Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Fiat eBarchetta | << 1, 2, 3, 4 ... 9, 10, 11 >> 57 besök senaste veckan (22620 totalt) |
Det är många fästen som ska tillverkas när man petar in en ny drivlina. Gaspedalen som tidigare var en gammal hederlig som drog i en vajer blir en ny elektrisk och kräver sitt för att kunna skruvas på plats:
Nya pedalen är från Nissan Leaf och skruvas med nya fästet i gamla infästningspunkterna. Det här fästet 3Dprintade jag ett par varianter av innan jag var nöjd med position och vinkel på pedalen. Väldigt trevligt att kunna testa designer med 3d printade bitar innan man ställer sig och gör delarna skarpt i stål. Bromsservot som tidigare fick vakuum från förbränningsmotorn matas nu av en elektrisk liten vakuumpump. Även denna ska ju skruvas fast nånstans: Rundade ner kanterna för att ge fästplåten lite mer styvhet och så ser det trevligare ut än en fulklippt plåtbit. Monteras i skruvtornen där det satt en aktuator till parkeringsbromsen på Leafen: Snabbladdning är via Chademo, som jag monterade under huven. När man snabbladdar så är man ju i närheten så det tycker jag funkar. Även denna behövde ett fäste: Och på plats i motorrummet med vakuumpump och Chademo-laddintaget monterat: Många små jädra fästen är det innan det är klart... _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||
Jag vet faktiskt inte hur Leafens bromssystem ser ut men tror den är direkt elassisterad. Det är en bättre lösning men jag ville inte bygga om mitt bromssystem och då är el-vakuum en väldigt smidig lösning. Den jag använder är med integrerad styrning, så bara ge den 12v så är det klart. Dessutom är den ganska tyst.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||
_________________ Magnus Thomé |
||||||
Kul att du bemödar dig att få installationen att se nästan factory ut!
Kanske maila FCA i Turin och tipsa dem att de har en fin retromodell klar att relansera som MY24? Bara att släpa fram pressverktygen från kall-lagret liksom. Och ringa ett samtal till Renault-Nissan. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||||
Jag tycker det är lite kul att anpassa designen på nya bitar så det inte är lätt att peka på vad som är nytt och vad som är original. Få det att smälta in liksom. Så, ja det stör mitt öga med de fula slangklämmorna som jag använt ... _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||
https://www.do88.se/sv/artiklar/mika En bunt sådana här så ser det genast mer "factory" ut. Mitt tips är att beställa en storlek större än vad du tror du ska ha, dom är ganska tighta. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Spioner!
Lysande _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||
Riktigt coolt projekt! Har gilla Barchettan sedan jag först såg och körde den i Gran Turismo 2 när jag var mycket yngre. Kommer följa denna tråden noga.
_________________ Nicklas Karlsson-Söre Project Naomi : Peugeot 107 "S12" : SÅLD |
||||||
Det går att med tur, smicker och lite smör få igenom ett rent motorbyte till elektriskt på en vanlig regbesiktning under vissa omständigheter. I praktiken är det dock ingen bra väg att gå. En elkonvertering innebär troligen att bromssystemet måste balanseras om då man sannolikt påverkar tyngdpunktens placering en hel del. Dessutom försvinner förbränningsmotorns vakum till bromsservot och ersätts av elektrisk vakumpump eller direkt elaktuering som då blir nya delar i bromssytemet. Detta ska man kunna visa att det fortfarande uppfyller de krav som ställs vilket som enskild är otroligt svårt att göra. Här kommer SFRO och besiktning som ombyggt fordon in i bilden och gör det hela ganska enkelt. Så den här kommer regbesiktigas som ombyggt fordon, första besiktning är redan genomförd. Den andra besiktningen har diverse husprojekt kommit ivägen för så det hann jag inte med innan det började bli slaskväder ute. Dock är bilen klar och funkar alldeles utmärkt. Elektrisk cab på små krokiga landsvägar är väldigt trevligt
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||
24kWh borde ge 10mil i en lätt bil som körs lite lagom entusiastiskt. Verkar det stämma?
Vilken storlek på motor blev det (ber om ursäkt om jag läst slarvigt)? Ska bli intressant att få veta mer om drivaxlar osv _________________ Joakim Danielsson Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor |
||||||
Ca 1.3kWh/mil laddat snittar jag på landsvägskörning så det blir en funkande räckvidd på den. Uppgradering till ett 40kWh pack står dock på att göra listan.
Drivaxlarna är Leafs innerhalva, barchettans yttre och en svets i mitten. Ämnen att tillverka nya osvetsade axlar ligger i snickeboa och väntar på entusiasm men så länge de svetsade håller verkar det dröja med att göra ett par nya. Leafen har samma motor till 80, 110 och 160kW. Det är bara invertern som skiljer. Nu sitter 80kW i den och med det är den rappare än original ICE. Accelerationen 0-100 är nån dryg sekund snabbare än original. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||
Imponerande låg förbrukning. Liten bil verkar bra
Det var väldans intressant med motorn. Hur pass avancerat är det att bya invertern till en större (tillgång/pris/mek) ? ReSolve-controllern klarar det antar jag eftersom de säger det på hemsidan? Listig/enkel lösning på drivaxlar _________________ Joakim Danielsson Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor |
||||||
Halva vikten mot de flesta elbilar och en frontarea som närmast är en tredjedel av elsuvarna gör ju att den inte är så jobbig att hålla på rull. Det gör mumma för räckvidden. Det är nästan bara att skruva dit den större invertern och njuta av resultatet. Åtminstone 160kW, kanske även 110kW, har ett annat kontaktdon för CAN, 12v och sånt som behöver bytas. Sen är det lite fippel med att para ihop elmaskin med invertern. Det är ett offsetvärde på resolvern som behöver programmeras in i invertern. Detta står instansat på elmotorn. Med appen LeafSpy och en blåtands CANadapter fixas detta lätt. Jag tänkte avvakta nya solida drivaxlar innan jag uppgraderar invertern. Svetsade kan funka bra, men då ska man veta vad det är för material, välja tillsatsmaterial efter det och värmebehandla på korrekt vis. Baserat på hur de respektive ändarna kändes när jag svarvade för fogberedning så var det tydligt att de skiljde sig rejält i hårdhet. Olika material brukar inte vara en god förutsättning för en lyckad svets. Med detta sagt så verkar dessa hålla bra ändå vilket är både bra och dåligt. Bra för då funkar det som det är, men dåligt för då dröjer det med uppgraderade drivaxlar och ta tag i att peta i en större inverter. Den uppgradering som känns mest lockande just nu är dock att peta in ett 40kWh batteripack istället. Dessa har exakt samma formfaktor som 24kWh som jag har nu, men rangen blir ju betydligt bättre. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||
Andra projekttrådar Fiat eBarchetta | << 1, 2, 3, 4 ... 9, 10, 11 >> 57 besök senaste veckan (22620 totalt) |