Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 13 besök senaste veckan (48418 totalt) |
kom att tänka på att denna bil har mycket viberationer kännas som från kardanan
kardanen är balanserad och pinjong vinkeln är tidigare justera av en firma som heter bakaxelspesialisten han konstaterade då att pinjonvinkeln var för liten och justerade den, viberationena blev aningens bättre men kvarstår nån som har tips även på detta? han gick även igenom bakaxeln samt detroit locken för att se att inget där var fel. _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||
Re:
Jag får (tycker) däckstuds på blöt asfalt när bakhjulen går loss. Är det nåt som skulle kunna justeras bort? Har alltid lärt mig att vevaxeln och bakaxeln ska vara i samma vinkel men då borde jag kanske prova att korta de övre stagen? _________________ Daniel Steiner |
||||
Svartlock:
Du har väll länklager i 4-länken? och alla 4 stagen är lika långa, eller? Japp, du kan förmodligen juster bort däckshoppen MEN med olika långa stag på en biljä... som kränger kommer det bli brytingar/låsingar i 4-länken med följda att något måste ge sig. Blir typ fästen i karrosen eller dylikt. Vad man kan göra är att ersätta de övre stagens länklager med gummi istället. Hmm om jag inte mins fel har vi distuterat detta förut, men la ner pga låsingen/brytingenrna. EDIT: Sorry detta är lite OT ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||
när man pratar om pinjongvinkeln på bakaxeln, är det i förhållande till motorn och växellådans plan även när man har en delad kardan som består av 1 kardanknut vid växellådan , en centrumlagring i karossen och en cv-knut i mitten och slutligen en kardanknut vid axeln.
jag har en sådan kardan på min escort mk2 som har hjulhopp så fort bakhjulen släpper. jag har provat olika stötdämpare och även extrablad i bladfjädringen, med och utan sänkblock men problemet kvarstår. jag har 0 grader pinjongvinkel mätt mot motor och låda Svartlock: du hade ju oxå hjustudsproblem, har du kommit fram till någon lösning där? _________________ Micke Lundkvist |
||||
Re:
Det var nog så det blev ja.
Jag löste det med att hänga bilen på lyften :P Skämt osido så har jag inte kört med bilen på asfalt sen jag insåg problemet. Jag har dock köpt nya stötdämpare så vi får se om det gör nytta, testas den 30 Mars om jag bara får grejjerna i tid. |
||||
tråden spåra väll ut ..lite ot alltså finns ett lite lowbudget mot hjul hop http://www.justsuspension.com/product/19
_________________ Torbjörn Andersson |
||||
Lyfter en gammal tråd.
Om motor, växellåda och bakaxel sitter stumt i bilen spelar vinkeln på kardanen då någon roll? Den ska väll vara något vinklad för att inte ge viberationerna men spelar det någon roll om motor/ växelåda sitter lägre än bakaxeln i bilen? Och bör man sträva efter att ha vevaxeln vågrätt i bilen om man nu får välja? En kardan och Knutkors fram och cvknut vid bakaxeln _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||
Jag skulle säga att det inte spelar någon roll. Min bakvagn (Sierra) sitter "högt" monterad i bilen, dvs kardanen sluttar svagt uppåt/bakåt.
Med CV-knut är det väl inte heller så kinkigt att få samma vinklar fram och bak heller. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
_________________ Mikael Persson M3 E46 Competition 2006 |
||||
Jag skulle säga att pinjongvinkel och att få kardan och knutar rätt...... är två helt skilda ämnen.
Jag har inte fått några entydiga svar på vad pinjongvinkeln egentligen gör..... och är intr så nyfiken heller, då det mest diskuteras vid stel axel och i dragracing och möjligtvis motorsport med stående starter. Att få motor och bakaxel i rätt förhållande, handlar inte om höjdskillnader eller skillnader i sidled. Det handrar bara om att få linjerna genom motorn och axeln paralella. Samt att få knutar att jobba tillsammans. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 13 besök senaste veckan (48418 totalt) |