Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Reflektion kring Teknikens Världs Bankalaset och biltester i allmänhet | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (1282 totalt) |
Jag har funderat i många år på en grej kring tidningarnas biltester. Körkaraktären är ofta en väsentlig del i bedömningen och beskrivningen av bilar, även för körmässigt tråkigare rena familjetransportbehovsbilar. För att inte tala om hur viktig del det är för bilar med mer skojfriskiga ambitioner. Som i tex Teknikens Världs årliga Bankalaset (som jag läste precis häromdagen)
Vad jag funderat över är att karaktären i balans (understyrning, riktningsstabilitet tex) kan ju ofta ändras markant på många bilar (iof inte så jättemycket på vissas beteenden) med ett snabbt besök hos den lokala hjulvinkelinställaren. Min tanke nummer två är "kollar man testobjektets hjulvinklar under testen? " Så att beskrivningen av balans, agilitet, stabilitet osv inte mer beskriver just det här exemplarets kanske lite felaktiga eller suboptimala hjulinställning? Gissar att man inte gör det. Så när en bil får en negativ beskrivning som understyrd eller kanske nervös så brukar jag undra om det inte är borttrollat (eller åtminstone kraftigt förminskat så att det inte "är en grej" längre) med några snabba justeringar hos närmaste gummiverkstad? Ps: I senaste Bankalaset så fick tex en Porsche dåliga betyg pga understyrning som jag undrade om de kanske var lätt fixade, eller åtminstone minimerbara med lite justeringar. Vem vet... _________________ Magnus Thomé |
||||||
Detsamma gäller ju till viss del däck också, som kan förstöra eller höja en bil rejält beroende på vad som råkar sitta på.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
När jag jobbade inom bilindustrin (Volvo/Saab) så "blueprintades" pressbilarna mkt noggrannt. Karosspringor justerades, chassieinställningar optimerades etc.
_________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||||
En seriös importör bör ju gå över bilen innan den lämnas över till media, inte allra minst hjulinställningarna.
_________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||
Du har helt rätt Magnus.
Har bott en del hos Apex nere vid ringen och de får mycket pressbilar att gasa runt med. Men de sätter alltid upp dem och kollar hur de är inställda för som du säger sitter det mycket där i. Vad jag förstod när jag pratade med dem så var de ofta inte inställda för att upplevas roliga eller vassa på bana. |
||||||
Exakt så, när vi var ett par som faktiskt körde bil (tävling och trackday) som planerade launch på Saab så köptes två mobila hjulinställningskit in och alla mekaniker som skulle med utbildades på dessa. Vi visste ju att hjulen skulle stå åt helvete efter att ha åkt lastbil genom europa så det krävdes. Första dagarna körde vi kontroller samtidigt som vi la om däcken, krävdes alltid justering, mest pga en felaktigt tillverkad bakre subframe. Senare kollade vi bara en gång om dan. Det var ett jäkla skruvande, speciellt som det var sträcförband som byttes efter tre dragningar. Men det gav resultat. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Tyska sportauto redovisar ofta hur hjulvinklarna står på de bilar de testar. Rätt så bra, då vet man ju klart mer hur bilens egenskaper är. Frågan är om svenska tidningar tycker att det är en relevant information för läsaren?
_________________ Johan B |
||||||
Misstänker att fabriks kravspecen på bruksbilar är en inställning som tydligt signalerar till föraren att hen börjar köra aktivt genom en svag understyrning förnimmes. Det ska vara oinspirerande.
_________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||||
Oj, det finns så mycket man kan labba med som gör små små detaljer.
Hur vet man t.ex. att det är rätt (läs original som alla köpare får osv) krängare? Eller att bussningarna är samma som prod? Jag har hört, och sett, en hel del som inte ligger positivt i den bemärkelsen. Och det inkluderar mitt nuvarande fordons tillverkare... _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||||
Men då är du inne på fallet att testbilen var bra. Och köpebilen sämre. Jag tänker mer på när tidningen tycker att bilen de testar är tråkig att köra fast den slutsatsen kan vara knuten till enkelt ändrade hjulvinklar. Lite tillspetsat som att säga att man sitter dåligt i den bilmodellen. Men det är lätt fixat genom att ändra ryggstödets vinkel. Ja, liiiiite tillspetsat alltså För att vara tydlig vad jag far efter: Jag undrar om en del testers omdömen faktiskt är felaktiga kring hur bilen egentligen kan vara. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Fast fordonen är ju testade i det skick återförsäljare skickar bilen till en tidning för tester. Det är väl så återförsäljare/fabrik önskar. Det går ju även att byta motor helt från en tråkig till en roligare motor etc etc _________________ Roland Johansson |
||||||
Sant. Om de är det. Och inte importören slarvat o inte kollat. Frågan är om alla importörer alltid ställer in alla testbilar rätt. Om de gör det så är jag helt ute o cyklar i mitt resonemang _________________ Magnus Thomé |
||||||
... via punkt C och D som utgör en trevlig krokig avstickare på vägen såklart ... Vilket påminner mig om den gamla reklamen "En Alfaägare tar aldrig närmsta vägen hem" som en så kallad kamrat tolkade "... för han åker alltid via verkstaden" _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||
Är ju stor skillnad på spårkänslighet och känsla i styrningen bara med ändring av toe fram. En väldigt lättjusterad hjulvinkel på alla bilar. På många bilar kan man få flera olika däcksdinebsioner och däcksmärken vilket i högsta grad påverkar både komfort och körkänsla
Sen är väl frågan vad det är för hjulvinklar i praktiken med belastad hjulupphängning och vad som händer med åldrat gummi när det är ett antal leder som tillsammans bestämmer hjulets vinkel. Inte säkert att en bil som är bra ny fortsätter vara det när allt har åldrats några år _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||
Föredrar nog denna fördom. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||||
Med tanke på hur många utmaningar jag just nu har med Michelin PS4s, så är enskilda exemplar av visst däck en stor faktor. Det krävs rätt mycket för att ibland upptäcka att så är fallet, alltså inte optimala.... Ingen hjulvinkel skulle klara av att kompensera för det jag nu håller på å felsöker (alltså både skada fälg och nytillverkade däck), det är bara j*vligt irriterande (jag är sådär absurbt löjligt känslig på hur framvagnen och därmed hjul och däck osv uppför sig - blir det fel, och just nu har jag fel, så vill jag inte köra bilen ens eller håller inte i ratten vilket självklart inte går...) och förstör känslan så jag inte litar på greppet.
_________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||||
Jag körde till Göteborg, från Stockholm, och tillbaka i en GTV6 för herrans massa år sedan. Det vill jag inte göra om, ens idag _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||||
Bilar som inte har på bana att göra kan ju bli rejält otrevliga på vanlig väg om man sätter upp dem för nån form av banbeteende. Ett sånt fall tycker jag leverantören gör fel att banoptimera, om nu inte det beskrivs som ett bantest utan nån form av vägtest.
Tänk en Volvo med känsligt inställd styrning, den kommer ju att vara över hela motorvägen Men att presentera en massa fakta om setup blir ju bara utfyllnad för 99% av läsare, om det inte är Grassroots Motorsport (som vi ju inte har nån Svensk motsvarighet till, förutom rejsa.nu ) En annan faktor kan ju vara "laddnivån" hos testförare. Jag minns TVs rdäckstest, där varvtiderna låg några sekunder off. Visst, ett test för 85% ladd, men ger inte skillnaden som märks när det går hårdare. Detta om klockan är med som jämförelse, känsla och smile per varv är nåt annat. |
||||||
Allmänt banåkaforum Reflektion kring Teknikens Världs Bankalaset och biltester i allmänhet | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (1282 totalt) |