Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
blästra under
1912 besök totalt
bamazonen
karlstad
Här sen Jun 2004
Inlägg: 47


Trådstartare
blästra under

Dags och blästra bort resterna av undereds massan nu men frågan är nu när jag skrapad bort nästan allt under går det och blästra bort de sista då?.

Hur mycket bläster sand behövs? När det bara är rester kvar ungefär? och hur stark kompressor typ?


tacksam för svar!

/ Karlsson

_________________
viktor karlsson
är inte så mycke för datorer men rejsa.nu är kul

Amazing rejsing
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Re: blästra under

bamazonen skrev:
när jag skrapad bort nästan allt under går det och blästra bort de sista då?

/ Karlsson


Jupp..bara att nöta lite extra med sanden så brukar det gå bra..iaf om massan är gammal o lite torr...

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



Jag har inte provat det här själv, men har fått tipset att pensla lite diesel på underredet, plasta in och låta det stå över natten. Sedan skall det tydligen vara lätt att få bort(dock inte med bläster, antar jag).
Citera
bamazonen
karlstad
Här sen Jun 2004
Inlägg: 47


Trådstartare
Alexi Törnqvist skrev:
Jag har inte provat det här själv, men har fått tipset att pensla lite diesel på underredet, plasta in och låta det stå över natten. Sedan skall det tydligen vara lätt att få bort(dock inte med bläster, antar jag).


de kanske va nått kan ju prova me en liten bit i alla fall kanske går med bromsvätska med? de löser ju det mästa


/ Karlsson

_________________
viktor karlsson
är inte så mycke för datorer men rejsa.nu är kul

Amazing rejsing
Citera
capri
Tierp
Här sen Aug 2004
Inlägg: 55



Någon bra avfettning och hetvattentvätt är inte dumt heller...

_________________
Mattias Forsberg

-------------------
Capri 2,9 i TURBO
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



bamazonen skrev:
Alexi Törnqvist skrev:
Jag har inte provat det här själv, men har fått tipset att pensla lite diesel på underredet, plasta in och låta det stå över natten. Sedan skall det tydligen vara lätt att få bort(dock inte med bläster, antar jag).


de kanske va nått kan ju prova me en liten bit i alla fall kanske går med bromsvätska med? de löser ju det mästa


/ Karlsson

Bromsvätska kanske funkar, men blir det inte lite dyrt?
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Alexi Törnqvist skrev:
Bromsvätska kanske funkar, men blir det inte lite dyrt?


Färgen lär fästa jättedåligt när det ska målas...

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Ånghögtryckstvätt (?) har jag fått tips om att det ska fungera utmärkt.
Citera
capri
Tierp
Här sen Aug 2004
Inlägg: 55



Precis vad jag skrivit lite högre upp...

_________________
Mattias Forsberg

-------------------
Capri 2,9 i TURBO
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Ska man inte undvika att blästra bärande och förstyvande delar?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



capri skrev:
Precis vad jag skrivit lite högre upp...


Får skylla på Mr Guinness
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Pär Hansson skrev:
Ska man inte undvika att blästra bärande och förstyvande delar?


Nä varför då?...bästa grunden inför målning är ju blästring..speciellt ett gammalt bilunderede som oftast har rost i någon grad.......däremot den tunnare karossplåten i tex dörrspeglar bör man väl hålla sig ifrån eftersom den gärna sträcker sig av tryck o värmen som blir,men det funkar där med om man är lite försiktig

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Anders Larsson skrev:
Pär Hansson skrev:
Ska man inte undvika att blästra bärande och förstyvande delar?


Nä varför då?...bästa grunden inför målning är ju blästring..speciellt ett gammalt bilunderede som oftast har rost i någon grad.......däremot den tunnare karossplåten i tex dörrspeglar bör man väl hålla sig ifrån eftersom den gärna sträcker sig av tryck o värmen som blir,men det funkar där med om man är lite försiktig
Bästa eventuella förklaringen till tumregeln jag kan finna är:

-Man gör effektiva tjockleken mindre.
-Valsningen gör att sträckgränsen lokalt i ytan på plåten ökar (sant), detta ytskikt tas bort genom bästring och plåten uppnår sin sträckgräns vid lägre belastningar, pga att böjstyvheten minskar samtidigt som sträckgränsen hos ytmaterialet? Man åker därför snart omkring med plasticerat stål i delar som är kritiska för styvheten?
-Plåten "mjuknar". En känsla som en del bilbyggare har. Kanske beroende på ovanstående fenomen.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003
Inlägg: 587



Pär Hansson skrev:
Ska man inte undvika att blästra bärande och förstyvande delar?


Detta var ngt jag funderade på i mitt tidigare yrke, ställningsmontör. 99 procent av alla väg/gångbroar jag byggt ställning under för renovering har blästrats inför målning. Har brokonstruktören tänkt den tanken när han dimentionerade matrealet i bron? Vid ett tillfälle satte sig bron så mycket av ställningens vikt att frigången till lastbilarna på vägen under minskade från ursprungets 60cm till nån dm... "Rätt" spännande att sitta på ställningen då Efter lite elaka formuleringar med beställare osv så kom dom -efter vi nämnt lite vikter på blästersand som också ska adderas....- fram till att vi fick riva alltihop och bygga om med aluminiumställning ist. Mycket lättare och mycket dyrare

_________________
Tobias Persson
Kör:
Banbil: S2 coupe -93
Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
Skruva banåkabil
blästra under
1912 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande