Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hjulvinklar vid utflyttad spindel?
245 besök totalt
jojje123
Malmö
Här sen Apr 2003
Inlägg: 8


Trådstartare
Hjulvinklar vid utflyttad spindel?

Hur påverkas hjulvinklarna av utflyttad spindel men fjäderbenslagringen kvar på orginalplatsen.
Dvs, Nedre bärarmar som är förlängda eller utflyttade . Antingen lika mycket på båda inre bussningarna eller att nedre kulbultsinfästing är utflyttad. Infästning mellan fjäderben och spindel ändrad för att kunna ta en större vinkel. Cambervinkel i rakt-fram-läge samma som original.
Kommer bilen bete sig konstigt på vägen och vara ostabil i motorvägsfart
Inre drivaxelinfästning på flänsaxeln kommer jag flytta ut eller göra en spacer på så drivaxeln kommer vara original men ändå klara av 50mm breddning.
Vilket blir bäst? flytta ut nedre bärarm eller göra den längre

_________________
Jörgen Rambris, Malmö

Har Audi som transportmedel och jobb.
4 nollor i fronten o en bakom ratten.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Låt innre infästningen för bärarmen vara ifred. Annars måste du bygga om styrningen.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
jojje123
Malmö
Här sen Apr 2003
Inlägg: 8


Trådstartare
Det får du gärna utveckla.
Vad måste göras förutom att förlänga styrstagen?

_________________
Jörgen Rambris, Malmö

Har Audi som transportmedel och jobb.
4 nollor i fronten o en bakom ratten.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5880



Flyttar man ut inre ledpunkten för bärarmen utan att göra motsvarande med styrningen, påverkas bump steer eftersom inre ledpunkt för styrstag och bärarm inte längre ligger i samma plan/linje i förhållande till varandra som innan.

Hur mycket det påverkar "beror på", det är oftast mindre problem när styrstaget är för långt jämfört med tvärt om.

Men jag håller med Håkan, det bästa är normalt sett att lämna inre infästningen där den ska vara och hellre förlänga bärarmen.

Du kommer öka KPI vilket minskar scrubb och påverkar hur camber och caster samspelar när du vrider på hjulet. Det finns en del skrivet om det sedan tidigare som är värt att läsa.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Skruva banåkabil
Hjulvinklar vid utflyttad spindel?
245 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande