Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazda Mx-5 1990 - Fodervärd åt sonens bil tills vidare. | 1, 2 >> 43 besök senaste veckan (4946 totalt) |
Nature abhors a vacuum. Så naturligtvis åkte vi några timmar österut och hämtade hem en vit bakhjulsdriven bil med popup lampor. Detta är dock sonens bil jag är bara bulvanägare och bank tills dess att han jobbat ihop tillräckligt att betala tillbaka pengarna och under tiden får jag köra den eftersom han har minst 18 månader till körkortet. Väl hemma så påbörjades operation avgubbifiering direkt och påklistrade kromlister avlägsnades omgående. Bilen är en 1990, 1,6 115 hk, importerad 2004 och sedan dess har den körts 15-20 mil per år så vid årets besiktning hade den gått 14490 km. Sedan 2015 har den kört 34 mil pga sjukdom hos ägaren. Det finns en del att pyssla med men mestadels är det bara rengörning som står på schemat. Fyra nya däck är dock kritiskt då de som sitter på är datumstämplade 2004. Turen hem var begränsad till 100 km/h pga kraftig obalans och ståplattor som sakteliga gav sig allt eftersom de 24 milen betades av. Sonen är sjukt nöjd då en vit NA Miata är hans drömbil. En uppsättning andra fälgar i 7x15" står också på önskelistan. Jag tror jag lätt kan klara av alla julklappar och födelsedagar närmaste åren. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
_________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||
Senaste dagarna har mest ägnats åt att tvätta, städa och fixa till bilen.
◯ Gamla icke önskvärda klistermärken har tagits bort. Bara "Car of the year" märket fick stanna. ◯ Den gamla vitlackade orginalantennen har bytts till en kortare svart variant. ◯ Stereon har uppgraderats till en modernare med bluetooth ◯ Nya fälgar och däck har beställts ◯ C-tek batteriladdar kontakt installerad Måndagskvällen ägnades åt den ädla sportgrenen "avlägsnande av hjul låsmuttrar utan tillgång till korrekt verktyg" Vinkelslip och tryckluftshammare var de utvalda vapnen och efter ca 90 minuter var det klart. De tre första gick såklart ganska lätt men den sista vägrade släppa. Fälgarna fick lite märken såklart men dom ska ju ändå bytas ut. I morgon blir det slalompremiär, är man berättigad till tidsavdrag när man har däck som är daterade 2004? _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Är däcken sedan 2004 och fortfarande har mönster kvar så är det obligatorisk piruett i alla vändningar
Vi ses imorgon! _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Racerapport jahapp.
Eeeeh, ja det kan väl sammanfattas med att Miatan är riktigt rolig och lättkörd jämfört med 914:en. När 914'en släpper då är det tvärkört att hämta hem det, iallafall för en medioker förare som mig för att gränsen mellan grepp och inte grepp är så tunn. Med Miatan känns det som en mycket bredare zon man kan utforska med mer eller mindre gas input. Det gick inte speciellt fort dock men vi åkte mest för att känna på bilen och få lite mer koll på vad som behöver åtgärdas framöver. Motor, växellåda och bromsar känns helt ok. Chassit är lite svajigt men funkar tills vidare. 1. Nya däck, 18 år gamla Debica Furio gör inte nån glad, visst blir det lite lättare att hänga ut baken men de gör inte riktigt bilen rättvisa. Nya däck och fälgar är beställda. 2. Nya motorfästen känns som det kan behövas. 3. Vi behöver byta o-ringen på kamaxelgivaren, den läcker olja och vi tror att det kan ha kommit olja på lamellen då det hugger lite ibland när man kör iväg. 4. Troligtvis ny lamell och tryckplatta. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Kraniel har gjort en väldigt bra sammanfattning av detta när han provkörde en Miata efter att ha provat en Opel Speedster. Han skrev typ "Det känns som om man kan kan byta kanal på radion från det man känner att det börjar släppa tills det är dags att hämta hem sladden" Grattis till bilen! _________________ Fredrik Liljenberg Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90.... |
||
Äntligen lite ledigt igen. Morgonen börjades med upphissning, av med däck och sen släppte på på bakre delen av innerskärmarna för att se vad vi kunde hitta där. Jodå visst fast det lite ytrost under ett kilo grus och sand. Även spår av lite gamla svetslagade hål. Vi skrapade rent, dammsög och blåste med trycklyft så bra som möjligt sen drog jag på ett lager rostätare. Till hösten får vi ta av framskärmarna helt och åtgärda det på ett bättre sätt men nu kan vi iallafall köra över sommaren utan att det blir sämre. Där här högen är bara det första som satt löst bakom innerskärmen. Vi fick nog bort två fulla sopskyfflar, per sida. Lättning är gratis effekt ! Mmm, spår efter gamla kvalitetslagningar, dvs bränn på med migsvetsen tills hålet försvinner. Skrapat, borstat och avtvättat. Mycket trevligare. Efter lunch blev det cabbe ner, på med grönskylten och sen ut och övningsköra i 4-5 mil och såklart stannades det för fotostop. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Grattis till att ha hittat ett fint exemplar och riktigt kul att se er bägge i konbanan!
Ska sonen ta några varv med grönskylt i konbanan i augusti med kanske? _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||
Vi väntar nog tills nästa år för det, känns lite onödigt att lösa en licens för honom för bara en eller två körningar. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Så här så den ut förra helgen när den var nyköpt strax efter chromelisterna ryckts bort. och så här ser den ut idag efter operation korta ner avgasröret. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Beställde lite delar till den igår från IL Motorsport
Motorkuddar CAS-o-ring Kopplingskit med uttrampningslager Slavcylinder och stålomspunnen slang till slavcylindern Vevaxeltätning Tätning till baklampa _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Haha, ja däck och fälgar är ju redan beställda och prio nummer ett, fälgarna har redan kommit men däcken dröjer till nästa vecka. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Förra veckan kom fälgarna och igår kom de nya däcken. Kompisen var snäll och ställde upp med montering och balansering idag och sen var det direkt hem och montera på dom. Det kom även ett paket från IL Motorsport denna veckan så det blir lite mer mek och uppgraderingar framöver. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Dagens mek var att byta ut de trettio år gamla motorkuddarna. Det gick ganska bra men när det skulle provköras visade det sig att förarsidans kudde hamnat lite snett så det blev till att ta en paus och göra ett litet omtag senare på dagen. Efter kvällsmaten kunde dock grönskylten tas fram så åkte vi ut och övningskörde några mil. Perfekt cab väder och ingen trafik. Provkörningen visade att bytet var behövligt, mycket mindre vibrationer vid gaspådrag och motorbroms samt generellt en mycket mer "solid" känsla i bilen nu. Glad midsommar. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Dagens meck blev byte av kamaxelgivarens o-ring. Det var nog dags för jag tror inte o-ringar ska ha samma shore tal som en 20 år gammal solblekt plasthink, dom tätar liksom dåligt då. Det gick så fort och enkelt att jag inte kom mig för att ta några bilder.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
En ny mer permanent hållare till främre nummerplåt har ritats, laserskurets och svetsats ihop. Samma sak gjordes för att ta fram en hållare till brandsläckaren. En 3 mm tjock laserskuren plåt som fäster i stolens främre M10 skruvar. Främre positionsljus har bytts från gamla trötta ärgade glödlampor till vänster i bild till nya LED dito till höger. Kommande vecka så ska bilen på verkstad för att byta den troligtvis oljekontaminerade kopplingen och sedan en pysläckande kylareslang. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Våra race- och banåkarbilar Mazda Mx-5 1990 - Fodervärd åt sonens bil tills vidare. | 1, 2 >> 43 besök senaste veckan (4946 totalt) |