Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Varför gillar vi bilar och att köra dem.
868 besök totalt
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002

Trådstartare

En filosofisk fråga i all enkelhet. Varför finns det bara killar här?
Varför luktar det så gott om en rotaxmotor? (startar den ibland o luktar)
Varför ha så bråttom runt en bana? Kan en motor låta som ljuv musik?
Berätta för mig. (oss)

janne nagy

Jan Nagy
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

Varför jag gillar att köra bilar i allmänhet?, det går fort!, har man någårlunda höga krav på bilkörning i allmänhet så kör man gärna bilar som är bevisligen roliga.

Ex. min 911:a, bytte ner mig HK mässigt från 286 till 180 men har aldrig ångrat en sekund, den urstarka boxermotorn ger tillräckligt med pulver för låga 6 sek tider och buttdynon säger det som regbeviset säger, med borttagen ljudisloering så hör jag minst lika bra som ni hur motorn ylar på bortåt 7000 rpm.

Uppe vid högre hastigheter hör man vindbruset från a-stolparna, ett säkert tecken på att det går fort, morrandet är mer dämpat men signalerar kraft.

Däckskrik på en sval dag och ylande motorer tuggandes på varvspärrarna är ljuv musik för mina öron, det som jag aldrig glömmer är en 2 taktsylande på 10.500 rpm från min gamla TZR 125.

M5 3.8 motorn låter gott på höga varv, man har ju förmånen att kunna njuta av det trots min hörselskada.

Det som inte går att beskriva är ju att det finns så många slingrande småvägar med obefintlig trafik här omkring i siljanäs i dalarna.
Känslan av under och överstyrning i ratten och full koncentration på vägen.
Jag är lyckligt lottad som har en sambo som älskar att jag har pjäxan i pannrummet och kör så bra jag någonsin kan utan onödiga risker.

Vintern är också roligt, man har ju chansen att leka Colin McRae häromkring i grannskapet med 56hk ATOS = ofarlig för mig och omgivningen.
Går att köra mycket brett med 135/70-13 däck i låga hastigheter.

Stockholm
Här sen Dec 2002

Kan bara säga att min tjej "tvingade" mig att sälja vår Jeep så att vi kan köpa en en Porsche till sommarens alla banmöten...oj så svår övertalad jag var Så snart kanske det kommer tjejer på forumet också...

För övrigt vet jag inte riktigt varför det är så undebart kul med bilar, motorsport, banåka osv...det är nog nått medfött...jag har så länge jag kan minnas det varit tokig i bilar och vet fortfarande nästan ingenting som går upp mot att köra bil och då naturligtvis helst en bil som förmedlar så mycket känsla som möjligt...inte nödvändigtvis supersnabb eller superbra men med känsla...en Hundkoja med 34 hästar kan enligt min uppfattning vara precis lika kul att köra som en Porsche med x-antal hundra hästar...onekligen lite svårt att formulera det hela på ett vetenskapligt sätt...

/Patrik

Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Det ligger kanske något i det man brukar säga:
"Att karlar aldrig blir vuxna. Det är bara priset på leksakerna som ökar!

Personligen tycker jag inte alls det är något fel att bejaka barnasinnet inom sig
och leka med dom andra grabbarna.

Sen håller jag med om att favoritleksaken behöver inte alltid vara den dyraste!
Man kan ha kul med många leksaker, om de bara ger rätt feeling!
och så är jag ju barnsligt kär i en viss bana också...

Allmänt banåkaforum
868 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande