättre och billigare, varför inte?) Corvette har väl ungefär samma pris på bakaxel, och troligen samma design på framvagnen jag redan har (iaf om man tar en något äldre variant?) tackar för ideerna dock ... ![]() är det någon som vet om man kan uppskatta hur många procent av en bils tomvikt som är kaross/plåt? |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (2285 totalt) |