Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus 2-Eleven Honda K20 (Replika) | 1, 2 >> 4 besök senaste veckan (5872 totalt) |
Startar en tråd för att dokumentera mitt 2-Eleven projekt.
Har varit utan sportbil ett tag nu så det ska bli kul att ha ett projekt igen. Har tidigare haft Mazda Miata, Lotus Elise, Caterham, Ginetta, Radical och Porsche 911. En röd tråd (förutom 996an) är att alla är lätta körglada bilar och det är såklart tanken att även denna ska bli en lätt, snabb och körglad bil. Har letat länge för att hitta en krockad Elise eller Speedster med identiteten kvar för att kunna bygga en Exige Mk1 eller 2-Eleven replika beroende på utångsobjekt. Jag hittade en krockad Speedster 2,2 här på forumet med totalskadad kaross men med räddningsbart chassie. Planen är en 2-Eleven replika med kaross från "Junks" som är en kändis i Elise kretsar i England. Han har formar och har gjutit ett tiotal karosser. Kommer bli ändrat fordon eller ombyggt fordon beroende på vad Bilprovning och SFRO/Testa säger om bygget. Drivlina blir antingen kompressorladdad Opel 2,2 eller Honda K20. Har ev en komplett Honda-drivlina på G... Har inte kommit så långt ännu. Har börjat sanera bilen från glas och skit och plockat av diverse paneler. Kommer strippa ner bilen helt och bygga upp den med uppfräschade delar överallt. Lite bilder på utgångsobjekt och en bil i England med samma kaross som min ska få: _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Spännande och helt rätt!
En 2-11 på chassie från Speedster var alltid min backup om jag skulle skrotat min gamla på bana, så detta kommer jag följa med stort intresse då jag kikade på det lite till och från för ett gäng år sedan Kul att du passade på att köpa bilen som var till salu här, inte ofta det kommer ut tillräckligt krockade men ändå användbara objekt. _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Kul!
Formellt sett, karossbyte på bil med bärande ram klassas som ombyggt fordon, kombineras karossbytet med motorbyte ska det enligt Transportstyrelsens regler klassas som amatörbyggt fordon. Det kan gå att behålla som ombyggt fordon om man inte ändrar motoreffekten så mycket (det finns inte någon fast regel men att hålla sig inom 10-20% är det man brukar prata om). För att det ska stanna som ombyggt fordon ska chassit vara "i allt väsentligt oförändrat". Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Får medge att jag aldrig sett något liknande
(Möjligen som någon ren konceptbil på bilder från någon bilutställning) Inte min kopp te men alltid kul med udda skapelser. Gustaf, förstår jag dig rätt i att en sådan här räknas som bärande ram?? när jag googlar ser det snarare ut som en äldre form av aluminiummonocoque?? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Borde falla under bärande ram även om det är en monocoque egentligen. Grejen är ju att karossen inte ska vara bärande. Bilen på sista bilden är ju inte helt klar. Saknar aeroscreen och båge bland annat. Finns en vägregad bil i Sverige som jag var och tittade på när den var till salu för nåt år sen men tyckte det var lite mycket pengar då. Den ser ut som svarta bilen nedan. Min är tänkt att bli grön/gul som denna. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Jag skrev lite fort men ja, stommen räknas som "ram" i detta fall (det är ju en "lös" kaross utanpå). Jämför med VW typ 1, den har en separat bärande platta som man också kan göra karossbyte på.
Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Kul bygge!
Så, en identitetslös räserbil på en speedster kan ganska enkelt reggas som amatörbyggt? Om man till exempel byter motor, växellåda, bromsar och kaross? _________________ Tord Ringenha11 |
||||
|
||||
Jag fortsätter fixa med bilen när jag får en stund över ibland. Är mycket annat som tar tid den här tiden på året.
Jag har provisoriskt rätat ut ett krökt toe-stag i bak för att kunna putta runt bilen. Det ska såklart bytas mot uppgraderade stag senare. Fick även tag på en annan styrväxel då den som sitter på går lite trögt. Förmodligen pga krocken. Satte även i rattaxel och en ratt så den går att styra. Sen var det möjligt att putta ut den och ge den en ordentlig omgång med högtryckstvätten så den blir lite trevligare att skruva på. Väntar på pris från bildemontering på Civic Type-R drivlina och en bakre subframe just nu. Har även bett Junks planera in tillverkning av en kaross i sommar. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Jag missade denna. Om den byggs om så mycket att den skulle klassats som amatörbyggd om den baserades på en bil med papper, så ja. Förutsättningarna är ju att man byter till delar som inte fanns till den ramen/chassit från fabrik. Dessutom är det viktigt att ha historik på den papperslösa bilen så man kan visa att den inte är stulen eller så. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Det blev några timmar i garaget idag. Har fortsatt med att klä av kaross och ta bort rutram.
Nästa steg blir att ta ur motor, låda, ljuddämpare mm. Har köpt lite grejer också som jag väntar på att få leverans på: En frisk styrväxel (den som sitter på går trögt efter att troligen fått en smäll), en bättre begagnad bakre subframe och det roligaste: en Honda K20 från en Civic type R. Komplett med 6vxl låda, kabelhärva, styrbox, drivaxlar, växelvajrar mm _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Har hämtat hem motor och en rak och fin subframe idag. Fortsätter med att strippa ner chassiet på allt löst. Snart dags att börja bygga upp igen _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Hej, hägtigt bygge du har på G
Om du ska ha en 2-11 kaross, stämmer den med Speedsterns 3cm längre axelavstånd än Elisernas? Är det något du undrar angående K20 i en Speedster är det bara att höra av sig. Mvh, Per
_________________ Per Axblom |
||||
Har läst nånstans att man kan använda Lotus bärarmar fram för att få rätt avstånd men vet inte om det stämmer.
Har sett replikor byggda på VX220 så på nåt sätt ska det gå att lösa. Jag har dock för mig att det som skiljer är i bak och då borde det inte hjälpa att flytta hjulen fram om man inte flyttar resten av karossen bakåt. Ska forska vidare lite annars får det ge sig när jag har karossen. Jag har spanat in din tråd och är impad av ditt bygge Kan behöva lite support kring drivaxlar och växelwire..
_________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Hittade lite info här:
http://www.vx220.org.uk/forums/topic Kan det vara så att Speedstern har längre axelavstånd än Elise S1 men samma som Elise S2 Toyota? _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
kulle säga att alla Eliser utom V6 har 2300mm axelavstånd Och Speedstern 2330 https://en.wikipedia.org/wiki/Lotus_ Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||||
Våra race- och banåkarbilar Lotus 2-Eleven Honda K20 (Replika) | 1, 2 >> 4 besök senaste veckan (5872 totalt) |