Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 1505 besök totalt |
Svets där strömmen inte går att reglera
Min Stahlwerk TIG200P har fått ett ganska mysko fel. Strömmen, Peakt Current, går inte längre att ställa in (uppskattar att den svetsar med ca 100A), men displayen hänger med när man vrider på potentiometern. Helt låst är inte strömmen, men den ligger betydligt högre än displayen visar. Det märks skillnad på 1 och 60A tex, men 1A bränner hål i 1mm plåt... Både Ac och DC, men mer tydligt på AC. Hur börjar man felsöka det där egentligen? Garantin gick såklart ut förra året, och Stahlwerk vill att man skickar svetsen till Tyskland för felsökning och reparation. ![]() ![]() |
||||||
Vad har varit felet när du har reparerat?
Har det varit samma symptom som jag har eller bara generellt att du reparerat Stahlwerk-svetsar? ![]() |
||||||
Re:
Har inte kollat än, men eftersom den går på samma kanal som handtaget och att handtaget bara är av/på och ingen justerbarhet så räknar jag inte med att se någon bättring med pedalen. @Steffe; får blåsa av den ikväll. Menar du att den är smutsig inuti också, om den är smutsig utanpå? ![]() |
||||||
Re:
Damm är också en typ av ledare när det ligger över kretskort och kontakter..... ![]() ![]() Lycka till med blåsjobbet ![]() _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||
Urblåst. Inga jättemängder damm direkt.
Allt ser helt och rent ut, mer än så kan jag inte riktigt avgöra i dagsläget. ![]() Felet kvarstår iaf. ![]() ![]() ![]() |
||||||
Om en mosfet går sönder är det inte helt ovanligt att det blir kortis = beroende på konstruktion kan det bli så att det den skulle styra istället går på fullt spett hela tiden. Det här är ett redigt långskott eftersom jag inte vet alls hur den där är konstruerad. Det kanske inte ens styrs med mosfetar alls
![]() _________________ ![]() |
||||||
Re:
mosfetar kan gå sönder i halvläge också, de verkar inte vara konsekventa alls _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Jag har inte alltför sällan, efter en okulär besiktning, hittat rökta kondingar eller motstånd.
Efter att ha bytt ut dessa, har apparaten funkat igen! Kan vara värt att kolla efter grillade komponenter. _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||||||
Re:
Vi hade en instumenttekniker på LTH (nu pratar vi tidigt 90-tal) som sniffade fram ett par rökta kondingar i ett miljoninstument (NMR som dessutom var stor/tung och placerad på 6e våningen). Två små delar från ELFA så gick den maskinen i 10 år till (den var gammal så det fanns ingen som ville ens undersöka den). |
||||||
Re:
Jag har både kollat kondningar och triacs/mosfetar utan att se något som ser konstigt ut tyvärr. Felet är ju lite skumt också, eftersom den fortfarande funkar i alla lägen osv. Har flera gånger behövt dubbelkolla minnet om det verkligen är fel på den... ![]() |
||||||
Re:
Kylsprej är också felsökarens bästa vän när det är intermittent fel ![]() _________________ ![]() |
||||||
Re:
![]() |
||||||
Inget svar på frågan men jag har också en Stahlwerk där pedalen gav upp där svetsströmmen varierande lite som den ville oavsett input.
Jag använder uteslutande pedal så vet inte hur det hade visat sig utan pedal dock. Calle _________________ Calle Olsson |
||||||
Re:
Menar du kolsyresläckaren ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 1505 besök totalt |