Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
2" eller 3" breda bälten?
1, 2   >>
4280 besök totalt
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Håller på att planera en ev. racebil där det ska in 6-punktsbälten..
Frågan är om man ska ha 2" eller 3" breda?

Säkerhetsmässigt känns det sak samma, men finns det några direkt fördelar med bredare bälten? Bättre fördelning av kraften vid rejäl krock är det enda jag kan komma på

Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Tror att SBF kräver 3" om du skall tävla, men är ej säker. Kolla i GT!

Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

I GT står det inte angiviet i klartext. Man hänvisar till att bältena ska överensstämma med FIA standard: 8854, 8853, 8854/98 eller 8853/98.

Gotteborg
Här sen Okt 2003

jag köpte 3" då jag kan tänka mig att ifall man krockar så har man 1" bredare yta att ta upp kraften på..
om det fungerar så i verkligheten eller inte har jag dock ingen aning om..

Laholm
Här sen Nov 2002

Re: 2" eller 3" breda bälten?

GustafB skrev:
Håller på att planera en ev. racebil där det ska in 6-punktsbälten..
Frågan är om man ska ha 2" eller 3" breda?

Säkerhetsmässigt känns det sak samma, men finns det några direkt fördelar med bredare bälten? Bättre fördelning av kraften vid rejäl krock är det enda jag kan komma på

Kan inte erindra mig att jag sett 2" bälten i något annat är folkracebilar. Borde ju peka på att det är reglementerat med 3"

Stockholm
Här sen Nov 2002

Enligt FIA så skall axelbältena vara 3" men höftbältet får vara 2".
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004

Hm, en annan fråga. Får en gatbil ha 3-punktsbälten? Dvs kan jag installera det i min egna bil. Det är ju säkert säkrare, men bilprovningen brukar vara negativ till förbättringar

Nån som vet? (pinto kanske?)

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
tack för svaren!

man får ha 3 punktsbälten, eftersom det är lag på det
däremot 4-punktsbälten eller liknanade får man ha så länge man behåller original 3-punkt.

SteQve
Täby
Här sen Maj 2004

ARGH! jag e ju så dum....menade ju givetvis 4/6punkt. Blev för mycket med 3" =)

Men det är alltså ett nej? Jag som bygger egen bil och vill regga hos SFRo, är det samma hinder då med?

Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

SteQve skrev:
ARGH! jag e ju så dum....menade ju givetvis 4/6punkt. Blev för mycket med 3" =)

Men det är alltså ett nej? Jag som bygger egen bil och vill regga hos SFRo, är det samma hinder då med?

Japp!

Men om du lämnar kvar original 3pkt bälten så är det inga problem att ha både och..
Däremot om du blir stoppad och endast sitter fast med 5 pkt bälten (dvs inte använder 3 pkt bälten) får du samma böter som du hade fått om du åkt obältat..
Citera
Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004

Är polisen griniga och faktiskt ger böter för obältat om man använder med 4/6punkts bälten? Nån som har erfarat det?
Vad som polisen ska göra i teorin och vad dom gör i praktiken kan ju skilja, är ju tänkande människor dom också!

Activa
Stockholm
Här sen Aug 2004

Johan Mähler skrev:
Är polisen griniga och faktiskt ger böter för obältat om man använder med 4/6punkts bälten? Nån som har erfarat det?
Vad som polisen ska göra i teorin och vad dom gör i praktiken kan ju skilja, är ju tänkande människor dom också!

Ta på båda!

SteQve
Täby
Här sen Maj 2004

ok, i min bil finns inga planer alls på att ha 3p....så det kommer bli många böter för mig....och alltså kommer även SFRo besiktningen att falla?

Ush vad trist....varför är det så? Är 4/6p bälten sämre än 3p? Det är inte vad jag fått höra

Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Ja, SFRo-besiktningen faller om du bara har 4/6-punktsbälten. Gör en sökning så hittar ni säkert info om varför och hur.

Jag kan ju upprepa min starka rekommendation att använda 3-punkts rullbälten på en bil som ska gå på gata. Jag tycker att de fungerar klart överlägset bäst...

/Gustaf

Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

Moderator

therealpinto skrev:

Jag kan ju upprepa min starka rekommendation att använda 3-punkts rullbälten på en bil som ska gå på gata. Jag tycker att de fungerar klart överlägset bäst...
/Gustaf

Jag som precis skulle uppmana till att söka efter din tidigare rekomendation... Klart läsvärd för alla tvivlare.

Här sen Nov 2002

SteQve skrev:
ok, i min bil finns inga planer alls på att ha 3p....så det kommer bli många böter för mig....och alltså kommer även SFRo besiktningen att falla?

Ush vad trist....varför är det så? Är 4/6p bälten sämre än 3p? Det är inte vad jag fått höra

Ja, 4/6 p bälten är sämre .... kanske inte i dom flesta fall när det gäller krockar men helt klart i krångligheten för att få folk att sätta på sig dom i alla lägen........

men den verkliga anledningen som jag har fått mig berättat det är att sådana bälten inte är testade och monterade i bilen när den typas eller ens senare och därför inte är godkända av SBP...... medans hade något bilmärke valt att montera sådana bälten original och gjort krocktester med det så hade dom säkert gått igenom............ men krånglighetsfaktorn är för stor för normalbilisten så därför lär det aldrig hända.

För övrigt kan nämnas av egen erfarenhet så vet jag skillnaden mellan 2" och 3" bälten..... Och det är hur mycket blåmärke man får på axlarna efter en avåkning ... helt enkelt 3" är mycket bekvämare och ger mindre med blåmärken när man frontar.

SteQve
Täby
Här sen Maj 2004

Nu har det gjorts lite "research" (mycket snabb sådan). Och det mesta pekar på att 4/6p bälten är bra...så länge bilen håller sig med hjulen mot vägbanan. Är fallet inte så verkar det som att 3p bältet är mycket bra och uttänkta för att "klara" en volt med bilen, genom sin speciella konstruktion. Dvs, för den normale föraren i den normala bilen är det 3p bältet som är det självklara valet.

Dock bygger jag en cab, och när den slår runt...ja då vill jag inte sitta kvar i den ändå. Så om jag hänger lite löst i bältet, eller sitter stenhårt, gör nog varken till eller från...för min kropp är nog delad vid axlarna. Flera disskutioner på denna och andra sajter (svenglish!) påpekar hur bra 3p bältet fungerar vid volter, och då astolpar och tak trycks in. Men i en cab...det ÄR ju skillnad mellan dessa bilar.

En super seven med 3p eller 4p borde la nästan vara samma sak? Så fort bilen voltar, då är du rökt ändå (om du inte har bur, men den SKALL ju inte knöglas ihop...)

Men jag antar att även detta inte ger lättnader =)

(ush vad jag förstör den här tråden...men jaghittade ingen annan att prata vidare i. Inte pintos tråd heller. Sparka mig dit om ni vet vart den finns!)

Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Vad jag förstått är det farligt med 4/6-punktsbälten vid volt när man inte har bur. Man sitter helt enkelt _för_ fast och glider inte undan som man gör med 3-punktsbälten när tak o annat trycks ihop.
Men har man bur i bilen är det inte på något sätt sämre med 4/6-punktsbälten än 3-punktsbälten vid volt.

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Bara för att förtydliga - en del av mitt resonemang med trepunkts rullbälte i trafik är att det hjälper dig *undvika* olyckor...

Folk byter gärna däck, bromsvätska och bromsbelägg mellan bana/gata, men att byta bälte är krångligt? Varför är det så?

/Gustaf

Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Tänker du köra bana med bilen bör du installera 6-punktsbälte oavsett om du har bur eller inte, tro mig.
3-punktsbältet har inga fördelar vid rundslagning (trots myten om att man "glider undan och klarar sig") och 4-punktsbälte ska undvikas pga risken för underglidning.
För gatbruk funkar dock 3-punktbältet bra, det är dessutom lagligt och smidigt att använda. Jag har både 3- och 6-punkt i min bil!

Undertecknad arbetar med just bilsäkerhet på sveriges största personbilstillverkare så ni behöver inte tro att jag snackar skit. Om ni vill ha en referens till hör efter med "Gripenland" och/eller läs i andra trådar i detta forum.

Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

Moderator

Wankelsport skrev:
Tänker du köra bana med bilen bör du installera 6-punktsbälte oavsett om du har bur eller inte, tro mig.
Undertecknad arbetar med just bilsäkerhet på sveriges största personbilstillverkare...

Med en expert på ämnet gäller det att passa på
Det är mycket snack om 4 och 6-punktsbälten. I min lilla värld är 5-punktsbälten vanligt förekommande så därför blir jag lite frågande när de aldrig är med i resonemanget på bilsidan. Hur kommer detta sig

1, 2   >>
4280 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande