Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 40, 41, 42, 43, 44 >> 20 besök senaste veckan (266520 totalt) |
Vilken fantastisk dag man hade
![]() ![]() Foto: Ronny Persson Fri Träning 1 - Det är väldigt mycket nojja och rattrost när jag ger mig ut. Efter lite trevande körning upptäcker jag att sakerna lirar och däcken känns ok så jag provar trycka på lite. Min Performance box visar 1:12,1 som bäst vilket sätter tonen för var jag befinner mig och jag är väldigt nöjd. Jag noterar också att Oljetempmätaren visar sådär 113 grader vilket också är ett positivt hälsotecken. I depå justerade jag däckrtyck till 2,0 bar. Känner även på oljekylet som är varmt, det är också positivt för nu vet jag att även det fungerar. Fri Träning 2 - Ok, nu har jag känt på materialet men körningen är inget att hurra över. Har på senare tid inte känt mig säker i svackan efter NGK men under passet hittar jag en bra blickpunkt som förbättrar avsevärt. Sedan försöker jag köra med vettig ratthållning så det blir lite mer städat. Inga förbättringar på varvtiderna. Redan här har jag bildat mig en uppfattning om de nya r däcken. På något märkligt sätt är mina flång nya V70A väldigt lika gamla A005 slicks att köra på, väldigt snälla på gränsen och plockar fram bilens fina egenskaper. Den största skillnaden är greppnivå, slicks biter fast bättre. Det jag funderar över nu är hur ett set nya slicks hade varit att köra på.. Kval 1 - Nu ska det levereras och jakten på poäng börjar. Inledningsvis får jag lite draghjälp av Thomas A. i sin Lotus 7 och när jag är om så har jag fint tempo. Det blir mycket utforskande med de nya däcken och jag ligger ensam i stora delar av passet. Man kan hålla stumt över NGK likaså genom Bäcken men då måste man ha rätt spår och våga. Sedan har jag lite bekymmer att få ett bra och konsekvent spår genom kvällsposten. Min kvaltid blir 1:11,657 vilket innebär att dagens mål är uppfyllt. Nu räcker detta inte för att ta Max som är snabbast genom att ha pressat ut en 1:11,2 tid. Jag är väldigt nöjd för jag har satt ett riktigt fint riktmärke, nu ska jag bara göra om det och dessutom har jag inte kört något vidare snyggt så det går att förbättra. Det blir lunch som spenderas tillsammans med bland annat den ytterst trevliga Max. Vi resonerar öppet om hur det går och han hävdar att han sällan förbättrar sig efter lunch. Jag kollar mina loggar om det finns något uppenbart att fila på. NGK och Kvällsposten är svaret men jag ser även att jag har tappat sådär 5km/h i toppfart på rakan. Med andra loggar så ser det ut som jag ligger jämnt ut ur Bäcken men efter växlingen bilen tappar bilen ork. Det har jag sett innan, då var det att jag körde med igentorkat luftfilter och då slår det mig att jag inte plockat av mitt nya regnskydd med andra ord kör jag utan "luffarturboeffekt". ![]() Foto: Ronny Persson Kval 2 - Då får vi se om man kan putsa tiden. I detta passet hamnar jag åter bakom Thomas men denna gången kör han ytterst defensivt. Jag undrar i mitt stilla sinne i vilken värld det är en bra ide att ligga och blockera under ett kval? Nåväl, det blir några fria varv men det hjälper inte och som bäst blir det 1:11,9. Lite andra reflektioner är att man kommer på sig själv att "smeta" bilen över NGK, däcken går i princip på kas hela vägen från uppförsbacken till inbromsning. Lika så kör jag bilen med "rumpan" för det känns tryggast med lite lätt överstyrning för att vinkla bilen rätt. Inbromsning har jag brottats med tidigare men nu börjar tekniken och känslan kristallisera sig, det känns heller inte som det låser upp bak. Min kompis Roy (som numer slipper ta hand om logistiken kring mina slicks ![]() ![]() Race 1 - Jag startar 3:a på griden med en Roadsport A bil framför, Max bredvid den och med Rolf med sin fina MGB GTS bredvid mig. I Modsport var jag startsnabb och om de meriterna hjälper så finns det möjlighet att jaga Max. Det som händer när lamporna släcks är att jag får en anständig start men Anders H i sin Elise är kung på detta och kommer farande förbi. In i första böj fegar jag i vanlig ordning och Rolf hamnar jämsides. Det blir kamp sida vid sida i några kurvor och jag lyckas ta mig förbi. Sedan blir det jakt på en röd Elise för nu är det fråga om pallplaceringar i klassen och här vill jag säga mitt. Jag hinner ikapp rätt fort men att ta sig om kommer visa sig vara en rejäl utmaning. Anders bil är också mer Roadsport C liksom min men vi har olika karaktär på bilarna, han är snabbare än mig på vissa bitar och jag på andra. Totalt sett är jag snabbare men det är svårt att ta sig om. Nu händer det jag saknat länge, jag går in i "combat"-körning, här finns ingen hjärna utan allt går på vilja, känsla och muskelminne. Anders kör riktigt bra och ger plats när jag dyker in men det räcker ändå inte. Det var länge sedan man låg så nära så länge. Dessvärre tar jag mig inte om men det var hysteriskt kul ![]() ![]() Race 2 - Startgriden är snarlik den från Race 1 med skillnaden att Anders står bredvid mig. Jag får en hyfsad start och inte oväntat så får Anders en bättre. Min akilleshäl är första böj och här letar sig Thomas sig upp bredvid, detta vill jag verkligen inte baserat på vad jag sett under kvalet. Det ska visa sig vara värre än befarat. Jag hamnar alltså bakom och nu är det så att om man hamnar topp 3 i klassen för race 2 får man en liten fjantig tennpokal med sig hem, till saken hör att en sådan vill jag ha! Med andra ord finner jag mig inte i att ligga utanför topp 3 i klassen så jag behöver ta mig om den lilla Lotusen. Jag är lite försiktig i mina första attacker och mycket riktigt så är det riktigt hårda stängningar som sker. Vid flertalet tillfällen får jag bromsa för att han inte ska köra in i mig vilket enligt mig strider mot "RA 7.0.2 Förares uppträdande på banan: En förare får inte hindra en omkörande medtävlande. Förare som verkställer omkörning får inte skära in framför den omkörde, så att denne hindras i sin körning eller så att ett riskmoment uppkommer". I takt med att frustrationen stiger så inser jag att jag kör bilen på en helt ny nivå som jag inte upplevt på många år ![]() ![]() Blå: Race 1 2022 1:11,67 Röd: 2010 1:11,98 Så jo, jag är lite bitter att jag inte fick en pokal men bara lite och jag tröstar mig med att jag skrapat ihop en hel del fina poäng. Dessutom var det en riktigt bra dag, nytt personbästa, rejäl strid om pallplaceringar och framförallt underbart socialt umgänge (tänka sig det fanns vissa vänner jag inte fick rätt mängd kvalitetstid med). Som lite onödigt vetande hade jag pulsklockan på igen, under den fria träningen och kval låg ja på ca 150 bpm och toppade på över 170 när jag jagade Anders och konstigt nog något lägre i Race 2. Sedan har man lyckats bjuda på underhållning för alla som kollade på racet. Bilen fungerade bra med de nya däcken och jag tänker inte ändra setup, nu bottnar allt i min körning, det går att köra fortare, det råder det inga tvivel om. Då kommer man osökt in på loggfilerna. Idealvarvet är tydligen 1:10,69 (just saying ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
4.77 i slutväxel var rätt bra på Knutan vill jag minnas.
Sen är det väl inte fel att tänka Boxster ABS - visst, det är lite prylar att ackumulera men jag tror det blir ett annat ball-game med ABS. Hur ligger du till med vikten? Har du råd med ABS? Spindlar fram, lite kreativitet med bärarmarna bak och drivaxlar - sen är det ju lite el-pill bara. Kul att 1.10 finns där, det betyder att 1.09 också sitter och väntar på att dyka upp i displayen! _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||||
Re:
Alltså jag känner mig ytterst privilegierad att ens kunna driva och köra en räserbil med tanke på den totala tidsbristen man råder under ![]() Det är ju ingen hemlighet att jag jagar dina gamla tider ![]() ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Alltså vad tar man sig till när frugan jobbar och den tilltänkta barnpassaren kvaddar foten strax innan tävlingen? Min lösning var att helt enkelt ta med sonen till till tävlingen. Han hejar stenhårt på sin pappa men han brinner inte lika hårt för motorsport som sin far och dessutom är han full med energi. Kanske inte de bästa förutsättningarna när man kör Roadsport, dels att jag behöver säkerställa att han är ok när jag är ute och kör och dels att jag har ytterligare en anledning att ta bilen hel hem. Nåväl, det får bli en avslappnad racedag för man vill ju inte missa den. Vi är inte många anmälda, vi är då 3 som kör Roadsport B, Rolf i sin MGB GTS och Ted i en MGF, dessutom ligger man 3:a i mästerskapet och det hade ju varit fantastiskt om man hade kunnat hålla den placeringen till sista tävlingen. Nu ska det köras på Ljungbyhed, en bana som jag tycker mycket om men som jag dessvärre är urkass på. Mitt personbästa på R-däck ligger på pinsamma 1:06 och jag tycker jag borde matcha personbästa på slicks vilket innebär 1:03,6 fast om det blir denna dag är en annan fråga.
![]() Foto: Andreas Freed I garaget fick jag lite hemläxa gjort inför tävlingen. Jag har haft ett irriterande dött slag i kopplingspedalen sedan jag renoverade huvudcylindern. Jag tänkte att det kanske varit jag som inte fått rätt på grejerna eller att det är luft i systemet och att det kanske rätar till sig när man kör lite. Nu blev det luftning av kopplingskretsen men det verkade inte behövas. Nu kom jag på att man också kan justera pedalmekanismen så det blev lite akrobatik men jag lyckades justera bort slaget. Nu känns kopplingen som förr och förtroendet är återställt. Passade även på att efterspänna bultar i hjulupphängningen. Så för att sätta kontexten så började dagen med att vi anlände till Ljungbyheds motorbana en bit efter 8 på morgonen. Det duggregnade på vägen dit och det hade regnat under natten, temperaturen var sådär 15 grader, sedan var det lite blåsigt under dagen. Vi fick avlastat och besiktat lagom innan förarmötet. Sen tog jag mig ut på träningsessionen. Det var inte fullt utnyttjande av tiden då jag först ville försäkra mig att sonen hade det bra innan jag tog mig ut. Det var lite småfuktigt men men jag fick känna lite på grejerna och få grepp om banan. Jag hittar en fantastiskt bra blickpunkt i utgången på chikanen. Man kan säga att jag sätter tonen med 1:04,3 på det passet och jag är riktigt glad då det är nytt personbästa på r-däck. Efter passet får jag hänga lite med sonen igen. Sedan är det dags att få till en bra kvaltid och nu var det torrt. Med 1:04,333 kör jag fortare än klasskamraterna ![]() ![]() Min son som i vanliga fall är en oerhört uttrycksfull och social människa, valt att vara blyg under dagen och höll sig för sig själv. Han fick tillgång till sekretariatet och jag kunde rulla ut på dagens enda race. Strax innan hade Patrik från BMW cupen gett mig rådet att komma iväg i starten. Bra råd men inte följde jag det. Själva starten var ok men just biten att komma iväg är där jag brister. Liksom tidigare blir jag omkörd in i första böj ![]() ![]() ![]() Blå: Slicks 1:03,6 / Röd: R-däck 1:03,9 Så, inte helt optimala förhållanden att tävla men det gick bra. Sonen ville gärna följa med fler gånger men då med någon han känner sig trygg med och som kan hålla honom sällskap när jag är på banan. Tycker jag låter som en bra ide ![]() ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Re:
Snygg bild på bilen! Eller snygg bil på bilden! Är det en vän för livet vi ser på bild?? Grattis och kul läsning! _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||||
Re:
Tackar! Om du menar 944:an så har jag haft den i snart 20 år och då kan jag lika gärna behålla den ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Jag tycker det är underbart att läsa, särskilt om hur du får ihop familjelivet med roadsport! Meeeen borde inte en B bil gå snabbare än C, särskilt på Ljungbyhed?
![]() ![]() ![]() i ärlighetens namn är jag väldigt imponerad över den slicks-nära tiden, bra kört! _________________ Pontus Fyhr |
||||||
Re:
Trevlig läsning, uppskattas! ![]()
Tack för att du inte påpekade att jag med A bil var långsammare än en C bil. ![]() _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||||
Re:
Här gäller det att trampa varsamt så inte mina vänner blir sura på mig ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Som vanligt vansinnigt kul att läsa om dina bravader på bana.
![]() Mycket inspirerande. Och riktigt kul att komma hem med en pokal. ![]() _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||||
Kul att läsa om din framfart, och framförallt roligt att du hade riktigt kul!
Har du kommit fram till varför bilen går långsammare på rakan? Vmax brukar vara väldigt konsekvent i mina loggar har jag noterat, om man inte legat väldigt nära bakom nån annan förstås _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Re:
Kul att ni gillar rapporterna ![]()
Näe inte riktigt. Just detta varvet som visas i grafen är det lite långsammare. Jag har varv som är betydligt bättre från denna dag där jag är uppe i sådär 172km/h innan broms vilket bara är ~2km/h skillnad mot vad jag kört tidigare. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Det var ju ett bra tag sedan förra tävlingen. Jag hade en naiv förhoppning att kunna spendera lite kvalitetstid i garaget med min räserbil efter Ljungbyhed. Men det har varit väldigt frustrerande att inte fått den möjligheten att få fixa lite inför nästa tävling, motivation har funnits och jag har på kuppen blivit lite nedstämd av detta. Det kan nog förklara varför jag inte skrivit så mycket på ett tag. Dock behöver man ju hämta bilen inför tävlingen så då blev det en stund med lite fix. Tidigare i sommar hade jag en provkörning för att felsöka lite angående växelföringen. Nu fick jag justerat lite på växlingslänkaget och det verkar blivit bättre. Sedan tänkte jag kosta på mig att byta bromsklossar. Jag hade ju köpt dubbla uppsättningar 2015 men jag blev förvånad när jag upptäckte att att jag inte använt något av dem. Så nu sitter det på nya Hawk HP+ och vi får se om dessa också håller 3 säsonger.
![]() Hur gick då tankarna inför KM3? Det körs på Sturup som är en bana jag inte tycker så mycket om. Det märkliga är att det här gått bra de senaste gångerna jag kört där. Tidsmässigt är det 1:13,5 jag behöver bättra med r-däck. Enigt hemsidan var det 3 anmälda i Roadsport B, vad som var extra kul är att Max en av dem och med Rolf så såg det ut att bli en riktigt kul tävling. Så var det tävlingsdag och det skulle visa sig bli en fin sådan med mycket sol, ca 19 grader och lite vind. Efter de vanliga morgonrutinerna så var det dags för första fria träning. Jag visste inte om jag skulle ge mig ut men ändrade mig då jag kom på att man kanske skulle sätta start/mål på laptimern, kolla att transpondern ger tider, justera däcktrycket och ge de nya beläggen en chans att skrubba in sig. Så jag ger mig ut och sätter nytt personbästa 1:12,5 på kuppen. Konstaterar att allt lirar efter uppvärmningen och justerar däcktrycket. Andra fria tidsträningen användes till att få till ett vettigt spår och sätta växelvalen. Det är knepigt att hitta rätt i lådan då det är gränsfall på många ställen. Övar på att hålla fullt genom högfartsvänstern och putsar bästatiden med en 1:12,2 tid. ![]() Trevliga grannar! Tack Rolf och Fredrik för en härlig dag ![]() Sen var det dags för första kvalet. Får upp tempot ganska fort men det tar inte många varv innan det blir rödflagg. Vi blir ståendes i depå en stund och blir faktiskt utsläppta igen. Ligger bakom Nillet som ger mig lite draghjälp och jag lyckas få till 1:12.134 innan vi blir avflaggade, det kommer bli min kvaltid. Liksom på Knutans NGK krön så är högfartsvänstern ett ställe man ska kunna köra fullt genom. Med andra ord en utmaning så jag jobbar lite med blickpunkten för att få lite bättre förtroende. Jag kan också konstatera att byte av bromsklossar var en hit, nu bettar det som det ska igen ![]() Det blir lunch och där jag i vanlig ordning kollar logfiler, dammkurvan och vänstern efter krönet är uppenbara ställen man kan gå in hårdare. Jag pratar även med den alltid så trevliga Max och vi resonerar bland annat kring det nya tillskottet i klassen. Johan S är med oss och kör, han har fått låna en Miata som går i Roadsport C och det går besvärande fort enlig vårt resonemang. Men kul är att vi är 5 tävlande i klassen denna dag. Så är det dags för tidskval nummer 2. Kör ut och hamnar bakom Max och försöker bättra mig men det går inget vidare. När han slår av på tempot så nöjer jag mig då det står 1:12,2 på laptimern som bäst. Jag har totalt kvalat 3:a efter Johan och Max. I första race startar jag bakom Max och får en helt ok start. Förvånansvärt så håller jag min placering igenom första böj. Jag hade kanske kunnat attackera Max men valde att köra säkert, speciellt med tanke på kalla däck på första varvet. Han var lite snabbare och drog långsamt iväg. Man kan säga att jag tog i lite för det lektes lite jordfräs efter dammkurvan (Ooops..). Körningen kändes bättre, bland annat fick jag till ingången till Parabolica. Ett tajt spår in med lite vinkel på bilen så den får sätta sig i bankningen, om inget annat så känns det bra ![]() ![]() Blå: 2018 Slicks 1:11,013 - Röd: 2022 R-däck 1:11,716 . I vanlig ordning kan man förbättra lite här och var. Växelvalen är väl det jag tycker sticker ut och något man kan experimentera mer med, jag hade 3:an istället 2:an genom dammkurvan. Mest intressant är att jag är i princip jämnsnabb med båda däcktyperna. I race 2 står jag bakom Johan och bredvid Max. Jag får en förvirrad start men verkar inte vara ensam om det. Åter lyckas jag hålla min plats och jag kan till och med jaga Max på allvar de första varven. Dessvärre är han lite snabbare och lyckas sakta dra ifrån. Det är kanske inte är det mest spännande racet i år, för där har jag varit bortskämd, men fortfarande ett riktigt kul race där jag har behövt skärpa till min körning. Det finns en mod på önskelistan (där delarna redan ligger på hyllan) är en kortare styrutväxling, när det gäller Sturup vet jag inte om det kommer hjälpa så mycket för det är ett farligt fäktande med ratten ![]() Fick låna Andys GoPro för att prova. Finns mycket man hade kunnat förbättra i rent filmtekniskt och det är farligt massa jobb med bearbetningen. I vilket fall var racet kul så jag får bjuda på filmen i det offentliga. Sen var det packa, gå på prisutdelning för att sedan åka hem efter ytterligare en fantastisk dag bland vänner ![]() ![]() Jag får ta och summera mitt projekt "Bigfoot" som startades 2014 när jag började samla på mig 17" hjul. Hela syftet var att kunna åka 245 breda däck. Kan bara bekräfta det många andra uttryckt, ska man köra fort så ska man ha breda däck! Det ÄR snabbare helt enkelt. Fast jag skulle inte rekommendera bredare än så på en 8v sugis som min. Dessutom får man en fin skärpa i chassiet med större diameter på fälgen. Men det finns en baksida, på gata är det inte lika kul och det blir lite för stötigt helt enkelt. Min stenhårda chassiesättning fungerar då bättre med högre profil som jag får med mina 15" hjul. Så var det med det ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Lång tystnad från mig på forumet så efter allt läsande kan man ju bidra med inlägg
![]() Så vad om KM4? Jag leder klubbmästerskapet i Roadsport B med 1 poäng över Max. Det är lite spännande men Max är snabbare än mig på Sturup så rent krasst så tror jag inte min ledning kommer hålla sig. Jag har dock inte gett upp, det är trots allt racing och då kan vad som helst hända, bara en sådan sak som vädret kan putta lyckan åt mitt håll ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Tack för att du delar bilderna Niklas
![]() ![]() Det kommer en rapport i vanlig ordning, denna körning vill jag verkligen bevara för framtiden ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Jag tjatar alltid om att i racing kan vad som helst hända och KM4 på Sturup är ett klockrent exempel på hur händelseutvecklingen kan ta en totalt oförutsedd riktning, en bra bit från vad man på förväg kunde föreställa sig. Nåväl, vi får se hur jag får ihop denna rapport för säkert är att jag behöver spara mina upplevelser för framtiden då denna deltävling bäst beskrivs som episk.
![]() Vi kan ta det från början och beskriva lite hur tankarna gick innan kan kom på plats. Max var anmäld och han är snabbare är mig så jag såg framför mig att jaga honom under dagen. Stefan Kaiser med sin Seven var anmäld men ett ekipage jag borde kunna hålla undan från. Utöver de anmälda kan det komma till någon på plats, det kan vara någon snabb och/eller en gammal bekant. Med andra ord borde det bli som vanligt, kvala 2-3:a, starta i startled 2-3 med några Roadsport A framför och med en stor chans till pokal med hem. Ankomst till banan med uppackning, besiktning och anmälan. Dagen till ära hade jag NM Racing som support och Niklas anlände ståndsmässigt med crew-bilen, en AMG SL63 jo-ja-tackar-ja ![]() Efter förarmötet skulle det köras men det kändes lite väl ambitiöst med Niklas entusiastiska hållning till att mäta mina däck. Anledning till att jag hade en annan syn på saken var att det hade regnat och banan var blöt, med andra ord inte en rimlig chans att få några som helst användbara mätresultat. Däremot kunde det vara en bra ide att justera ner transport trycket i däcken. Så efter att såsat runt med typ 1:21 tider som bäst och åkt efter Thomas A. i sin Lotus Seven så fick vi i alla fall konstaterat att sakerna fungerade. Passet efter var det mer allvar för det var första kval. Lite bättre med fläckvis upptorkat och jag får en 1:16,4 tid som bäst. Niklas hjälper mig med däcktryck i depå där vi provar få lite referens på sakerna utan avkylning. Vi kör med 2,0 bar som riktmärke. Sedan var det lite kul att känna effekten av 1 hekto sänkning. Så var det lunch med tillhörande social interaktion. Max kom med tips om hur jag skulle köra i högfartsvänstern, en kurva jag har lite bekymmer med. Fullt genom tyckte han att det skulle vara och tipset att fästa blicken på funktionärskuren på andra sidan svängen. Så var det dags med andra kvalet och nu var det nästan helt torrt. Max tips visade sig vara en höjdare, inte för att jag lyckades hålla fullt men betydligt mer bekvämt i utgången. Pressade ut 1:12,210 som bästa kvaltid och när jag såg siffrorna på displayen behövde jag sätta igång vindrutetorkarna. Bättre tid att mäta temperatur fanns inte så det blev att gå in och mäta temp nu när det fanns tillfälle. Niklas han ta temp tvärs över framdäcken. Det är första gången jag gör det och det ironiska är att det är med min utrustning ![]() ![]() Hur blev det då? Ni kan ju kika på filmen för ett sammandrag ![]() Att leda ett race är jag inte van vid, det har varit mest att jag fått jaga andra den senaste tiden. Det är torrt och soligt så jag öser på så bra jag kan. Ganska händelselösa varv med ett lagom avstånd till Stefan men så börjar det närma sig slutet. Då börjar misstagen och Stefan närmar sig och det syns på varvtiderna med dropp på ca 1 sekund. Näst sista varvet behöver jag köra blockspår då han kan ta sig upp bredvid mig. Jag hade önskat att se målflaggan men det är ett varv kvar och nu känner jag stress som straffar sig i misstag igen. I hårnålen får jag ställ på bilen vilket gör att jag och Stefan går ut på rakan sida vid sida. Jag ser inte riktigt var mållinjen är så jag vet inte vem av oss som vann. Jag får sedan reda på att det var jag med 0,079 sekunder i marginal. Jag får en pratstund med min nya kompis Stefan efteråt som kört fantastiskt fint och bjudit på ett härligt race. Dessutom pressade han mig till att sätta nytt personbästa som nu lyder 1:11,470. Min chefsmekaniker Niklas mäter vidare på däcken och det finns en antydan till temp, ca 60 grader när jag ställt bilen. Dessutom har det blivit mer jämnt fördelat över ytan. Själv tycker jag det är lite lågt. Jag brukar inte kolla loggar efter racet, det brukar jag ta inför nästa körning men Niklas dyker ner i sin dator med mitt minneskort. Mitt vad det är står en delegation och kikar på hur jag kört. Jag nöjer mig med att få reda på att det finns ytterligare tid att hämta samt att muntert fotografera händelsen. ![]() Blå: KM3 1:11,7 - Röd: KM4 1:11,47 - Även om jag fått bättre tid så är det slarvig körning. Kikar man på andra varv på racet så finns det många godbitar, exempelvis så ser högfartsvänstern bättre ut likaså kurvan ut på rakan. Idealvarvet ska tydligen kunna gå på 1:11,05 Sedan packade jag ihop, gick på prisutdelningen, sa hejdå till Niklas efter att ha diskuterat uppföljning och sedan åkte jag hem. Som summering var det en helt otrolig dag både socialt och körmässigt. Man kan inte låta bli att lovprisa alla som ställer upp och gör det möjligt för oss att köra. Jag hoppas ni uppskattade underhållningen ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 40, 41, 42, 43, 44 >> 20 besök senaste veckan (266520 totalt) |