Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1432 besök totalt |
Oljekyning med vatten..
![]() Jag lånade en bild på Andersson turbosystems mkt läckra hoj- mkt imponerande bygge!! ![]() Jag tycker denna oljekylare ser ut som en Laminova kylare. är det någon som har erfarenhet av denna typ av kylare även vid lång och hård belastning? Vad är det för pris på en sådan? Vad har olje viskositeten för inverkan på oljetempen 10W40 el. 15W50? Tack på förhand!! _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||
denna typ av kyl sitter original på speedstern (ev på elisen också) och den är tokbra.
vi kör den på racespeedstern, och efter 9timmars race såg oljan ut som ny (och det brukar den inte göra ![]() skulle gissa att denna är en av marknadens effektivaste kylare ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
Peugeot har en orginal vatten-olja kylarepå dom gamla "sportigare" motorerna som sitter mellan filtret och blocket. Nyttjar vanliga kylvattnet.
Funkar väldigt bra, iallafall för mig ![]() 90grader på gata och runt 100 på bana. Är ju inte rätt märke eller konstruktion, syftade på principen vatten/olja. Edit: förtydligar mig lite. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
Det sitter en sådan på Imprezan med, men funktionen är sisådär...helst skulle man ha en termostatstyrd oljekylare i nosen på bilen.. Nu ger jag mig när tempen närmar sig 120 grader istället. ![]() /J |
||
Det sägs att oljan transporterar bort upp mot en tredjedel av motorns spillvärme.
Den vattenkylda oljekylen typ Laminova lär vara bland de effektivaste på marknaden. Dessutom lär den hjälpa till att få upp oljan i driftstemperatur snabbare vilket är bra. Den behöver dessutom inte placeras i närheten av kall luft utifrån. Lite bökigare att installera då den måste kopplas in i bilens vattensystem någonstans. Men.... ...om man misstänker att man redan ligger i gränslandet vad orginal vattenkylsystem i bilen klarar p.g.a att man lagt i en större motor än vad som låg orginal i bilen. Vilket är då att föredra luftkyld eller vattenkyld oljekylare?? Fredrik |
||
http://www.sambilmode.se/samindex.ht NY UNIK OLJEKYL TESTAD FÖR TUFFA TAG I MOTORSPORT Inga sönderslagna kyl vid avåkningar eller från sten och grussprut. oljan kyls av motorns kylvatten. Demonterbar för t.ex. tvättning. Högre varvtal ger högre vattenflöde till kylaren. Kyleffekten ökar när det behövs som bäst. Placera den där det finns utrymme och där den är bäst skyddad.Utan kyl: Kylvatten 85OC Med kyl: C43-180 Motorolja 120OC 112OC Växellådsolja 120OC 105OCUtan kyl: Kylvatten 85OC Med kyl: C43-330 Motorolja 140OC 123OC Växellådsolja 140OC 111OC Part no Description Image Pris SEK 95082212 C43-180 mm 2445:- 95082213 C43-330 mm 3335:- _________________ ![]() --VVTS-- ![]() |
||
Har något liknande på min Renault. På den nya motorn sitter det en större variant. Frågan är om den kan förväntas ha tillräcklig kapacitet även för en lite trimmad motor. Kallare termostat och större kylare borde ju medföra att det borde funka hyfsat kan man ju hoppas. Blir till att införskaffa en oljetempmätare tror jag. Har alltid trott att den ska ha ganska dålig kapacitet och att det bästa är med en separat kylare med termostat. ![]() Fast den borde ju vara bättre än ingen alls tycker man. Om den nu inte har som primär funktion att värma oljan... _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||
Jag har en liggandes som man klämmer mellan oljefiltret och filterhållaren. Sedan är det bara två anslutningar för vatten in och ut. Tänkte om någon är sugen. Den verkar vara helt ny. Jag fick den av en VVS'are på mitt gammla jobb. Någon?
_________________ Per Wahlqvist |
||
Tja, om inte oljan kyls på annat sätt så blir det vatensystemet som får ta hand om all kylning ändå. Så resultatet blir att öka kylarean med extra oljekylyta eller mer vattenkylyta. Jag skulle öka vaten kylytan om jag var så nära marginalen i alla fall. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1432 besök totalt |