Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Turbo Anti-lag för asfaltsåkning ?
2 besök senaste veckan (826 totalt)
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Trådstartare

Hur skall man tänka när man konfigurerar ALS (Anti-Lag-System)  för asfaltsåkning ?  
Jag har provat ut och lärt mig ALS på en bmw M42B18 trackday / isbil. Det funkar otroligt bra efter injustering Det har funkat utan bekymmer i flera år nu. Det är på en liten motor 1.8 liter med stor turbo, HX40 super. kompa 10:1 och på e85.

Det är samma upplevelse som man provade diffbroms och r-däck första gången. Varför har jag inte gjort det här tidigare...

ALS triggas igång på framförallt TPS och varvtal. Tex vid motorbroms 
Ingen gaspedel, TPS  = 0  
varvtal > 1200rpm.

Man senarelägger tändningen ordentligt ca 15-35 grader efter TDC och stänger av  tändningen i ett roterande mönster över cylinderna, oftast 15-25%  och ökar mängden luft in i motorn,antingen via e-gas eller separat luftspjäll. Det finns varianter där luften går direkt till grenröret. Jag kör via cylindrarna. Man kan även lägga till bränsle, främst för kylning, Men det har vi kört utan.

Resultatet är några hekto laddtryck  kontinuerligt under inbromsning och sväng utan gaspedal. Och när så fort man börjar gå på gas avbryts ALS och motorn går nu som en vanlig överladdad motor, men det sker nu helt utan turbo fördröjning. Det går också tillåta ALS fortsätta med TPS'en  kanske upp till 30% för att ytterligare minska spool-up.

Men nu när jag skall ha ALS på min e46 330 turbo  som mest går på asfaltsbanor. hur skall man tänka med ALS konfigen ?  Det är denna bilen https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1687939#1687939

Som jag kör ungefär enligt: släpper gasen, bromsar , svänger med så mycket stödgas som fästet tillåter och efter apex ökar man gasen i takt med radien sträcks ut. Men det går nog inte ha ALS igång så här länge, det blir varmt och även bromservot försvinner när det är trycksatt i insuget.

På E46an har jag även möjlighet att använda hastighet från ABS sensorer som en styrande parameter och  kanske styrvinkelgivaren också skulle kunna vara användbar ? Sprutet är ett maxxecu race och jag kör egas som också släpper igenom extra luften vid ALS aktiverat.

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Kom på en grej man kan göra.
ALS kan vara avstängd så längre bromspedalen används innan en kurva. Finns en orginal bromspedals givare i E46. Onödigt att kasta ur eldsflammor på dom bakom

Efter broms brukar man frikoppla(pedalgivare finns) och växla ner en gång eller två, Också kanske läge att stänga av ALS'en under det här momentet.

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Eldriven vacuumpump till bromsservot löser en del av dina tankar om det du tänker på.
Volvo hade såna på jtcc bilarna.

Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Re:

Benny Steen skrev:
ALS kan vara avstängd så längre bromspedalen används innan en kurva. Finns en orginal bromspedals givare i E46.

Efter broms brukar man frikoppla(pedalgivare finns) och växla ner en gång eller två, Också kanske läge att stänga av ALS'en under det här momentet.

Då kommer den ju inte att vara aktiv så mycket

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

är inte 95db kravet lite svårt att följa med ALS?

BMW 330i -05
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Re:

steffe skrev:
Eldriven vacuumpump till bromsservot löser en del av dina tankar om det du tänker på.
Volvo hade såna på jtcc bilarna.

bra tips. Det förenklar ju inställningar en smula. Skall skaffa en sådan.

super7 skrev:

Då kommer den ju inte att vara aktiv så mycket

ja, och det behövs inte så mycket mera än någon halvsekunds med ALS före man går på gaspedalen. Innan dess är det bara onödig uppvärmning.
Jag försöker ställa in sprutet så kan räkna ut i förväg att nu blir det snart full gas igen.

MaZ skrev:
är inte 95db kravet lite svårt att följa med ALS?

Ljudnivån beror mycket på HUR man ställer tändning,tändsläckning och extraluft. Går att ha hela vägen från old-school bang-bang så träden svajar till mera av ett rejält avgasbludder. Men strunt i eventuella Db gränser för diskussions sak. Vi tänker oss 80 talets glada dagar ungefär.

Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004

Jag tänker att du kan kika på det här: https://driver61.com/uni/corner-exit/

För att fundera på när behöver du effekten..

som jag tänker är att så länge du har max broms och inget styrutslag (dvs ingen trailbraking) så behövs inget turbotryck, när man börjar minska broms och använda greppet för att svänga så är det ju helst en mjukövergång från 100% broms till 0% broms och 100% sväng, och när svängen öppnar upp så går man från 0% gas till 100% gas. Beroende på hur snabbt det här går så skulle det vara att ALS går på när du har släppt bromsen helt då det är en liten stund när man använder allt grepp till att svänga. iaf om man högerbromsar....

2 besök senaste veckan (826 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande