Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (11643 totalt) |
Det borde gå alldeles utmärkt!! Montera dit lysen mm i rätt höjd osv. Bunta bågen runt huvudet och ovanför framrutan. Montera torkare o spolare (om man har en framruta ![]() M.A.o är det som att regga en super seven fast med tak = 3 punkts rullbälten istället för midjebälte som i en öppen amatörbyggd bil. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
Jag har sett olika begade bilar på nätet som låg mellan 60.000 - 110.000skr (översatt valuta) i USA och England... MASSOR MED KÖRGLÄDJE OCH RACERBILSKÄNSLA FÖR RELATIVT SMÅ PENGAR!! ![]() _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
_________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
_________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
Allvarligt nu.
Finns det egentligen en smartare bil för åretruntkörning i svenskt klimat? Finnarna har iallafall fattat galoppen. - Asfalt ![]() - Grus ![]() - Is :woot: eller kanske... - Grus ![]() - Asfalt ![]() - Is :woot: Det ska vara det där med gatreggningen då, det vore ju kul att kunna köra den till banan också och fortfarande kunna behålla tävlingsklassificeringen... _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
||||
![]() ![]() ![]() _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
Är det nån som sett några viktuppgifter på en sån där? Måste ju säga att det kliar i fingrarna här med! Det tråkiga är ju att med en sån där måste jag ha ett nytt garage (känns ju fel att sälja ngt av det man redan har för finansiering
![]() ![]() Kanonfräna bilar! Har ju sett dom förut, men aldrig kommit på iden att föröka besikta en-det får bli en sån i femårsplanen! _________________ Tobias Persson Kör: Banbil: S2 coupe -93 Familjebil: Sharan V6 4 motion -04 Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12. |
||||
De väger mellan 500-600kg beroende på marknad och utrustning. _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
Klart sjuan är besiktigad! och tanken har slagit mig att skillnaden är hårfin när man redan är inne på rörramsbyggen. Det är det där amatörbygge att man måste bygga ihop den själv och få det att mer verka vara en hemmabyggd bil än en färdig. Sverige är ju inte helt positiva till kitcars just nu...
och få alla svetsar synade eller röntgade och godkända, bäst vore det om man kunde beställa en oslipad omålad ram. Lite egotrippat bara med en ensitsig bil. ![]() _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
||||
Såååå, vad kom vi fram till?:
Regbes som amatörbyggt fordon medelst Yamma 1200. ![]() Efter regbesiktning: Byte till Yamma r1motor m.turbo ![]() 300 hk och 600 kg-s*tan i gatan vad den skulle gå ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nu ska jag kika på lite mer länkar! ![]() _________________ Tobias Persson Kör: Banbil: S2 coupe -93 Familjebil: Sharan V6 4 motion -04 Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12. |
||||
Hej
Ska man regga en sån skapelse som amatörbyggt fordon bör man inte köpa en begagnad bil, hellre bygga egen ram och sno konceptet. Kaross och komponenter kan man ju skaffa färdigt men ska vi hålla oss inom avsikten för amatörbygge, bygg ramen själv. Ett alternativ om man är blyg för att svetsa är ju att göra tvärtom, att bara köpa en ram och skaffa resten själv. Rena kitcars där man köper allt färdigt ryms ju inte i definitionen för amatörbyggt fordon, men det där har vi ju diskuterat förut. Sedan får man förstås se över dimensionering av olika saker men det är väl kanske mer bagateller. Men ska man ändå byta massa saker är kanske nyttan att köpa färdiga delar mindre. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Frågan är väl om det inte ändå är både snabbare och billigare at bygga om en begagnad, än att bygga från scratch? (Av nån anledning har jag fått för mig att del aldrig blir billigt att bygga själv, inte ens tiden oräknad-är det fel ![]() _________________ Tobias Persson Kör: Banbil: S2 coupe -93 Familjebil: Sharan V6 4 motion -04 Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12. |
||||
Snabbare, billigare kanske, men amatörbyggt fordon? Jo, om du verkligen bygger om den begagnade ramen (kompletterar med strävor/tar bort strävor, ändrar hjulupphängningar osv) men om du tar en beggad komplett bil och monterar lysen så är det inget amatörbyggt fordon.
Ramen är inte den dyra biten i ett sånt här bygge... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
NU ÄR JAG MKT FÖRVIRRAD!!! ![]() Jag kan inte se någon skillnad på att beställa en tex. westfield seven relativt komplett (i kartong) med alla delar utan motor o låda (dessa besiktas ju på löpande band av SFRo utan klagomål)- mot att köpa en legends car "utan motor/låda" oavsett om den är ihopbyggd eller inte.. Som jag ser det kan det vara på sin plats att plocka isär HELA bilen så man kan blästra av färgen från ramen så SFRo kan inspektera alla svetsar. Och sen bygga ihop allt igen. Men det kan ju även liknas med att köpa en halvfärdig seven som är "rambesiktad och ihopbyggd" men med ägarbyte gäller inte den så man måste även här blästra bort färgen från ramen och bygga om allt för ny inspektion(om man vill hårddra det).. Man kan ju även köpa ALLA delar som reservdel från England "löst"- vilket borde vara absolut samma sak.. VAR ÄR SKILLNADEN? Båda har fabriksbyggd ram, kaross, hjulupphängning.. och vad är egentligen definitionen för "KITCAR"? en ULTIMA GTR??? _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
Hepp hepp hepp. Så är det verkligen inte!! Det är ingen som köper en Westfield "i låda" och "bara" bultar ihop. Förvisso köper många chassit färdigsvetsad, men som vi sett mycket senare tiden, krävs idag förändringar av chassit, t.ex. kardanringar, omgjorda styrlänkage (kollapsbarhet) osv. Sen vad jag vet finns ingen regel som säger att man inte får köpa bromsskivor och ok samt fälgar från samma leverantör? Exempelvis. Det är i gråzonen, ja, jag håller med, men fortfarande amatörbyggt. En Legen car borde gå att köra på samma sätt, dvs. en svetsad ram och en glasfiberkaross, resten fixar man själv antingen från skroten eller från diverse företag. T.ex. bromssystem köper man ju lätt från div trimfirmor exempelvis England eller USA. Lampor från mekonomen osv osv. Jag ser ingen skillnad mellan detta och en Westfield. Dock måste man ju bygga ihop det själv och ska inte levereras "halvfärdig". _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Hej
Micke har förklarat en del av skillnaden. Men köper man en Westfield, Caterham, Dax eller något annat i komplett kitform (dvs kit med ram, hjulupphängningar, bromsar, motor, låda kaross etc. etc.) så är inte det heller ett amatörbyggt fordon. Någon exakt gräns finns inte (det går inte att sätta en sådan gräns) men Bilprovningen och Vägverket menar att för att det ska räknas som amatörbygge så ska man åtminstone skaffa och anpassa ett flertal vitala komponenter själv - som drivlina (motor, låda, slutväxel), bromssystem och liknande. Det ska så att säga vara en betydande arbetsinsats av byggaren. Tidigare i tråden pratas det om att köpa begagnade Legend Cars och då tolkade jag det som att handla kompletta bilar. Köper man en begagnad Legend Car som saknar till exempel motor/låda och bromssystem, river ner den i delar och ändrar på lämpliga bitar, ja, då kan man räkna den som amatörbyggd. Likaså om man köper en ny ram och kaross men själv fixar motor, låda och liknande. För oss i SFRo är det ibland svårt att avgöra hur mycket som är handlat i 100% kitform. Jag kan bara svara för mig själv, ännu har jag inte stött på något bygge där jag varit tveksam men det handlar ju också om uppriktighet från byggarens sida. Så, sätt gärna ihop en Legend Car för gatbruk men jobba MED reglerna, det är mitt råd och min åsikt. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (11643 totalt) |