Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Dimentionera spridare...
3714 besök totalt
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Dimentionera spridare...

Vi hade en disskution om detta i Mickes banåkarbiltråd..

Jag lägger en disskution här ist.

Hittade följande info på Etapps hemsida
Citat:

En enkel beräkning för dimensionering av spridarna (motoreffekt i hk) x 6 / (antalet spridare) = cc/min
Exempel: En 4 cyl. på 300hk => 300 x 6 / 4 = 450 alltså väljer vi en spridare som flödar 450cc/min
eller mer vid det bränsletrycket som vi vill ha.

Tycker att den formlen ger stora spridare i förhållande till effekt eller vad tycker ni?

Citera
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004

http://www.megasquirt.info/manual/minj.htm#size
här finns tips ang. spridarval ...

InjectorSize = (HorsePower * BSFC) / (#Injectors * DutyCycle)
är en formel man kan använda ...

En fyra på 300hk skulle enl. den tabellen kräva ca 462 cc spridare ...
För stora är jue bättre än för små, det man får med för stora spridare
(iaf med MS) är problem med att mappa motorn på tomgång ...
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

Har ett litet program som räknar ut spridarestorlek och enl det så behövs 455 cc spridare till 300 sugmotorhästar vid 85% dutycycle och 386cc om man går upp till 100%
Verkar ju stämma hyfsat med den hemsidan som fizz länkade till
Sen om det är rätt e ju en annan sak

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Jag upplever också att de flesta "kalkylatorer" på nätet och olika formler ger onödigt stora spridare.

Å andra sidan bottnar mina 389cc nu, och inte sjutton tror jag att det är 250 hk (som Megasquirtmanualens formel ger som max för 389cc) vid dryga 0,6 bar... Förmodligen är "icke optimerad" mappning en orsak till att man behöver stora spridare när man pular själv.

/Gustaf

Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

I min har jag 336cc spridare och den är bromsad till 256hk. Då har jag absolut inte bottnat spridarna ännu.
Med original 237cc spridare plockade vi ur 238hk. Då vet jag inte om spridarna bottnade men den gick iaf inte magert någonstans. Fast då hade vi iofs höjt soppatrycket 1 hekto.
Sen så är det väl så att en sugmotor går lite magrare på full belastning än en överladdad motor.

Jönköping
Här sen Sep 2004

Finns det något problem i att sätta i för stora spridare? Jag gillar att överdimensionera.

Mvh John

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Jo, för stora spridare kan vara svåra att styra exakt på tomgång/låglast. Om pulsvidden blir för liten går det helt enkelt inte att reglera flödet noggrannt.

Hur stort som är för stort beror till stor del på sprutet. Vissa kan hantera sånt bättre, vissa sämre. Kan man köra helt sekventiellt brukar det hjälpa.

/Gustaf

Citera
Martin_Ö
Avesta
Här sen Jul 2004

Nån skrev att en sugmotor går magrare än en turbomaskin på (full)last och det kan väl alla vara överens om. Jag tror att man brukar mappa mot ett AFR (Air Fuel Ratio) på 14,7 vid last på en sugmotor medan man siktar mot 12,8-13 ungefär på en turborova.

Kan det vara så att formeln för spridardimensionering skiljer sig mellan turbo- och sugmotorer? Jag tycker det känns som om AFR är en inte helt försumbar faktor här. Är svaret JA på ovanstående fråga kan man kanske misstänka att ni tycker att spridarna blir onödigt stora pga. att formeln ni använt är för dimensionering av spridare till turboapplikationer.

Ha det!

Vänersborg
Här sen Jun 2004

i formeln som jag postade ovan räknar man med BSFC som är olika för olika motorer...

"*BSFC is the amount of fuel your engine uses to make 1 horsepower for one hour. It is usually between 0.42 and 0.58 at wide open throttle. Normally aspirated engines with efficient combustion processes are at the lower end of the BSFC scale [~0.45], supercharged engines tend to be towards the higher end [~0.55]. "
saxat från MS-sidan ...

Citera
Martin_Ö
Avesta
Här sen Jul 2004

Ja se på fan, där kom det en korrektionsfaktor som ser hyfsat rimlig ut, tack för det Fizz. Vad hamnar ni på med den, era gamla vebod-trimmare?

mvh en hyfsat packad Martin!

Avesta
Här sen Jul 2004

Edit: Dubbelpost. Sorry.

Skellefteå
Här sen Dec 2002

För min del blir skillnaden marginell, MS-kalkylatorn räknar nog redan på 0,55 i BSFC tror jag.

/Gustaf

Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

Jag har inte kollat hur denna, http://www.bsmotor.com/cgi-bin/bsmotor/dyser/dyser.bsp?default, räknar men sammanställningen över olika spridare är är rätt ok.

Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Kan man med exempelvis MegaSquirt, om man kör med två spridare (per cylinder) köra med 0% på ena och mappa lågfarten med den andra, och sedan på högfart köra begge?

Vilka problem skulle uppstå?

--VVTS--
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Magnus L skrev:
Kan man med exempelvis MegaSquirt, om man kör med två spridare (per cylinder) köra med 0% på ena och mappa lågfarten med den andra, och sedan på högfart köra begge?

Vilka problem skulle uppstå?

Vissa turbobilar (konventeringar iaf) kör ju med tilläggsspridare..
PIC5 heter väl simplaste modellen.

Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Megasquirt finns med olika programvaror och det finns 3-4 möjligheter att på olika sätt köra med dubbla spridarrader. Det finns lite olika strategier och metoder att göra det, bland annat beroende på om man har två uppsättningar spridare som är lika stora, eller om det är olika storlek.

Det man ofta upplever är transientproblem just när andra spridarraden går in men det finns hjälpmedel i Megasquirt för att hantera den saken.

Jag har inte testat detta än men som det ser ut kommer det kanske att behövas på en av bilarna jag pysslar MS i.

/Gustaf

Citera
Skruva banåkabil
Dimentionera spridare...
3714 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande