Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Dilemma: Bridgestone RE540s eller Kumho V70A?
1624 besök totalt
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Har råkat ut för ett dilemma...

Rejsbilen är idag skodd med Kumho V70A i dimension 205/45 R16 och jag är riktigt nöjd med de däcken (har dock inte testat så mycket ) och skulle under vintern behöva investera i nya rdäck då nuvarande är rejält slitna...

Iom att Dahlbäck säljer ut Bridgestone RE540s till superbra priser så blev man ju sugen, men nu till dilemmat...

Bridgestone RE540s blir i så fall i dimension 225/45 R16 (det som fanns mao). Fördelen med detta är såklart bredden på däcket, borde bli bra grepp fram men risk att det blir svårt att få upp tempen i bakdäcken. Rullomkretsen är 3% större än nuvarande och jag borde få plats med bredden om jag övertalar mina bakskärmar lite.

Kumho V70A finns i 205/45 R16 vilket passar bilen bra på många sätt, däcken har hållt bra (lite lätt överhettning nån gång) men jag är mycket nöjd med dem, dock så finns inte de till salu för några jättebra priser vad jag sett nu så därav tankarna kring byte till ovanstående.

Vilka däck passar min bil bäst?
Bilen har denna viktfördelning:
VF 306kg        HF 306kg

VB 165,5 kg     HB 159,5 kg

Totalvikt: 936,5kg (1012,5kg med förare)

Samt en effekt kring 170hk och kommer efter vintern fördelas till framhjulen via en låda med diffspärr.

Vilka ska jag välja? En uppsättning RE540s = 4600 spänn, en uppsättning V70A = 7200kr...
En skillnad på 2600 spänn... som man kan göra mycket kul för...

Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

du vet i ditt hjärta vad du vill

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

En viktig parameter är ju fälgbredden, om du tänkt behålla fälgarna vill säga. V70A trivs på förhållandevis smala fälgar och går du både upp i bredd och samtidigt byter till däck som kanske vill ha bredare fälgar, kan det ju bli problem.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Dude skrev:
du vet i ditt hjärta vad du vill

Hehe... jag vet vad mitt småländska hjärta säger...
...men du kanske har några bra ord om däck du har på lager som löser hela mitt dilemma?

Pär Hansson skrev:
En viktig parameter är ju fälgbredden, om du tänkt behålla fälgarna vill säga. V70A trivs på förhållandevis smala fälgar och går du både upp i bredd och samtidigt byter till däck som kanske vill ha bredare fälgar, kan det ju bli problem.

Sant sant, V70A är tacksamma när det gäller fälgbredd och liknande! De fälgar jag kör på nu är 7" breda, men jag har även 7½" breda 16":are hemma i garaget om det skulle krisa...

Det jag är mest nyfiken på nu är vilket däck som passar bäst till bilen! Mao när det gäller vikt, effekt och sådana faktorer...
(ekonomiskt sett vill man ha RE540s... men jag trivs med mina V70A som passar fälgarna med)

Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002

Jag skulle valt re540. Jag har visserligen inte testat v70a, jag har åkt på excta mx iår för att jag fick dem till kanonpris i våras. Men till nästa år blir det re540 igen.

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

du och din plånbok kommer att jubla av glädje med 540:ier.
dessutom är 7" alldeles lagom till 225 thumbs up

har gjort en liten undersökning på rekommenderade fälgbredder på 4st olika stl och på 6 olika r-däck.
alla tillverkare rekommenderar exakt samma.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Dude skrev:
du och din plånbok kommer att jubla av glädje med 540:ier.
dessutom är 7" alldeles lagom till 225 thumbs up

har gjort en liten undersökning på rekommenderade fälgbredder på 4st olika stl och på 6 olika r-däck.
alla tillverkare rekommenderar exakt samma.

Det låter ju tråkigt, trist... Och alldeles...alldeles... alldeles underbart!
Får nog bli en uppsättning såna då om de har några kvar...

Fråga 2:
Temperaturen i bakdäcken då? Hur blir det med den och är det mjuk gummiblandning som gäller för att få upp temp överhuvudtaget? Hur blir då övrigt slitage med tanke på den mjukheten? Har mina V70A i mediumblandning nu!

//Fredrik - med dagens frågelåda

Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

det kommer nog bli lite svårt med temperaturen bak, men mkt kan göras med luft-trycket.

iofs kommer det finnas grepp i överflöd iom bredden oavsett om dom kommer upp i optimal temperatur eller ej.

ett alternativ kanske är att utnyttja dina v70 bak(om dom inte är helt slut förstås) och ha re540 fram.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004

Till nästa år ska jag satsa Kumho-däcken du pratar om. Hoppas att de är lika bra som alla säger!

Det blir första gången med r-däck på min gatbil

Lund
Här sen Jan 2003

kör idag med en likanande bil (Civic VT) och 540 215/50-15 och har inga problem med tempen (bak).

Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Mina erfarenheter ang gummiblandning på framtung, relativt lätt framhjulsdriven bil.
Testade att åka olika gummiblandning efter tips av några här på forumet.

På bana är det inga som helst problem att fåupp bra temp både fram och bak. Hade iofs Soft i gummiblandning fram och Super Soft ibak. Var nog snarare så att dom blev lite väl varma.

När man kör konbana så får man ingen riktig temp i bakdäcken. Men det greppar fint ändå.

Nästa år blir det 048:or istället för 032:orna. Enligt Yokohama ska 048:orna vara något hårdare än 032i Soft. Provade även att skifta å det blev ganska intressant. Blev några klart intressanta bakvagnssläpp.

Ang fälgbredd på r-däck så verkar det vara lite av en skröna. Kollade vad Yokohama rekomenderade och även Dunlop och det är samma breddrekomendationer som för vanliga däck.

Det som kan vara sant är att det är bättre att ha försmala däck än förbreda på en viss fälg.

Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

Vad gäller R-däck på framtung framhjulsdriven bil så är min erfarenhet att det inte helt oväntat blir svårare att få bra temp i bakdäcken. Lustigt nog har jag dock jämnt slitage mellan bak/fram...

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Speciellt med tanke på att du kör med ett av dem där bak i luften hela tiden

Täby
Här sen Nov 2002

Ragnar skrev:
Vad gäller R-däck på framtung framhjulsdriven bil så är min erfarenhet att det inte helt oväntat blir svårare att få bra temp i bakdäcken. Lustigt nog har jag dock jämnt slitage mellan bak/fram...

Märkligt att det kan skilja sig så mycket. Jag kan knappt mäta slitaget på mina bakhjul, de i fram slits minst 4-5 ggr så hårt som de i bak.

maptun_900
Edsbyn
Här sen Apr 2004

Hos dahlbäck kan du inte köpa 16" däck...ringde igår ang. det då sa han att dom inte haft 16" däck på hela året men i prislistan har dom funnits...Skumt

Bridgstonedäck alltså

Göteborg
Här sen Dec 2002

Trådstartare
bsr_900 skrev:
Hos dahlbäck kan du inte köpa 16" däck...ringde igår ang. det då sa han att dom inte haft 16" däck på hela året men i prislistan har dom funnits...Skumt

Bridgstonedäck alltså

Nä det ser mörkt ut...
förra veckan hade de.. ringde i måndags för att beställa så sa hon "ja enligt min dator ska vi ha 50st i denna dimension liggande, men enligt lagret i Jönköping har vi inte ett enda... så vi har en utredning på gång"
...inte så kul!

Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

Micke Holmström skrev:
Ragnar skrev:

Märkligt att det kan skilja sig så mycket. Jag kan knappt mäta slitaget på mina bakhjul, de i fram slits minst 4-5 ggr så hårt som de i bak.

Ja, det är lite skumt. Min bil är inget effektmonster, men krut nog att dra loss framhjulen har jag ju iaf... ingen diff eller liknande heller. I sommar har jag dock kört rätt mkt konbana, och då bilen är rättså överstyrd så blir det att det kastar en del med baken. Misstänker att det sliter en del. Annars vetifan hur jag förklarar det.

mvh/Ragnar

1624 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande