Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
3021 besök totalt |
Var hitta kontakter till spridare?
Jag skulle vilja bygga en kabelhärva. Var kan jag hitta kontakterna till spridare och dylikt? Jag ringde en Opelhandlare, men dom sålde bara kompletta kabelhärvor. ![]() Nån som vet? _________________ William Ekström |
||||
Närmaste gör-det-själv skrot och ta med avbitaren. Jag har två gånger av två försök fått ta spridarkontakter helt gratis. Vad jag vet finns två standarder, Bosch och Nippon Denso så godtycklig bil med rätt sort funkar
![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Hej
Volvo lär annars sälja lösa kontakter, i alla fall om man har tumme med reservdelsmannen... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Mm jo det är ju en lösning, men jag vill gärna ha nya grejer för att det ser snyggt och fräsht ut.
Iofs känner jag ingen volvomek, men jag ska ringa och höra i alla fall. _________________ William Ekström |
||||
Närmaste BOSCHservicedepå, typ El & Diesel har ju det mesta i den vägen.
Se till att ha en crimptång för de stiften så att du får ihop stiften snyggt och med bra kontakt med kabeln. Det kan nog vara ide att kika på nyare bilar på skroten och ta så mycket kabel som möjligt ihop med kontakterna, det är säkert flera andra kontakstycken och givare som kan vara bra att ha. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
Nu finns det väl (inte helt oväntat) olika kontaktdon till spridare.
Jag tror att du vill ha ett don som på Volvospråk heter 6849784 Här är lite fler nummer som du kan tråka ut din lokala Volvohandlare med: För kabelarea: 0,5-1,0mm Tätning:970772 Hylsa:978261 1,1-2,5mm Tätning:970773 Hylsa:978262 Dessutom bör du köpa en liten tub lågtemperaturfett 1161417-9 Fettet sprutar du in i donet innan du kontakterar mot spridaren. om du tycker om att bryta tävlingar och jobbiga elfel så kan du hoppa över tätningarna och fettet ovan. ![]() |
||||
Man ska alltså ha donet 6849784 plus tätning och hylsa? Var sitter hylsan? _________________ William Ekström |
||||
Det stämmer! Tätningen hindrar vatten och fukt från att komma in (eller ut) i donet. Hylsan är själva kontaktblecket. Till varje spridare behövs alltså 1st 6849784 2st tätningar 2st Hylsor |
||||
Då borde väl vanligt batteripolfett funka?
Eller vaselin, har för mig att våra snabbskarvsaker vi hade i lumpen tätade med en liten vaselinpatron. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
3021 besök totalt |