Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 4280 besök totalt |
2" eller 3" breda bälten?
Håller på att planera en ev. racebil där det ska in 6-punktsbälten.. Frågan är om man ska ha 2" eller 3" breda? Säkerhetsmässigt känns det sak samma, men finns det några direkt fördelar med bredare bälten? Bättre fördelning av kraften vid rejäl krock är det enda jag kan komma på ![]() _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||
Re: 2" eller 3" breda bälten?
Kan inte erindra mig att jag sett 2" bälten i något annat är folkracebilar. Borde ju peka på att det är reglementerat med 3" _________________ Pär Hylander |
||
Hm, en annan fråga. Får en gatbil ha 3-punktsbälten? Dvs kan jag installera det i min egna bil. Det är ju säkert säkrare, men bilprovningen brukar vara negativ till förbättringar
![]() Nån som vet? (pinto kanske?) _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||
ARGH! jag e ju så dum....menade ju givetvis 4/6punkt. Blev för mycket med 3" =)
Men det är alltså ett nej? Jag som bygger egen bil och vill regga hos SFRo, är det samma hinder då med? _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||
Japp! Men om du lämnar kvar original 3pkt bälten så är det inga problem att ha både och.. Däremot om du blir stoppad och endast sitter fast med 5 pkt bälten (dvs inte använder 3 pkt bälten) får du samma böter som du hade fått om du åkt obältat.. |
||
Är polisen griniga och faktiskt ger böter för obältat om man använder med 4/6punkts bälten? Nån som har erfarat det?
Vad som polisen ska göra i teorin och vad dom gör i praktiken kan ju skilja, är ju tänkande människor dom också! _________________ Vh, Johan Mähler - Compello.se Honda S2000 |
||
Ta på båda! _________________ Toni DAngelo, Stockholm Citroen Xantia Activa TCT -96 som banbil |
||
ok, i min bil finns inga planer alls på att ha 3p....så det kommer bli många böter för mig....och alltså kommer även SFRo besiktningen att falla?
Ush vad trist....varför är det så? Är 4/6p bälten sämre än 3p? Det är inte vad jag fått höra _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||
Hej
Ja, SFRo-besiktningen faller om du bara har 4/6-punktsbälten. Gör en sökning så hittar ni säkert info om varför och hur. Jag kan ju upprepa min starka rekommendation att använda 3-punkts rullbälten på en bil som ska gå på gata. Jag tycker att de fungerar klart överlägset bäst... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Jag som precis skulle uppmana till att söka efter din tidigare rekomendation... Klart läsvärd för alla tvivlare. _________________ /Kristian Elisson |
||
Ja, 4/6 p bälten är sämre .... kanske inte i dom flesta fall när det gäller krockar men helt klart i krångligheten för att få folk att sätta på sig dom i alla lägen........ men den verkliga anledningen som jag har fått mig berättat det är att sådana bälten inte är testade och monterade i bilen när den typas eller ens senare och därför inte är godkända av SBP...... medans hade något bilmärke valt att montera sådana bälten original och gjort krocktester med det så hade dom säkert gått igenom............ men krånglighetsfaktorn är för stor för normalbilisten så därför lär det aldrig hända. För övrigt kan nämnas av egen erfarenhet så vet jag skillnaden mellan 2" och 3" bälten..... Och det är hur mycket blåmärke man får på axlarna efter en avåkning ![]() |
||
Nu har det gjorts lite "research" (mycket snabb sådan). Och det mesta pekar på att 4/6p bälten är bra...så länge bilen håller sig med hjulen mot vägbanan. Är fallet inte så verkar det som att 3p bältet är mycket bra och uttänkta för att "klara" en volt med bilen, genom sin speciella konstruktion. Dvs, för den normale föraren i den normala bilen är det 3p bältet som är det självklara valet.
Dock bygger jag en cab, och när den slår runt...ja då vill jag inte sitta kvar i den ändå. Så om jag hänger lite löst i bältet, eller sitter stenhårt, gör nog varken till eller från...för min kropp är nog delad vid axlarna. Flera disskutioner på denna och andra sajter (svenglish!) påpekar hur bra 3p bältet fungerar vid volter, och då astolpar och tak trycks in. Men i en cab...det ÄR ju skillnad mellan dessa bilar. En super seven med 3p eller 4p borde la nästan vara samma sak? Så fort bilen voltar, då är du rökt ändå (om du inte har bur, men den SKALL ju inte knöglas ihop...) Men jag antar att även detta inte ger lättnader =) (ush vad jag förstör den här tråden...men jaghittade ingen annan att prata vidare i. Inte pintos tråd heller. Sparka mig dit om ni vet vart den finns!) _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||
Vad jag förstått är det farligt med 4/6-punktsbälten vid volt när man inte har bur. Man sitter helt enkelt _för_ fast och glider inte undan som man gör med 3-punktsbälten när tak o annat trycks ihop.
Men har man bur i bilen är det inte på något sätt sämre med 4/6-punktsbälten än 3-punktsbälten vid volt. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||
Hej
Bara för att förtydliga - en del av mitt resonemang med trepunkts rullbälte i trafik är att det hjälper dig *undvika* olyckor... Folk byter gärna däck, bromsvätska och bromsbelägg mellan bana/gata, men att byta bälte är krångligt? Varför är det så? /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Tänker du köra bana med bilen bör du installera 6-punktsbälte oavsett om du har bur eller inte, tro mig.
3-punktsbältet har inga fördelar vid rundslagning (trots myten om att man "glider undan och klarar sig") och 4-punktsbälte ska undvikas pga risken för underglidning. För gatbruk funkar dock 3-punktbältet bra, det är dessutom lagligt och smidigt att använda. Jag har både 3- och 6-punkt i min bil! Undertecknad arbetar med just bilsäkerhet på sveriges största personbilstillverkare så ni behöver inte tro att jag snackar skit. Om ni vill ha en referens till hör efter med "Gripenland" och/eller läs i andra trådar i detta forum. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Med en expert på ämnet gäller det att passa på ![]() Det är mycket snack om 4 och 6-punktsbälten. I min lilla värld är 5-punktsbälten vanligt förekommande så därför blir jag lite frågande när de aldrig är med i resonemanget på bilsidan. Hur kommer detta sig ![]() _________________ /Kristian Elisson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 4280 besök totalt |