Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 328i -95 | << 1, 2, 3 ... 41, 42, 43, 44 >> 15 besök senaste veckan (265764 totalt) |
I ett ögonblick av fåfänga så blev instrumentpanelen mycket snyggt flockad av Finess.
Som framgår av bilden ligger det lite extra batterikabel på golvet (tog till extra längd vid inkoppling av huvudströmbrytare för att inte göra bort mig) som kommer kapas till och sedan kopplas till motorn. Till det behöver jag en kopplingsplint (för 50 mm2-kabel) av något slag. Någon som har tips på var man kan köpa det? Planen är också att låta det tunga 70ah-batteriet siitta på plats för transportkörningar, tex tor Ringen. Men att väl framme vid banan lyfta ur det och köra på ett litet lätt 2kgs-batteri. För det ändamålet skulle jag gärna vilja ha en omkopplare för kabel på 50 mm2. Någon som har tips på var man kan köpa det? Biltema har inte så särskilt vackra omkopplare till båtar: https://www.biltema.se/bat/elutrustn _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
I enlighet med min ideologiska övertygelse har jag på min födelsedag utfört kroppsarbete. Det byggdes luftstyrning till oljekylare, byttes bussningar och sneda bromsbelägg.
Snart bär det av till ringen. Säkrast att allt är i topptrim då. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Det lilla batteriet kommer alltid att vara monterat? Kanske skulle det fungera med att ansluta det stora batteriet med https://www.batteriexpressen.se/cate //Nisse _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Tack! Där finns sådana med rimlig prissättning! Jag har köpt denna typ av kopplingar på Ebay. Men inte hittat något vettigt i pris eller storlek i Sverige. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Den som har förslag på hur man skapar en catchtanklösning eller liknande för avluftningen till växellådan får gärna tipsa.
Lådan är en fem-petad E36 328i-låda. Med en slutväxel på 3,73 snurrar den fort och med sidokrafterna på ringen blir det lite för mycket för den. Så det ser ut så här. Jag har tidigare haft en gummislang monterad på avluftningen. Den gjorde dock att ventilen blockades så lådan började fukta på andra ställen. Till i år testade jag därför med en krympslang. Men det fungerade inte. Nere på ringen fick detta bli lösningen. Tyvärrr funkade inte det heller efter ett par varv. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Standardlösningen på BMW-lådor för lösa detta är gummislang hela vägen upp till motorummet med litet konfilter på slutet.
Avluftning på lådan öppnas helt till full slangdiameter. Antingen kapa toppen på befintlig rörbit eller rycka ut den gänga in en banjokoppling. Du skall helt ha tillräckligt mycket nivåskillnad och area så den mängd olja som tryck ut i ventilation inte orkar stiga hela vägen upp. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||
Håller med nisse, detta är nog bästa sättet, frågan är just om du kan ha bägge batterierna inkoplade samtidigt, eller om de skadas p.g.a laddning eller storleksskillander, å jag gissar på att det lilla är ett litium batteri? Skulle nog ha en hon-hanske fast monterad i bilen, och han-hanskar på batterierna, de större batteriet urlyftbart, och det mindre fastmonterat nära handsken. Kan det funka? Kolla i tyskland, tror RS1800 köpte precis sånt till DTM-16v bilen för att just ha för start. _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Tack. Jag hade en liknande (hastigt konstruerad) lösning men gummislangen nöp om hatten på avluftningen. Så lådan började fukta ur andra packboxar. Får försöka göra en mer genomtänkt variant och testa igen. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Tänkte inte ha båda batterierna inkopplade samtidigt. Önskar också att man skulle ha en snabb snap-on lösning. Men bilen studsar och far så säkrast är kanske en kopplingsdosa där det är fastskruvat. Det är ju inte sååå många gånger per år som det skall lossas och bytas. Det kan man skruva. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Med bara en vecka kvar till ringen får motorn ny olja för tredje gången i år.
Det blir nya belägg fram. Fem millimeter kvar på de gamla. Men hellre lyxa till det med nya för att slippa ligga nere på ringen och byta. Snålheten får inte bedra visheten. Sedan har BMW Racing Development 3D-printat lite olika skräddarsydda ventilationslösningar till växellådan. En modifierad variant har printats inatt och kommer med posten imorgon. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Det är som bilderna visar 3D-printat en "hatt" med mindre diameter i botten och större diameter uppe vid hattens tak för att den lilla brickan som ligger löst uppe på röret på lådan fortfarande skall kunna fladdra fritt och "ventilera". Det fungerade inte först utan krävde extra tweakande nere på ringen. Drog åt slanklämman som håller det hela på plats. Men den stora skillnaden gjordes otvivelaktigt genom byte av växellådsolja. Min hade börjat skumma. Om den gör det är den förstörd - tror jag. Den återgår inte. Bästa lösningen på detta ventilationsproblem vore att rycka bort ventilhatten som sitter på plåtröret på lådan. Så att man får ett rent/öppet rör ner i lådan. På detta rör sätter man sedan en slang som man leder upp någonstans som olja kan stiga upp i och sedan rinna tillbaka ner. Trots att det är jäkligt trång och risken finns att det faller ner metallbitar i lådan är jag sugen på att testa det. Önskar att jag hade tänkt på det när motor och låda ändå var ur bilen i vintras. Det är väl den nedre delen av den här som skulle trilla ner i lådan? Ser dessvärre ut som om ett sådant scenario skulle ligga i farans riktning. Det ser iofs också ut att vara presspassning på hela röret? Så kanske man kan lirka loss den och genomföra en "rensning" och ploppa tillbaka den? _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Provkört och nöjd?
Haft 2st 1400kr spakar mao enklare modeller som varit riktigt trevliga och som jag kan tänka mig igen. Backspärrsfunktion känner jag aldrig varit en usp och hur spaken rör sig handlar mycket om pinnens längd under bilen samt hur slapp lådan blivit. Vore skoj om du hade möjlighet att jämföra med en billig variant och se om du dubbla priset är rättfärdigat. _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||
Återkoppla hur det går. Tror att extra plåten under är viktig oavsett pris på spaken för att få en "sandwich" effekt som stadgar upp. _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 328i -95 | << 1, 2, 3 ... 41, 42, 43, 44 >> 15 besök senaste veckan (265764 totalt) |