Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Oljekyning med vatten..
1432 besök totalt
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Oljekyning med vatten..





Jag lånade en bild på Andersson turbosystems mkt läckra hoj- mkt imponerande bygge!! thumbs up
Jag tycker denna oljekylare ser ut som en Laminova kylare. är det någon som har erfarenhet av denna typ av kylare även vid lång och hård belastning?
Vad är det för pris på en sådan?
Vad har olje viskositeten för inverkan på oljetempen 10W40 el. 15W50?

Tack på förhand!!

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

denna typ av kyl sitter original på speedstern (ev på elisen också) och den är tokbra.

vi kör den på racespeedstern, och efter 9timmars race såg oljan ut som ny (och det brukar den inte göra )
skulle gissa att denna är en av marknadens effektivaste kylare thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Peugeot har en orginal vatten-olja kylarepå dom gamla "sportigare" motorerna som sitter mellan filtret och blocket. Nyttjar vanliga kylvattnet.
Funkar väldigt bra, iallafall för mig thumbs up
90grader på gata och runt 100 på bana.

Är ju inte rätt märke eller konstruktion, syftade på principen vatten/olja.

Edit: förtydligar mig lite.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859



Eric Josefsson skrev:
Peugeot har en orginal vatten-olja kylarepå dom gamla "sportigare" motorerna som sitter mellan filtret och blocket. Nyttjar vanliga kylvattnet.
Funkar väldigt bra, iallafall för mig thumbs up
90grader på gata och runt 100 på bana.

Är ju inte rätt märke eller konstruktion, syftade på principen vatten/olja.

Edit: förtydligar mig lite.


Det sitter en sådan på Imprezan med, men funktionen är sisådär...helst skulle man ha en termostatstyrd oljekylare i nosen på bilen..

Nu ger jag mig när tempen närmar sig 120 grader istället.

/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004
Inlägg: 350



Det sägs att oljan transporterar bort upp mot en tredjedel av motorns spillvärme.
Den vattenkylda oljekylen typ Laminova lär vara bland de effektivaste på marknaden.
Dessutom lär den hjälpa till att få upp oljan i driftstemperatur snabbare vilket är bra.
Den behöver dessutom inte placeras i närheten av kall luft utifrån.
Lite bökigare att installera då den måste kopplas in i bilens vattensystem någonstans.

Men....

...om man misstänker att man redan ligger i gränslandet vad orginal vattenkylsystem i bilen klarar p.g.a att man lagt i en större motor än vad som låg orginal i bilen.

Vilket är då att föredra luftkyld eller vattenkyld oljekylare??

Fredrik
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1693

Namndispens
Namndispens

Var köper man en laminovakylare och vad kan den tänkas kosta ungefär?

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



blixten skrev:
Var köper man en laminovakylare och vad kan den tänkas kosta ungefär?

/Johan B





http://www.sambilmode.se/samindex.html


NY UNIK OLJEKYL TESTAD FÖR TUFFA TAG I MOTORSPORT
 Inga sönderslagna kyl vid avåkningar eller från sten och grussprut. oljan kyls av motorns kylvatten. Demonterbar för t.ex. tvättning. Högre varvtal ger högre vattenflöde till kylaren. Kyleffekten ökar när det behövs som bäst. Placera den där det finns utrymme och där den är bäst skyddad.Utan kyl: Kylvatten 85OC Med kyl: C43-180 Motorolja 120OC 112OC Växellådsolja 120OC 105OCUtan kyl: Kylvatten 85OC Med kyl: C43-330 Motorolja 140OC 123OC Växellådsolja 140OC 111OC


Part no Description Image Pris SEK
95082212 C43-180 mm 2445:-
95082213 C43-330 mm 3335:-

_________________

--VVTS--
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3014



Eric Josefsson skrev:
Peugeot har en orginal vatten-olja kylarepå dom gamla "sportigare" motorerna som sitter mellan filtret och blocket. Nyttjar vanliga kylvattnet.
Funkar väldigt bra, iallafall för mig thumbs up
90grader på gata och runt 100 på bana.


Har något liknande på min Renault. På den nya motorn sitter det en större variant. Frågan är om den kan förväntas ha tillräcklig kapacitet även för en lite trimmad motor.

Kallare termostat och större kylare borde ju medföra att det borde funka hyfsat kan man ju hoppas.
Blir till att införskaffa en oljetempmätare tror jag.

Har alltid trott att den ska ha ganska dålig kapacitet och att det bästa är med en separat kylare med termostat.
Fast den borde ju vara bättre än ingen alls tycker man. Om den nu inte har som primär funktion att värma oljan...

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003
Inlägg: 610



Jag har en liggandes som man klämmer mellan oljefiltret och filterhållaren. Sedan är det bara två anslutningar för vatten in och ut. Tänkte om någon är sugen. Den verkar vara helt ny. Jag fick den av en VVS'are på mitt gammla jobb. Någon?

_________________
Per Wahlqvist
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Fredrik olsson skrev:
Men....

...om man misstänker att man redan ligger i gränslandet vad orginal vattenkylsystem i bilen klarar p.g.a att man lagt i en större motor än vad som låg orginal i bilen.

Vilket är då att föredra luftkyld eller vattenkyld oljekylare??

Fredrik

Tja, om inte oljan kyls på annat sätt så blir det vatensystemet som får ta hand om all kylning ändå.
Så resultatet blir att öka kylarean med extra oljekylyta eller mer vattenkylyta. Jag skulle öka vaten kylytan om jag var så nära marginalen i alla fall.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Allmänt banåkaforum
Oljekyning med vatten..
1432 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande