Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
M3 F80 / M4 F82 Bromsok
1 besök senaste veckan (282 totalt)
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 525


Trådstartare
M3 F80 / M4 F82 Bromsok

Erfarenheter, hur funkar oken? Tänker främst främre för 380mm.
Är det vettiga ok i sig (självklart med andra belägg) eller bör man kika på andra ok?

Klurar nämligen på att uppgradera till sådana.
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1681



Det är väldigt bra bromsar! Väldigt konsekvent känsla och biter som attan även med originalbelägg, skivorna är väldigt hållbara/tåliga mot slitage. Oken till standardbromsarna på 380 mm har fästen integrerade i oken likt de flesta BMWs och monteras bakifrån medan de större oken är radialmonterade med adaptrar.

Som referens har APEX kvar original 380 mm på sin F82 M4 som har kört 7:10 BTG med originaleffekt men utan bromskylning, dock är väl Ringen lite snällare mot bromsarna än mindre banor. Men väldigt bra bromsar.

När APEX går igenom sin F82 M4 efter säsongen: https://www.youtube.com/watch?v=GpFpsS3K55A

_________________
André Westersund
Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport
BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i...
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 525


Trådstartare
Re:

Westersund skrev:
Det är väldigt bra bromsar! Väldigt konsekvent känsla och biter som attan även med originalbelägg, skivorna är väldigt hållbara/tåliga mot slitage. Oken till standardbromsarna på 380 mm har fästen integrerade i oken likt de flesta BMWs och monteras bakifrån medan de större oken är radialmonterade med adaptrar.

Som referens har APEX kvar original 380 mm på sin F82 M4 som har kört 7:10 BTG med originaleffekt men utan bromskylning, dock är väl Ringen lite snällare mot bromsarna än mindre banor. Men väldigt bra bromsar.

När APEX går igenom sin F82 M4 efter säsongen: https://www.youtube.com/watch?v=GpFpsS3K55A


Det var precis det där klippet som fick mig att uppmärksamma just dom oken! Då skall jag klura lite och se, alltid kul att höra folks input!
Citera
McRae
HQ
Här sen Maj 2004
Inlägg: 473



Tror att original så är kolvarna en svag punkt på dessa OK, aluminium med en keramikinsats som smälter vid hård bankörning om jag inte har helt fel. På ringen funkar det nog bra, beror på hur tung bil du har samt hur bromsintensiv din favoritbana är.

Men finns eftermarknadskolvar att köpa som löser det hela.

_________________
Rɑnɑld MɑcLeɑn
------------------

Speed costs money, how fast you wanna go?
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1681



Re:

McRae skrev:
Tror att original så är kolvarna en svag punkt på dessa OK, aluminium med en keramikinsats som smälter vid hård bankörning om jag inte har helt fel. På ringen funkar det nog bra, beror på hur tung bil du har samt hur bromsintensiv din favoritbana är.

Men finns eftermarknadskolvar att köpa som löser det hela.


Dom tar upp det i klippet jag länkade till. Verkar mest vara ett problem om man kör beläggen soppslut, undviker man det och har effektiv bromskylning borde det inte vara något problem. Men vill man vara 100% så kan man alltid byta kolvar som du sa.

_________________
André Westersund
Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport
BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i...
Citera
Skruva banåkabil
M3 F80 / M4 F82 Bromsok
1 besök senaste veckan (282 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande