| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
ECE märkning(e-märkning) nödvändigt för import av däck?
|
4 besök senaste veckan (930 totalt) |
|
ECE märkning(e-märkning) nödvändigt för import av däck?
Jag ska ha nya däck till årets säsong och mailade min vanliga handlare i USA. Men denna gång fick jag dock detta svar:
Stämmer verkligen detta? Någon som har erfarenhet av att importera icke e-märkta däck? _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||||||
|
Re: ECE märkning(e-märkning) nödvändigt för import av däck?
Ingen som importerat amerikanska däck utan e-märkning? _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||||||
|
Re: ECE märkning(e-märkning) nödvändigt för import av däck?
Kontakta Tullverket och fråga? _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||||||||
|
Vi köpte våra däck på TireRack, till en Amerikansk adresd.
Sedan skickade hem dom i container. Det finns ju några som skickar containers regelbundet. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||
|
Re:
Borde gå om man på något sätt övertygar om att det inte är däck för användning på väg, för det förstår jag om det finns importförbud på varor som inte är tillåtna att använda för det syfte som tull/varukoden säger. Så att få in dem som något annat än däck (fälgskydd?) på tulldeklarationen borde fungera. Det är ju ingen olaglig vara i sig. Slicks går ju uppenbarligen att importera på något sätt, ingen e-märkning där. Men kanske CE-märkning med avseende på annat än gatlaglighet iofs (jag tänker att att finns krav på halt av PAH-oljor osv.) som kanske saknas. Men nu handlar det väl om däck som finns som e-märkta men inte i aktuell dimension på europamarknaden så då borde de formella övriga kraven vara uppfyllda. Det känns som att TireRack har tulldeklarerat som "däck" och fått backning någon gång, därav deras svar. De lär inte jobba självmant på kreativa lösningar för att kunna sälja enstaka uppsättningar till Sverige så de lär behöva lite tips om vad de ska göra. _________________
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||||||||||
|
Re:
Är väl bara att importera som fendrar till en fritidsbåt. Helt säkert på att Tireracks kundtjänst bara säger så för de vill inte ha en liten krånglig affär med utlänningar _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||||||||
|
Re: ECE märkning(e-märkning) nödvändigt för import av däck?
Bra tips, jag utgick ifrån att det faktiskt var förbjudet att importera dem men några sådana regler fanns inte... _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||||||
|
Re: ECE märkning(e-märkning) nödvändigt för import av däck?
Jag kan göra en kvalificerad killgissning att det enda reella problemet med en avsaknad ECE-märkning är om ett trafikförsäkringspliktigt fordon blir inblandad i en trafikolycka och det (hypotetiskt) kan påverka delkaskoersättningen negativt. _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||||||||
|
De verkar vilja vara säkra på att jag betalar alla kostnader om tullen inte gör som de påstår att de gör....
_________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||||||
|
Re:
Ahaha, bra där Adrian. (han kommer att skicka ditt paket till landet med bra ost och fina gökur) _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||||||||
|
Jag ropade nog hej lite för snabbt...
Idag har jag prata med ytterligare två personer på tullverket och jag börjar få en klarare bild hur det sannolikt kommer fungera... OM någon kollar däcken så kommer de sannolikt skickas tillbaka för att: "däck som importeras till EU skall vara e-märkta". Och jag har försökt ta reda på om man på något sätt kan föranmäla godset eller nått... men icke. Tullverket hävdar att när de hittar något som avviker tar de kontakt med produktens marknadskontrollorgan och frågar om råd. Om detta verkligen sker så gissar jag att marknadskontrollorganet kommer svara tullverket att: "däck som importeras till EU skall vara e-märkta". Och så skickas de tillbaka... Min fallback plan verkar också gå i stöpet... Jag tänkte att jag kan ju alltid köra vidare på Supersport som jag gjort de senaste gångerna.... men nu verkar även de slutat att tillverkas i bakdäckens dimension...
_________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||||||
|
Men inte har väl samtliga däck e-märkning, entreprenaddäck, skottkärror, 4-hjulningar mm mm?
Det kan ju inte vara tullen jobb att gissa användningsområdet, då skulle ju diesel som kan tankas i krigsmateriel inte få importeras eller exporteras? Kanske om de är märkta "Not for highway use" så har du ju en argumentation, men om du inte ens får frågan så blir det knepigare. Då är det ju enklare i container då det inte är lika självklart att returnera godset utan att beröra ägaren av lasten. |
||||||||||
|
Re:
Jo, jag tyckte också det men fick ett antal märkliga förklaringar av dem att det var helt ok att stoppa dem för att de inte korrekt märkta. Bland annat drog person nr2(chef) en historia om hur de hittat en last med fidget spinners som de tyckte såg avvikande ut och där de tog kontakt med marknadskontrollorganet som stoppade lasten... Jag börjar bli lätt trött på detta nu, har nog surfat runt i drygt 3 timmar nu för att försöka hitta lämpliga däck men gått bet... _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||||||
|
Hej
Jag köpte ej e märkta däck från tirerack ca 2005 Det var inga problem, men jag kanske hade tur. Men diskussionen kom upp, kommer dock inte ihåg hur den gick. Men tror jag förklarade att de endast skulle användas för bankörning. Men regler kan ju ha ändrats sedan dess. _________________ // P e r r a P e r _ F o h l s t r ö m |
||||||||||
|
Re:
Våra däck tillhör varukod 4011 10 00 00 "GUMMI OCH GUMMIVAROR; Nya däck, andra än massivdäck, av gummi; Av sådana slag som används på personbilar (inbegripet stationsvagnar och tävlingsbilar)" Men som jag förstått så är problemet egentligen inte tulltekniskt utan att de följer anvisningarna ifrån marknadskontrollorganet för däck(Transportstyrelsen) och orkar inte bry sig om enskilda fall. Men man kan givetvis chansa att de släpper igenom dem. På måndag tänker jag prata med Transportstyrelsen så får vi se hur de tycker man ska hantera det.
Ja, något ändrades tydligen för typ 8 år sedan. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||||||
|
Jag har under vecka snackat med Transportstyrelsen, Fedex och några gånger med Tullverket. Och de flesta säger att det borde inte vara några problem men vi får se...
Pengar är i alla fall skickade... spännande...
Man måste i alla fall imponeras av storleken på Tireracks anläggning:
_________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||||||
|
Re:
Och allt bara för att få förmånen att betala ca 50% mer för en uppsättning däck jämfört med här hemma....
och kanske köra 0.1s snabbare i konbanan... _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||||||
|
Har massor av cross/ enduro däck som saknar ECE/E märkning. Hur har de kommit in i landet tro? Hade du inte fått ett positivt besked fr myndigheten tidigare? Det ska du kunna förlita dig på.
Du nöjer väl dig inte med muntliga besked från en ofantliganställd? Allt ska gå per mail om det rör större pengar. _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||||||||
![]() |
Däck för banåka
ECE märkning(e-märkning) nödvändigt för import av däck?
|
4 besök senaste veckan (930 totalt) |

