| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Avon ZZ-1 vs understyrdhet
|
943 besök totalt |
|
Jag har på min bil en uppsättning Avon ZZ-1, men upplever att bilen är väldigt understyrd och undrar om det beror på däcken. Jag pratade med en bekant som påstod att ZZ-1 är snuskhala och bilen skulle bete sig bättre om jag skaffade andra sulor. Någon som kan bekräfta? Kanske lägga in något tips om bra gatdäck? Jag har inte kollat, men vet att GY Eagle F1 GD3 ligger fint till hos dom flesta i Peugeot-klubben. Ska väl tillägga om bilen: Peugeot 206, sänkfjädrar fram, omställda torsionsstavar bak, Koni Sport runt om. Har balancerat bort lite av understyrdheten med dämparna, kör hårt bak och inte fullt hårt fram. En annan teori som jag haft om bilens beteende är att fjädringsbalansen mellan fram och bak är ändrade iom sänkfjädrarna jag har fram. _________________ l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l |
||||
|
Re: Avon ZZ-1 vs understyrdhet
På bana då antar jag? Det är ju gatdäck så man kanske inte ska ha alltför stora förväntningar. I vilka kurvor och var i dessa kurvor är den mest understyrd? Har du kört slalom? Hur funkade det där? _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Re: Avon ZZ-1 vs understyrdhet
Stod ju R-däck för detta forum... *Thomé flyttade tråden*
Faktiskt var det mer på gata som den kändes plogande, fast när jag körde på Lunda i maj så var det inte så jädra mycket bättre, även om man fick upp tempen mer på dom då. Slalom hasade det mest om framhjulen. Det är i dom snabbare kurvorna, av det lite brantare slaget. I en rondell höll jag på att glida in i en lyktstolpe(ja, jag körde för fort) _________________ l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l |
||||
Jaaaa, det kan det vara, men gränsen för abuse understeer ligger lite väl lågt, så jag tänkte om däcken kunde ändra på det.... Btw, groovy smileys
_________________ l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l |
||||
|
Avon ZZ1 är ett lömskt halt men slitstarkt däck enligt min uppfattning.
Jag började mina stapplande steg på bana förra året med Avon ZZ1'or, 215/45-17 fram och 245/40-17 bak på en av mina Fieros. Det slutade MER än en gång med att jag snurrat och stod med fronten pekandes mot där jag kom ifrån. Däcken släpper helt oberäkneligt när man minst anar det. Dessutom så gnisslar dom hel otroligt. På Sturup raceway så hade jag däcksskrik runt nästan hela banan.
För vanlig landsvägskörning fungerar det mycket bra i alla fall på sommaren. Det verkar som om däcket innehåller mer plast än gummi och därmed blir halare ju kallare det är. Jag hade en näradödenupplevelse förra vintern när jag höll på att flyga av i en rondell när det var torrt väglag men ca 5 minusgrader......näää jag körde faktiskt inte speciellt fort. ZZ1'orna har en bra sidokant som skyddar fälgen mot trottoarkontakt. Fredrik |
||||
|
Mycket slitstark, har kört två säsonger nu, tre säsonger på däcken nu(köptes begade) och det ser ut som dom inte slitits mycket. Sen så är dom grymma i väta, iaf vanlig körning, pressar undan de mesta av vattnet.
Då var det bestämt, däck-byte till nästa säsong. *börjar leta* _________________ l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l |
||||
![]() |
Däck för banåka
|
943 besök totalt |