Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1912 besök totalt |
blästra under
Dags och blästra bort resterna av undereds massan nu men frågan är nu när jag skrapad bort nästan allt under går det och blästra bort de sista då?. Hur mycket bläster sand behövs? När det bara är rester kvar ungefär? och hur stark kompressor typ? tacksam för svar! ![]() / Karlsson _________________ viktor karlsson är inte så mycke för datorer men rejsa.nu är kul Amazing rejsing |
||||
Re: blästra under
Jupp..bara att nöta lite extra med sanden så brukar det gå bra..iaf om massan är gammal o lite torr... _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport ![]() |
||||
de kanske va nått kan ju prova me en liten bit i alla fall kanske går med bromsvätska med? de löser ju det mästa / Karlsson _________________ viktor karlsson är inte så mycke för datorer men rejsa.nu är kul Amazing rejsing |
||||
Bromsvätska kanske funkar, men blir det inte lite dyrt? |
||||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Nä varför då?...bästa grunden inför målning är ju blästring..speciellt ett gammalt bilunderede som oftast har rost i någon grad.......däremot den tunnare karossplåten i tex dörrspeglar bör man väl hålla sig ifrån eftersom den gärna sträcker sig av tryck o värmen som blir,men det funkar där med om man är lite försiktig _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport ![]() |
||||
-Man gör effektiva tjockleken mindre. -Valsningen gör att sträckgränsen lokalt i ytan på plåten ökar (sant), detta ytskikt tas bort genom bästring och plåten uppnår sin sträckgräns vid lägre belastningar, pga att böjstyvheten minskar samtidigt som sträckgränsen hos ytmaterialet? Man åker därför snart omkring med plasticerat stål i delar som är kritiska för styvheten? -Plåten "mjuknar". En känsla som en del bilbyggare har. Kanske beroende på ovanstående fenomen. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Detta var ngt jag funderade på i mitt tidigare yrke, ställningsmontör. 99 procent av alla väg/gångbroar jag byggt ställning under för renovering har blästrats inför målning. Har brokonstruktören tänkt den tanken när han dimentionerade matrealet i bron? Vid ett tillfälle satte sig bron så mycket av ställningens vikt att frigången till lastbilarna på vägen under minskade från ursprungets 60cm till nån dm... ![]() ![]() ![]() _________________ Tobias Persson Kör: Banbil: S2 coupe -93 Familjebil: Sharan V6 4 motion -04 Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1912 besök totalt |